josteinaj Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en håndholdt amatørradio (transceiver), men vet lite om hva som er bra og dårlig der ute. Det viktigste kriteriet jeg har er at det må være mulig å koble det opp mot PC (ikke gjennom lydkortet, jeg har ikke mikrofoninngang på laptopen). Når jeg får koblet den til PC'en vil jeg prøve meg frem med pakkeradio og den slags. Fint om apparatet takler flest mulig frekvenser. Har tenkt å bruke maks 4000,- på dette, helst mindre. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
sirius Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du må ha lisens for å kjøpe og bruke amatørradio. Hvis du kan bekrefte det skal jeg prøve å gi deg litt bedre hjelp. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Han må vel bekrefte det overfor evt selger av slikt utstyr, så om noen hjelper ham her med forslag til utstyr og butikker, er ikke det noe ulovlig i det hele tatt Lenke til kommentar
sirius Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Som Vandalen sier må man fremlegge lisens for å få kjøpt slikt. Men det finnes utstyr som selges ulovlig. Om en kjøper seg noe slikt er det umulig å bruke uten en radioamatør signatur. Og en kan også risikere å forstyrre annen kommunikasjon. Om han som spør ikke har lisens vil jeg anbefale denne siden: http://www.nrrl.no/ Og ønske ham og andre velkommen til en interssant hobby. Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du må ha lisens for å kjøpe ogbruke amatørradio. Hvis du kan bekrefte det skal jeg prøve å gi deg litt bedre hjelp. Jeg har radioamatørlisens (LA7WOA), er nettopp derfor jeg vil skaffe meg et apparat å komme i gang med så... noen anbefalinger? (jeg har begynt å vurdere mobile basestasjoner også som jeg så i en webshop - så ut som de hadde bedre specs, men de krever vel strømuttak (evt. generator) osv.?) Lenke til kommentar
sirius Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hei Pion ! Ta en kikk på denne siden: http://www.permo.no/ Jeg har selv kjørt en god del pakkeradio, satelitt og APRS og har god erfaring med utstyr fra Kenwood og Yaesu. Hvis du har en limit på kr.4000,- må du nok se på noe brukt. Jeg ville legge på noen kroner og kjøpt en multibånd transceiver. Send en mail til overnevnte adresse og beskriv ditt ønske, så får du bedre hjelp. Sirius LA5OGA Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 ok, takk. skal sende en mail dit jeg... Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg ble anbefalt en Kenwood TH-K2... hva tror dere om den? Ser den har en ledning som kobles til PC for å endre minne-innstillinger i enheten - noen som vet om samme ledning kan brukes til å kjøre pakkeradio? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå