EirikO Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Noen som vet om noen lur måte og overføre en excel-fil til mysql? Er det noen snedig måte å gjøre det på? Litt kjipt å sitte å legge inn 650 kunder med navn og adresse.. Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Skjønner det slik at dette er en tabell med kunder... - Du kan lagre filen i excel som *.csv fil. Da blir det lagret med ; mellom hvert felt. Navnet på feltet blir i den første raden - Lag så et script som leser denne filen rad for rad (se file()) og lager en tabell med feltnavn utfra første rad. - For å få tak i hvert felt i hver rad, deler du opp hver rad i flere elementer som er skilt med skilletegnet ";" (Se explode) - Så legger du hvert felt inn i tabellen i det feltet det skal vha INSERT. Eksempel Excel ark: (Bruker | for skille kolonner) Si at den heter kunder.xls kundenummer|kundenavn|adresse|kontaktperson 231234|hardware.no|hardwaregata|hard ware.no 1345|firmafake|fakegata 32|arnulf fake Dette lagres som csv fil (f.eks kunder.csv). Den blir sånn ca slik: kundenummer;kundenavn;adresse;kontaktperson 231234;hardware.no;hardwaregata;hard ware.no 1345;firmafake;fakegata 32;arnulf fake Denne filen leser du inn i et php script $readfile = file("kunder.csv"); // Les inn filen i et array som kalles $readfile $lines = count($readfile); // Finner antall linjer i filen $line = 0; // Teller for å holde styr på hvilken linje du er på $feltnavn = explode(";", $readfile[0]) // Legger feltnavn inn i variabelen $feltnavn // Her kan du evt opprette tabellen i mysql med disse feltnavnene $line++; //legger på 1 på $line for å hoppe til neste linje while ($line<$lines) { //Loop for å lese alle linjer $data = explode(";", $readfile[$line]); // Her legges hvert felt inn i et array, $data // Dvs at $data[0] er kundenummer, $data[1] er kundenavn osv. // Dette legger du inn i de rette felten ei mysql tabellen $line++; // Ikke glem denne før while-blokken avsluttes } Nå har du fått endel hjelp nå. Regner med du kan så pass php til å klare resten selv ? Dette er den måte jeg ville brukt for å overfør data fra excel til mysql. Håper det går greit Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Takk skal du ha, bør gå glatt nå. Selve programmeringa skulle gå greit, men har ikke vært bori *.csv før.. Så da løser det seg! *Glede seg til å bli ferdig med å lese til eksamen, så jeg kan programmere php* Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det er jo en fuksjon som heter fgtecsv som burde passe til dette formålet. Eller er jeg helt på jordet nå?? Satt å leste i PHP manualen nå når jeg så den. Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Her kan du også finne noen verktøy som gjør jobben for deg. Lenke til kommentar
phanti Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Fant også en nettside hvor du kunne laste opp en .csv fil, og få mysql-setninger ut i en textfil. Var bare å google etter det. Edit, Det jeg brukte mysql-setningene til, var å lime de inn i phpmyadmin, og vips så hadde jeg de i databasen. Endret 28. mai 2005 av phanti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå