Gå til innhold

Dårlig Raid 0 ytelse på nForce4?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt 2 74GB Raptor disker i raid 0 på litt forskjellige socket 939 hovedkort, og var ikke så rent lite spent da mitt flunkende nye nForce4 kort (MSI k8N Platinum) ankom. Ble litt skuffet fordi:

Mitt gamle KT800 kort med VIA8237 disk-kontroller gir "rett under" 110mb/s i hdtach (107mb/s?).

Mitt "eldgamle" Asus P4P800 IHCR5 intel kort lå hakk i hel med 8237, politisk korrekte 100mb/s.

nForce4 klokker inn rett over 90mb/s ???

Jeg har konfigurert begge diskene på samme kontroller, rent intiutivt virker det som det logiske for meg. Riktignok er jo VIA8237 den "vasseste" av forrige generasjon kontroller, men selv uten NCQ/TCQ støtte så grisebanker den jo nFrorce4 (som skal ha NCQ/TCQ) ???

Det som suger ennå mer er seff at jeg har en hel haug med 74gb raptor disker og at nForce4 konfigurerer 4stk disker som et volum sett av 2-disk raid 0 arrayer. (Slik at 4x raptor disker ikke gir mer enn stusselige 90mb/s men ca 300gb). Skal man nå opp i ca 200mb/s må man jeg ha en pci express kontroller. Er det noen som har noe efraring med slike produkter?

Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...