Gå til innhold

Skriver/Scanner/Faks - Forslag?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi skal anskaffe oss ny skriver til et mindre nettverk (8-10 brukere) og kunne samtidig tenke oss en dokumentscanner for å distribuere innkommende brev/forespørsler/bestillinger etc. via nettverket. Det hadde også vært fint med en nettververks-faks løsning. Forslag til SW for lagring og distribusjon av dokumenter er også velkomne.

 

Vi har tittet litt på en Xerox 416 men også en HP Digital Sender 9100C i kombinasjon med en laserskriver, men jeg vil gjerne ha ytterligere tips dersom noen har erfaringer med 'papirløse' miljøer.

 

Vi har i øyeblikket 3 Lexmark Optra+ laserskrivere samt en HP Officejet(?) 2200 i nettverket, og tanken er at den nye skal pensjonere en eller to av laserskriverene.

 

Budsjettet er på ca. 60.000,- (Eks. MVA)

 

På forhånd takk for gode forslag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare 14iser her. (Ok, noen voksne 14iser også da). De har ikke greie på sånt. Søk litt rundt på nettet. Jeg kom over en side med review's på profesjonelle kontor-skrivere for nettverk en gang..

 

PS. Har du vurdert de rimelige multifunkjsjonsmaskinene? De koster bare noen få tusenlapper (2-5?) og har både mulighet for scanning, utskrift, kopiering og fax.

 

Har du behov for skikkelig fargeutskrifter i tillegg ville jeg kjøpt en egen fargeskriver til det. F.eks en Canon S9000 som skriver i veldig bra kvalitet, kant-til-kant både i A4 og A3-format. De kommer forresten med eget nettverkskort og koster kun 5-6000kr.

 

Vær i hvertfall obs på at det er veldig stor forskjell på hvor mye du får for pengene, og at de dyre systemene ikke nødvendigvis er så mye bedre enn de langt billigere. Vurder også å ha flere "rimelige" kontor-scannere/skrivere i stedet for en kjempestor og dyr en.

Lenke til kommentar

Quote:


Simen1 skrev (2002-07-16 18:09):

Det er bare 14iser her. (Ok, noen voksne 14iser også da). De har ikke greie på sånt. Søk litt rundt på nettet. Jeg kom over en side med review's på profesjonelle kontor-skrivere for nettverk en gang..


PS. Har du vurdert de rimelige multifunkjsjonsmaskinene? De koster bare noen få tusenlapper (2-5?) og har både mulighet for scanning, utskrift, kopiering og fax.


Har du behov for skikkelig fargeutskrifter i tillegg ville jeg kjøpt en egen fargeskriver til det. F.eks en Canon S9000 som skriver i veldig bra kvalitet, kant-til-kant både i A4 og A3-format. De kommer forresten med eget nettverkskort og koster kun 5-6000kr.


Vær i hvertfall obs på at det er veldig stor forskjell på hvor mye du får for pengene, og at de dyre systemene ikke nødvendigvis er så mye bedre enn de langt billigere. Vurder også å ha flere "rimelige" kontor-scannere/skrivere i stedet for en kjempestor og dyr en.


Hei Simen1,

 

Takk for utenomfjortelig svar! :smile:

 

Joda, vi har vurdert billigere løsninger også! Problemet er imidlertid så vidt jeg ser det ikke bare HW, men også SW... Det vi er ute etter er en totalløsning for f.eks. digitale signaturer og attestasjonsrutiner... Om vi scanner inn en faktura her i Oslo, skal denne for det første lagres som 'Orginal' på vår server. Deretter skal dokumentet sendes til kanskje en intern samt 2 - 3 eksterne personer som må godkjenne fakturaen før den kommer tilbake til oss og blir arkivert som 'betalt'... Mens dokumentet er 'ute på vift' er det selvsagt en forutsetning at saksbehandler hos oss til enhver tid vet hvor det befinner seg, så en 'trace' funksjon må også finnes...

 

Samtidig er det viktig at det inngående orginale dokumentet faktisk finnes arkivert hos oss som papir, og i den forbindelse vil jo også kryssreferansesystemer være nødvendig... Det må det være mulig å søke elektronisk etter den digitale utgaven på nettverket, og når man finner den, må den ha referanser til et orginalarkiv...

 

Takk igjen for et seriøst svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ojsann, det er nok litt utenfor min rekkevidde.. Jeg er tross alt bare en voksen fjortis..

 

Det høres ut som om det du trenger er både hardware og noe spesiell software. Hvor man kan kjøpe passende software vet jeg desverre ikke. Muligens kan du spørre produsenten av det nåværende systemet om det kan tilpasses en oppgradering av hardwaren?

 

Kanskje noen andre her vet litt mer?

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-07-16 19:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Simen1 skrev (2002-07-16 19:18):

Ojsann, det er nok litt utenfor min rekkevidde.. Jeg er tross alt bare en voksen fjortis..


Det høres ut som om det du trenger er både hardware og noe spesiell software. Hvor man kan kjøpe passende software vet jeg desverre ikke. Muligens kan du spørre produsenten av det nåværende systemet om det kan tilpasses en oppgradering av hardwaren?


Kanskje noen andre her vet litt mer?


[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-07-16 19:21 ]


Hei igjen Simen1!

 

Jeg har allerede spurt produsentene av våre nåværende systemer, dvs. IBM og Lexmark, uten å ha blitt noe særlig klokere... De vet ikke de heller... Har bedt om demo fra HP og Xerox uten at vi har kommet særlig lenger... Fikk en brosjyre i dag fra Ricoh.... Skal se nærmere på den...

 

Var i grunnen derfor jeg la ut spørsmålet her... :smile:

 

Hva mener du forresten med 'Tross alt bare en voksen fjortiss'?

 

Ikke bare bare det...

 

Vi som har vært med en stund har bare litt vanskelig for å akseptere at noen vet bedre enn oss, og kanskje 'fjortisser' mest av alle... Det er nok vi som driter oss ut! :smile:

 

Takk for hyggelig svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner Bare til Canon sine systemer, det du bør gjøre er å ta kontakt med en kontormaskin levrandør. De bør ha den mest driftsøkonomiske løsningen for deg. Dette med tanke på serviceavtaler, og suport. Ellers kan jeg anbefale Canon IR2200. Denne har kraftig printerkontroller, Scanner, Fax og Kopi.

Styr unna det du ikke får lokal suport på, det kan føre til at du ikke får brukt utstyret fult ut.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva budsjettet ditt er på dette, men her på jobben har vi noe som kanskje kan være noe av det du er på jakt etter. Men det koster spenn!! :smile:

 

Xerox har en multifunksjonsmaskin som heter Document Centre 440 (evt har det kommet nye modeller av samme sak). Disse kan du sette opp i nettverk og mot en telefonlinje og da kan den fungere som scanner, fax, printer og kopimaskin.

 

På serveren har jeg installert et program (CentreWare)hvor du kan administrere brukere osv. Dette gjelder fortrinnsvis scannerdelen. De andre delene går jo i grunnen av seg selv når du først har installert dem. Det fungerer slik at på denne serveren lager du et lite område til hver bruker som skal ha tilgang til scanneren. Deretter installerer du et klientprogram på PCen til brukeren. Når da brukeren scanner, så legges dokumentet til området til brukeren på serveren.

 

Klientprogrammet (PaperPort) som er installert hos brukeren sjekker mot dette området f.eks hvert minutt (dette kan du sette selv) og PaperPort-programmet popper opp automatisk og viser dokumentet.

 

Vet ikke om dette var noe right up your alley, men det var nå mitt innspill :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


GunnarK skrev (2002-07-16 22:34):

Kjenner Bare til Canon sine systemer, det du bør gjøre er å ta kontakt med en kontormaskin levrandør. De bør ha den mest driftsøkonomiske løsningen for deg. Dette med tanke på serviceavtaler, og suport. Ellers kan jeg anbefale Canon IR2200. Denne har kraftig printerkontroller, Scanner, Fax og Kopi.

Styr unna det du ikke får lokal suport på, det kan føre til at du ikke får brukt utstyret fult ut.


 

Takk for gode forslag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Quote:


kokkelimonke skrev (2002-07-17 09:24):

På serveren har jeg installert et program (CentreWare)hvor du kan administrere brukere osv. Dette gjelder fortrinnsvis scannerdelen. De andre delene går jo i grunnen av seg selv når du først har installert dem. Det fungerer slik at på denne serveren lager du et lite område til hver bruker som skal ha tilgang til scanneren. Deretter installerer du et klientprogram på PCen til brukeren. Når da brukeren scanner, så legges dokumentet til området til brukeren på serveren.


Klientprogrammet (PaperPort) som er installert hos brukeren sjekker mot dette området f.eks hvert minutt (dette kan du sette selv) og PaperPort-programmet popper opp automatisk og viser dokumentet.


Vet ikke om dette var noe right up your alley, men det var nå mitt innspill


 

Bare et spørsmål som dukket opp da min kontaktperson hos Xerox er på ferie for øyeblikket...

 

Den Xerox 416 vi ønsker å se nærmere på har jo en rekke muligheter, hvilket den bør ha til en pris på over 50.000,-men hva med SW'en du er inne på? Hva følger med Xeroxen og hva må ev. kjøpes utenom? Erfaringsmessig koster denne typen SW skjorta, og gjerne like mye som HW'en eller mer...

 

Og bare for å unngå misforståelser' SW'en skal KJØPES/LISENSIERES :smile:

 

Vet du om Xerox'en som HP Digital Sender kan scanne direkte til PDF format? PFD (Acrobat) er jo svært nyttig, blant annet i forhold til digital signering etc...?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...