Gå til innhold

Komme meg videre med C++

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg har senest hatt objekt orientert programmering i c++, og det er det mest "avanserte" jeg har hatt hittil av programmering, og her slutter boka mi.

Da laget vi console-programmer, som da kjører i msdos eller hva det nå er. Er det noen som vet om noen gratis bøker på nett som tar c++ litt lengre..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan det meste - du må bare lære deg API'er. Et godt tips er å studere kode :)

Om det er grafisk programmering det er snakk om, er SDL og GTK fine dyr (må se å få lært meg sistnevnte skikkelig selv...)

For noen enkle kodesnutter for å gjøre en del med GTK (GPL), ta en titt på graph_ funksjonene i main.c.txt-fila du finner her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4216152

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Ja, å studere koden til andre programmer syns jeg er smart.

Jeg har en del kilder til noen compilere, de studerer jeg koden til, men det blir egentlig litt vanskelig for meg, men man kan prøve å se hva som koden gjør, det er det jeg prøver med compiler kilden. Det står ikke sånn informasjon i dem om hva de gjør, så jeg prøver å finne det ut selv.

Jeg og syns at og studere kode er en god måte og lære på. Man ser hvordan ting faktisk funker ofte..

Lenke til kommentar
Ulempen med å lese andres kode, er at du kan "lære" av folk som ikke er gode til å programmere, eller som evt. har dårlige programmeringsvaner. Derfor er det ofte lurt å lese kode av folk en vet er dyktige.

Joda sant det. Men fortsatt synst jeg det er en fin måte og lære på. Funker utmerket for meg :)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig -- å lese koden til folk som virkelig kan det de driver med er utrolig inspirerende og lærerikt, og verdien av det bør ikke undervurderes(!).

Men unngå idiotene og koden deres.

Nei, sikkert sant d..men hvordan i all verden kan man se at det er en tulling som har skreve koden da? Så lenge det ser fint ut og fungerer så er vel det toppers?

Lenke til kommentar
Nei, sikkert sant d..men hvordan i all verden kan man se at det er en tulling som har skreve koden da? Så lenge det ser fint ut og fungerer så er vel det toppers?

Når man er forholdsvis fersk vet man ikke nødvendigvis hva det er som "ser fint ut og fungerer". Derfor bør en studere kode fra anerkjente personer og/eller programmer, som en vet holder en viss standard. Med andre ord: Unngå suspekte småprogrammer skrevet av John Doe.

Lenke til kommentar

Når man er forholdsvis fersk vet man ikke nødvendigvis hva det er som "ser fint ut og fungerer". Derfor bør en studere kode fra anerkjente personer og/eller programmer, som en vet holder en viss standard. Med andre ord: Unngå suspekte småprogrammer skrevet av John Doe.

Eneste: større programmer skrevet av svært gode programmerere har det med å være... kryptiske og benytte alle mulige avanserte funksjoner. Noe som ofte gjør dem tilnærmet uforståelige (i alle fall uten å ta seg svæææært god tid)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...