Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av system-overklokking

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi meg tips på hva som er det mest hensiktsmessige av to kombinasjoner hovedkort/ram.

Noen opplysninger først:

Det er tenkt at jeg skal overklokke fsb til max 250 mhz.

Utgangspunktet er en AMD64 3000+ "venice" 2,0 Ghz, socket 939.

Rambrikkene skal stå i dual, 2x512Mb

Alt. 1 Asus A8N -SLI deluxe / OCZ 1024MB Dual Channel Platinum m/Enhanced Latency, revisjon 2 CL 2-2-2-5 PC3200

Pris ca 3000,-

Alt. 2 DFI Lanparty NF4 SLI-DR / TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5

Pris ca 2900,-

Hvilket av alternativene vil klare de beste og stabile minnetimings på 250 Mhz fsb?

..eller vil være det beste valget av andre grunner?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dfi/twinmos er det oppsettet som har størst potensial til å yte best, men da må man ha en del spenning på ram brikken... jeg kjører mine [email protected]@3.2v 24/7 og når jeg bencher bruker jeg [email protected]@3.73v... 235mhz vil i dette tilfellet yte bedre enn tccd minne på 250mhz med 2.5-3-3-7 tilmings...

Fordelen med tccd minne er at man trenger ikke å kjøre det må mer spenning enn garantien tillater, noe som gjør at man kan bruke de fleste hk på markedet uten å modifisere de, samt at de kan brukes på maks yterlse hele tiden...

Mitt valg: twinmos... :love:

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

antar dette ikke er mulig utifra et økonomisk synspunkt??

Jeg meneer uansett at mine twinmos brikker ville "parkert" de brikkene du nevner (untatt VX), stramme timings er å foretrekke når man bencher 3dmark f.eks. Til hverdags bruk kan det dog hende at TCCD minnet du nevner vil yte best..

Hvis trådstarter ikke skal ha rammen lenger enn ddr500 så er winbond (twinmos) ram å foretrekke uansett

Lenke til kommentar
antar dette ikke er mulig utifra et økonomisk synspunkt??

Jeg meneer uansett at mine twinmos brikker ville "parkert" de brikkene du nevner (untatt VX), stramme timings er å foretrekke...................

Takk for gode opplysninger hittil. Det begynner å klarne...

Ja stemmer, kan maks sette av 3000 kr til hovedkort og ram.

Har funnet ut at jeg strengt tatt ikke trenger SLI-kort. Er da DFI UT nF4 Ultra-D en like god overklokker som storebroren?

I såfall kan det tenkes at kombinasjonen DFI UT nF4 Ultra-D + OCZ Gold VX til 2950 kr vil være det beste alternativet?

Likevel frister det å prøve de billige bh-5 twinmos-brikkene, som en utfordring....

Lenke til kommentar
Har funnet ut at jeg strengt tatt ikke trenger SLI-kort. Er da DFI UT nF4 Ultra-D en like god overklokker som storebroren?

I såfall kan det tenkes at kombinasjonen DFI UT nF4 Ultra-D + OCZ Gold VX til 2950 kr vil være det beste alternativet?

Ja, mitt inntrykk er at Ultra-D overklokker like bra.

Nå skal det nevnes at det nylig er funnet feil med strømkretsen til minnet på disse HK. Noen har ødelagt HK og/eller minne når de har brukt høye spenninger. DFI har innrømmet dette problemet.

Men ja, Ultra-D er bortsett fra det, et topp HK. Det kan også moddes til SLI, for den saks skyld.

Les om feilen

Lenke til kommentar
Nå skal det nevnes at det nylig er funnet feil med strømkretsen til minnet på disse HK. Noen har ødelagt HK og/eller minne når de har brukt høye spenninger. DFI har innrømmet dette problemet.

Men ja, Ultra-D er bortsett fra det, et topp HK. Det kan også moddes til SLI, for den saks skyld.

Les om feilen

Dette var en liten nedtur, hadde nesten bestemt meg for DFI.......

Da vil jeg avvente noen dager/uker og se om det foreligger en enkel løsning på problemet.

Kan ikke risikere å svi av hovedkort eller ram i dette prosjektet. Innkjøpet kommer ikke før 20.juni uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...