Gå til innhold

Oppgradering av høyttalere?

Anbefalte innlegg

Jeg har et par gamle hjemmelagde høyttalere med 2 stk 10" bass og en rund diskant. Alt av kabler osv er helt elendig og det er ikke terminaler bakpå. Hadde derfor tenkt å restaurere selve kassen og kjøpe nye elementer osv.

I den forbindelse lurer jeg på hva jeg trenger av deler for å oppgradere høyttalerene... Vil ikke bruke mye penger på dem, men nok til at de virker og spiller greit. ;)

Har sett på Ljudia og sett på elementer. Tenkte å kjøpe 2 stk basselementer med varenr.: 703131, 2 stk diskanter med varenr.: 114721, og 2 stk mellomtoner med varenr.: 703135.

Hva mer trenger jeg utenom terminaler? Trenger jeg delefilter? Den er allerde isolert, men kablene bør skiftes. Kan jeg bruke vanlig høyttalerkabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er elementene ødelagt da? Kan jo være det er knallelementer...

God gammel HiFi er ikke til å kimse av, mye av det en finner i butikkene i dag når ikke godsaker for noen år tilbake til knærne engang. Eller spolen, hehe :D

Lenke til kommentar

skal vi se.. du vurderer å bytte ut 2 x 10" og 1 x Diskant med 4 elementer ( 2 x bass + mellomtone og diskant ) er du sikker på at det er plass i kassa til det? hva skal materiale er kassa bygd av?

Husk at de fleste "byggesett" er bygd på mål. Altså er kassa bygd for de elementene og med det delefiltere som mest sannsynlig allerede sitter i kassa.

Selv ville jeg kjøpt meg et byggesett + en MDP 22mm plate og dempemateriale + 1 pose kattesand ( for vektens skyld og som tar opp fuktighet ) og bygd skikkelig. det er verdt det siden resultatet blir mye bedre enn å tukle med en allerede eksisterende høyttaler.

Men som jalla sier man spøker ikke med eldre hifi. Eldre hifi sammen med alt annet som er gammelt holder mye lenger enn dagens duppeditter.

dette settet her kan være greit å starte med:

Kit GX-12

husk at mdf og dempematriale ikke er med. pluss terminal. men resten er med

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

ville heller satset på ferdigbygd istedet for det der kit'et altså. greit nok at man ikke får like store elementer, men de elementa der er jo rett og slett rauva. bygde en sub på et slik element engang, var magert med futt i den ja! :p

evt visst man vil ha gleden av og bygge og samtidig få litt kvalitet på lyden så kan man jo se på Nut kit'et hos www.dynabel.no varenr: DY5888

Lenke til kommentar

Ble kanskje litt vanskelig å forstå, men nå er det 2 stk 10" bass og 1 stk 5-6" diskant i hver høyttaler. Fant ut at det var billigere å kjøpe 1 stk 12" bass til hver av høyttalerene istedet for 2 stk 10". Så meningen er at det skal bli 1 stk 12" i hver av høyttalerene + mellomtone og diskant.

Skrudde ut et av basselementene, og det så ikke bra ut for å si det sånn. Er rundt 40 år gamle høyttalere, så det er kanskje ikke så rart heller. Saken er at man kan skru ut hele platen foran, altså de med utskjært hull. Det er derfor en enkel sak å kjøpe nye plater og skjære til slik jeg vil ha det.

Tanken min er å oppgradere/restaurere høyttalerene, og ikke bygge nye. Tenker det sitter delefilter i allerde, så jeg droppper det.

Edit: Kan noen komme med forslag til elementer? :thumbup:

Endret av moestue
Lenke til kommentar

ville ikke brukt det gamle delefilteret visst det er en sågammel høyttaler. det delefilteret er jo tilpassa de elementene som sto i kassa i utgangspunktet.

er kassa av god kvalitet da siden du vurderer oppgradere den? gode tykke vegger f.eks?

hvertfall, visst du skal gjennomføre dette så kjøpe et par gode elementer, gode kabler, godt delefilter og kanskje noe dempematriell visst det ikke er i kassa. så får du bare håpe på det beste. ;)

Lenke til kommentar
ville ikke brukt det gamle delefilteret visst det er en sågammel høyttaler. det delefilteret er jo tilpassa de elementene som sto i kassa i utgangspunktet.

er kassa av god kvalitet da siden du vurderer oppgradere den? gode tykke vegger f.eks?

hvertfall, visst du skal gjennomføre dette så kjøpe et par gode elementer, gode kabler, godt delefilter og kanskje noe dempematriell visst det ikke er i kassa. så får du bare håpe på det beste. ;)

Kassen virker solid. Det er derfor jeg vil oppgradere. Men poenget er at jeg er for lat til å bygge kasse selv :yes: ... noen som har noen forslag? Noen som har erfarigner med å bygge selv, og evt link til en guide eller no?

Lenke til kommentar

trodde du ikke skulle bygge kasse?

noen bruke bare lim mens noen bruker lim og skruer. det viktigste er og få den skikkelig tett, bruk derfor tetningsmiddel, feks silikon eller sånn lim som utvider seg, og vær veldig nøyaktig ved utskjæring av platene selvsagt.

utvendige sprekker og slikt tettes med sparkel til slutt og pusses ned.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt ut elementer fra den ene kassen, slipt litt, begynt å ta på silikon i hjørner osv og byttet innvendig kabler. Jeg tok simpelthen å loddet på nye monserkabler på delefilteret... går det bra? Se bildet!

f9112589.jpg

Bilde av selve høyttaleren... er stygg nå, men kan bli fin!

cb2a6c46.jpg

Ett av basselementene ovenfra... merket er av SEAS!

27117f2d.jpg

Undersiden...

471fdbb5.jpg

Kassen med delefilter. Isolasjon er tatt ut.

60c36261.jpg

Moddet delefilter... burde jeg bruke sånn tynne kabler istedet? :hmm:

Lenke til kommentar
Selv ville jeg kjøpt meg et byggesett + en MDP 22mm plate og dempemateriale + 1 pose kattesand ( for vektens skyld og som tar opp fuktighet ) og bygd skikkelig. det er verdt det siden resultatet blir mye bedre enn å tukle med en allerede eksisterende høyttaler.

Hva er MDP 22mm plate? Er det byggesett kasse?

Lenke til kommentar

Hvis du sier at de er bra, så kanskje jeg bør beholde dem. Skal undersøke om det er noe galt med dem. Har det noe å si om jeg bytter kablene mellom delefilter og elementer? Meningen er at lyden skal bli bedre...

Edit: Åj.. det kom vist 2 støkker.. trodde den første ikke kom med.. :no:

Endret av moestue
Lenke til kommentar

MDF mente jeg selvfølgelig. Vet ikke hvor den P'n kom fra.

MDF 22mm anbefaler jeg å bygge høyttalere med. Det er en stor plate som du får kjøpt på din lokale trelastforhandler. MDF hvis jeg ikke husker feil er sammenpresset papp ( ? ) og fungerer veldig godt som høyttalerkasse.. har bygd flere høyttaler sett så det er noe å anbefale

Lenke til kommentar

MDF mente jeg selvfølgelig. Vet ikke hvor den P'n kom fra.

MDF 22mm anbefaler jeg å bygge høyttalere med. Det er en stor plate som du får kjøpt på din lokale trelastforhandler. MDF hvis jeg ikke husker feil er sammenpresset papp ( ? ) og fungerer veldig godt som høyttalerkasse.. har bygd flere høyttaler sett så det er noe å anbefale

Er sammenpresset micro støvkorn fra tre :D

De er mye finere enn en vanlig sponplate!

Lenke til kommentar
SEAS er knallsaker det.

men disse er nok gamle og slitne stakkars

En DynaBel S23 vil passe bra for deg. Klikk på Dynabel for å finne dem.

Kit med kabinett for 8498. Bedre til den prisen finner du ikke :)

Du finner mer her.

Jeg liker ikke lyden i S23.

Jeg ville heller prøvd å lage en MerriMac med en annen 10"er (den originale er ikke i produksjon lengre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...