Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge inn telefonlinje - pris?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha telefon og adsl? Eller bare legger du inn telefonlinje for å slippe montør til adsl?

Du trenger jo ikke telefonabonnement for å få adsl.

Det koster jo som regel en tusenlapp ekstra for montør, samme som etablering for analog telefon.

Lenke til kommentar

Ja, det er snakk om pris for å få linje til hybelen. Godt mogleg huset ellers har telefonlinje, men vert vel ikkje billigare for det.

Fortsatt 990 kr eller? Trur eg sender ein e-post til Telenor.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Men man må jo ha en kobberlinje inn i leligheten for å få adsl.  Det skjer garantert ikke av seg selv...

Det er vel som oftes innlagt linje, ellers legger montøren ny kabel opp!

(Når montøren var her, lagde han 25M ny kabel! bare fordi vi skulle slippe 25M+50M Cat5 kabler :thumbup:

men, om man ikke har fasttelefon, må en montør komme hjem, og finne linja og søke den opp

Edit: om huset har telefonlinje, og ledige Koperlinje, kobler montøren deg på her

Endret av galaxee
Lenke til kommentar
Må nok det ja.

Det er for ADSL, og skal ikkje ha noko med Telenor å gjere utanom linja.

Takk uansett! Var jo ikkje så dyrt det.

Mener og tror at adsl.no IKKE tar de 80kr ekstra for ikke å ha telefon .. Det er jo bare å ringe å høre :) 7010000

NNAA

Lenke til kommentar
Så det er vanleg at det ligg linje til huset?

Om hybelen er i eit hus, er det jo godt mogleg at det er telefonlinje til husstanden, men den vert brukt av dei som bur der. Hybelen i huset har vel ikkje nødvendigvis nokon kabel...

Eg hadde ei linje fra telenor + SDSL fra catch på samme linje!

kommer an på kor mange ledlinger det går inn i huset i telefonkabelen

Adsl bruker vel 3 ledninger (om eg ikke tar helt feil nå) :hmm: i en linje er det kansje 10-15 ledninger,

Lenke til kommentar

Hehe, mye rart her.

Galaxee: ADSL bruker et trådpar, akkurat som den vanlige telefonlinjen din gjør.

Til trådstarter: Så lenge det ligger et trådparpar inn til huset som ikke har ADSL, så kan du dersom ADSL er tilgjengelig.

Forskjellen i forhold til telefonabonnement, er at du må ut med en tusenlapp til montør dersom det ikke er abonnement fra før.

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
QUOTE]

Eg hadde ei linje fra telenor + SDSL fra catch på samme linje!

kommer an på kor mange ledlinger det går inn i huset i telefonkabelen

Adsl bruker vel 3 ledninger (om eg ikke tar helt feil nå) :hmm: i en linje er det kansje 10-15 ledninger,

Det er ingenting som heter ledninger, ADSL deler som regel aksess med vanlig telefon (ISDN eller PSTN), så lenge en har abbonement på dette. En vanlig linje bruker 1 par (to ledere).

En vanlig telefonlinje inn i en enebolig har som regel to par ved eldre anlegg, eller fem par i nyere boliger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...