Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fronthøytalere til SAAB 9000?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en 97-mod Saab 9000 2.0t CSE Jubileum, men de høyttalerne som sitter i front er noe av det dårligste jeg har hørt.

Er det noen som har noen anbefalinger å komme med på et par nye høyttalere som passer framme (helst lav til middels prisklasse)? Jeg forlanger ikke så mye av dem, bare at det ikke skal være bokslyd og at de skal kunne spille alt fra Metallica til Pavarotti med godkjent lyd og høyt volum. Det er montert et par Kenvood 3-veis bak i bagasjeromsbrettet (vet ikke modell).

Spilleren som skal drive disse er en Pioneerspiller.

Så vidt jeg kan se er det ikke gjort plass til høyttalere i dørene på bilen. Hvis noen har anbefalinger på hele høytalerkit, som ikke er så dyre og som passer til denne bilen, tas disse tipsene også i mot med takk :)

Som dere sikkert skjønner av dette innlegget har jeg null peiling på (bil)stereo...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her fant jeg ut at du har 4" i dashen og plass til 6.5" i døra. Personlig syns jeg dette lukter treveissett lang vei, men da er jeg redd spillern din blir litt pinglete.

Les litt her og søk rundt på forumet så finner du sikkert ut at du ikke er alene om denne type problematikk :)

Ville satsa på elementer med høy følsomhet som var tilpassa for det meste av volum bak elementet.

Da tror jeg ikke du kan trå mye feil med Morel, men dette blir sikkert en smule for dyrt for din del.

Problemet ditt er at du er avhengig av elementer med delefiltre siden du ikke har/skal ha forsterker og da kan dele aktivt på denne.

Skal du kun ha et toveissett vil jeg anbefale Soundstreams Xstream XSC.6. Monter diskant på dashbord og 6.5" elementet i døra.

Dette er ikke en optimal løsning, men det blir nok garanter bedre enn det du har fra før.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et grundig svar! Jeg har nå sjekket bilen. og jeg kan ikke se noen tegn på at det skal være mulig å installere høyttalere i dørene... Så bilen min er ikke helt enig med det den internettsiden sier...

Hvis jeg derimot finner ut at det skal gå an, så er det ikke så ille å investere et par tusen i ordentlige høyttalere, hvis de er markant bedre enn et par til 1000,-

Lenke til kommentar

Aha... Ta frem skyvlæret og mål hvor store høyttalere du har plass til.

Husk at om du bruker 10000 å høyttalere vil de ikke låte noe særlig bedre enn de til ca 1000 som jeg linka til medmindre du spanderer på en forsterker ;)

Bedre da å legge penger i en skikkelig spiller i tillegg og heller vurdere forsterker med tiden :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

hmmm... Jeg tror jeg har funnet de høytalerne som skulle være i døra... Det er to høytalere i dashbordet på hver side, ser det ut som. Jeg har ikke skrudd av dekslene enda... Så nå er det bare å finne ut om målene stemmer med de som var oppgitt på nettsida.

Her er enda et par nybegynnerspørsmål: Hvor gjør jeg av delefiltrene? Det kan umulig være plass til dem oppe ved høyttalerne, og hvilke typer ledninger skal jeg kjøpe (budsjett, jeg regner ikke med å høre så mye forskjell uansett, men si i fra hvis jeg tar veldig feil)?

Endret av Oxford
Lenke til kommentar

Delefiltrene kan du montere hvor du vil der du finner det fornuftig. Du må skru ned deler av dashen for å dra kabler og slikt uansett så finner du en luggum plass oppunder dashbordet så kan du f.eks bare stripse dem fast der om det blir for trangt til å skru. Noe det ofte blir ;) Bruk dobbeltsidig tape i tillegg så sitter de som støpt.

Ikke blakk deg på høyttalerkabler. Du finner helt kurante saker hos Eltek. Direkte link til produktene her.

Pass på å legge dem langt unna strømkabler og sørg for at isolasjonen ikke gnager mot blikket. Bruk gjerne aluminiumsfolie for å skjerme kabelen der den trekkes forbi strømførende kabler.

2.5mm2 greier seg i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Foreløpig har jeg bare byttet ut den gamle kenwoodspilleren med en ny pioneerspiller, og lyden har blitt minst 100 ganger bedre :)

Jeg har ikke klart å ta av dekslene framme for å måle høyttalerne i dashbordet, pga den foringa som går ned i hjørnet mellom frontrute og sida på bilen... Mulig det bare er å bruke makt, men jeg er litt redd for å ødelegge noe (knekke fester etc)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...