EpleNektar Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Hei. I går fikk to av vennene mine sine nye CPU. Vi har nesten identiske maskiner, med Aopen ak33 HK. Jeg kjører en tbird900 mens de i går fikk 1.3ghz. Vi kikket på Aopen siden og så at den siste bios patchen(1.23) støtter CPU opp til 1.4 ghz. Vi oppgraderte biosen på den ene og alt funka perfekt. Så oppgraderte vi biosen på den andre, gikk bra det og. Starta maskinen for å sjekke om alt er i orden, alt gikk greit. Så skiftet vi ut CPU og starta på nytt. Maskina funka i en halvtime, der vi prøvde to forskjellige spill og da krasja det. Etter det har vi ikke kunnet gjøre en dritt. Fikk meldinga "irql is not less or equal". Bestemte oss å installere win på nytt, men nå har vi problemer å få maskina i gang i det hele tatt. Som om biosen er ikke i orden. Tenkte på å flashe det tilbake til versjonen vi hadde før, men jeg får ikke maskina boote til dos i det hele tatt. Dette er første gangen jeg møter noe sånt. Er det noen som har gode idèr eller forslag. Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Er maskinen helt "dau" eller kommer du inn i bios? F. Lenke til kommentar
EpleNektar Skrevet 23. november 2001 Forfatter Del Skrevet 23. november 2001 Kommer i bios, kommer i boot sequencen men den låser seg helt tilfeldig. I biosen til og med. Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Er ingen dataexpert men du kunne kanskje prøve å flashe en eldre bios/lage en ny oppstartsdiskett fra din maskin? Evt prøve med den gamle bios igjen. Det virker jo som at du har et problem med bios'en. Trodde kanskje det var strømforsyningen som hadde pakka sammen... F. Ja... ser jo nå at jeg gjentar mye av det du allerede foreslår selv. Nei hvis maskinen ikke booter fra diskett engang har jeg ikke peiling. Hold threaden i live så dukker det vel opp en smarting med et svar snart, hehe. F. (igjen) [ Denne Melding var redigert av: freezeface på 2001-11-23 14:46 ] Lenke til kommentar
Bjorn-Ove Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Det skal være mulig å "resette" bios med jumpere på hovedkortet (hvis jeg ikke tar helt feil?). I maualen/brukerveiledningen til hovedkortet bør det stå hvordan dette gjøre (hvis det er mulig på ditt hk). Bjørn-Ove Lenke til kommentar
Bjorn-Ove Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Det skal være mulig å "resette" bios med jumpere på hovedkortet (hvis jeg ikke tar helt feil?). I manualen/brukerveiledningen til hovedkortet bør det stå hvordan dette gjøre (hvis det er mulig på ditt hk). Mulig jeg er på jordet, men mener dette skal være mulig? Bjørn-Ove Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Jeg hadde et problem som likner på ditt men da viste det seg å være en deffekt powersupply Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Jeg har hatt et liknende problem maskinen låste seg helt tilfeldig. Dette skjedde mange ganger. Den kom lenger i oppstarten når PC lå enn når den stod. Det viste seg at prosessoren var for varm, altså vifta satt ikke godt nok på. Jeg endte opp med å kjøpe ny prosessor etter jeg klarte å ødelegge den første (AMD 1,4 GHz)surt altså.. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Tror det det kan være noe med cpuen ja. Bygga en pc til en venn av meg, K7T-266-Pro med Athlon 1333/266 og 256 ddr. Hadde litt trangt budsjett, og vi slengte på en globalwin vifte (godkjent av amd da) og noe billig goop. Vi hadde temp på 58-60 grader ved idle (!), og etter bare noen minutter låste pc'en seg hvis vi forsøkte å gi den noe å jobbe med (funka helt fint ellers). Så, plutselig ble skjermkortet fucked up. Vennen min sendte hele sulamitten tilbake til komplett, og fik beskjed om at det kun var skjermkortet som var gåent, og fikk nytt. En felles venn av han hjalp han og snekre sammen sakene igjen (jeg var på ferie) da han fikk det tilbake. De var glupe nok til ikke å fjerne den gamle goopen før de tok på ny... Med det kom vi aldri lengre enn "IRQL not less or equal". Sammen tok vi turen til hans fætter. Der fikk vi den rensa av foreldrene hans (biokjemikere=)) og vi la på ordentlig lag med arctic silver ii, med "polering" og masse dilldall. Etter det sank idle tempen til 35 grader og loaden til noe over 40. Siden det har maskina vært stabil som et fjell, på 4 måneder har han hatt ETT kræsj...med win98se. Så. Forsøk å få noen med litt peiling til å rengjøre prosessoren, og kjøp litt kvalitetsgoop. Følg instruksene nøye, og ikke splæsj utover hele saken. ... B-FiSK roxors dine boxors Lenke til kommentar
EpleNektar Skrevet 23. november 2001 Forfatter Del Skrevet 23. november 2001 Heh vennen leverte den på service i dag. Han gadd ikke styre med det lenger. Vi brukte en Taisol vifte, godkjent opp til 1.5ghz. Uansett, vi får ikke vite noe før på torsdag i neste uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå