Gå til innhold

ulovelig nedlasting av musikk og film

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke lov til å dele ut til folk du ikke kjenner... såkalt massedistribusjon. Spiller ikke noen rolle om du tjener penger på det eller ikke. Men du har lov til å dele med folk du kjenner. Politiet kunne ikke f.eks gått inn på en LANfest og huka folk. Har du en P2P så bare saboter uploaden, så kan du laste ned så mye du vil. Jeg har fremdeles flere terabyte med credit for lovlige delte filer.. demoer osv. så jeg laster ned i vilden sky til eget og venners forbruk :thumbup:

Etisk sett føler jeg meg overhodet ikke som en tyv. For det første er det jeg gjør lovlig og juridisk forsvarlig, og for det andre... er det noen som burde skamme seg er det Hollywood folk, sånn som de sløser med penga. Nå kan man si at det er deres penger å sløse med, men hvis de virkelig tilskriver seg den sterkestes rett (altså at de kan kreve så mye penger de vill for kinobillett, filmpriser osv.), så må de også respektere at vi internettbrukere er sterkere enn dem når det kommer til å ta fra dem uten å bli tatt. Deres etiske argumenter faller i fisk, og på sin egen dobbeltmoral. Hadde jeg hatt en milliard kroner hadde jeg hvertfall ikke brukt 50 mill på å kjøpe en rosa diamant til dama mi... da ville jeg heller gitt dem til frelsesarmeèn eller no. Så jeg tror ikke de er så jævla etiske sjøl akkurat :thumbdown:

Lenke til kommentar
Den såkalte mp3 loven ble vell avvist om jeg ikke tar helt feil. Film vet jeg ingenting om

For å rette opp i noen misforståelser. Den såkallte MP3-loven var det tabloide navnet på den nye åndsverkloven. Både film og musikk er åndsverk og dekkes altså av samme lov.

Per i dag er det lov å laste ned musikk, bryte "tekniske beskyttelsessystem, laste ned film osv. Det er ikke lov å dele musikk og film med ukjente.

Når loven trer i kraft (antakeligvis tidlig neste år) vil det bli ulovlig å laste ned musikk og film fra ulovlige kilder og det blir ulovlig å bryte tekniske beskyttelsessystemer. Pluss en bråte mer eller mindre obskure paragrafer jeg ikke har helt oversikten over.

Lenke til kommentar
Når loven trer i kraft (antakeligvis tidlig neste år) vil det bli ulovlig å laste ned musikk og film fra ulovlige kilder og det blir ulovlig å bryte tekniske beskyttelsessystemer. Pluss en bråte mer eller mindre obskure paragrafer jeg ikke har helt oversikten over.

Ble den vedtatt!?!? Jeg mener bestemt å huske at den ikke ble det.

Lenke til kommentar

Ble den vedtatt!?!? Jeg mener bestemt å huske at den ikke ble det.

Den har ikke blitt vedtatt. Den har ikke engang vært oppe til votering. Men det er bare et spørsmål om tid. Enkelte småting må forandres for at den skal få flertall. Men konsekvensene av loven vil med 97,5% sikkerhet bli de samme.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at ingen på stortinget har fattet konsekvensene av lovforslaget. Fordi politikerne er for tjukke i hodet så vil det komme inn en liten klausul om at det er lov å kopiere brukssperrede CD*er, eller noe i den dur, som ikke forandrer noe særlig på konsekvensene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...