Shimano Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Har aldri opplevd at XP har 'lagget' under vanlig bruk, og opplever den heller ikke som noe tregere enn tidligere Windows-versjoner. Og jeg har ikke spesielt spreke maskiner etter dagens standard (AMD XP 2200 hjemme og en bærbar med Intel 1,4 på jobb). På den annen side så ville jeg aldri kjørt XP på en maskin med mindre enn 512MB RAM; da vil man nok få en del caching til disk i forbindelse med større oppgaver. Endret 27. mai 2005 av Shimano Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) >>>En annen ting. Det kommer noen rare lyder fra pc'en min fra tid til tid. Kan det være HD'en som begynner å slite? Den er over 3 år og har jo blitt brukt myyye. Kan man merke dette på noen måte med senket respons osv? Det finnes en rekke programmer som gjør bruk av SMART-teknologien som ligger i alle disker som er nyere enn...5 år? Her får du ut temperatur samt generell form og kan med en viss grad av sikkerhet slå fast om livet ebber ut for disken. ActiveSmart er et av de mer kjente: http://www.ariolic.com/activesmart/ Men går du til denne siden finner du en drøss med andre: http://www.majorgeeks.com/downloads8.html Fortsett gjerne å rapporter - vi er mange som prøver å suge mest mulig ut av kassa med tanke på spilling Endret 27. mai 2005 av zjulik Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) (Et lite rovtips: jeg pleier å sette scanning bare når filer blir skrevet, det vil fremdeles beskytte downloads og slikt, men vil ikke hjelpe mot virus på cd og diskett. Det pleier å kutte en god del ned på scanninga) Wow...hvordan setter jeg det til å gjøre dette? Jeg laster aldri noe annet enn orginale spill cd'er fra cd-rom uansett. Og en ting...Norton scanner vel ikke alle vanlige filer den bruker også? Dvs f.eks BF.exe og alle filene som spillet bruker? I så tilfelle vil jo det stjele utrolig mye ressureser.... Og ja...HD'en min begynner sikkert å bli gammel....altså treg..jeg skal ta å sjekke den med det programmet dere viser til. Ja Norton tar sikkert mye ressurser, men så lenge den ikke stjeler noe særlig ressurser når jeg spiller så kan jeg leve med det liksom. Norton er jo veldig god som brannmur og virusbeskyttelse. MEN så dere på hijackloggen min? Noen kommentar eller var alt ok? Endret 27. mai 2005 av gamer73 Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Kan du lime inn loggen i sin helhet? Jeg får bare opp en index.php når jeg prøver å hente frem vedlegget. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 ehh hvordan skal jeg gjøre det da? Er litt grønn på slike ting Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Logfile of HijackThis v1.99.1Scan saved at 20:49:36, on 26.05.2005 Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180) Running processes: C:\WINDOWS\System32\smss.exe C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe C:\WINDOWS\system32\services.exe C:\WINDOWS\system32\lsass.exe C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe C:\WINDOWS\Explorer.EXE C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_06\bin\jusched.exe C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE C:\Program Files\Creative\SBAudigy2ZS\Surround Mixer\CTSysVol.exe C:\Program Files\Creative\SBAudigy2ZS\DVDAudio\CTDVDDet.EXE C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe C:\Program Files\Creative\MediaSource\RemoteControl\RCMan.EXE C:\Program Files\Webroot\Washer\wwDisp.exe C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccProxy.exe C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\WINDOWS\system32\MsPMSPSv.exe C:\WINDOWS\system32\wwSecure.exe C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe C:\Program Files\Skype\Phone\Skype.exe C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe C:\Documents and Settings\Runar\Desktop\HijackThis.exe R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.msn.no/ R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll O2 - BHO: CNisExtBho Class - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll O2 - BHO: CNavExtBho Class - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll O3 - Toolbar: Web assistant - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe" O4 - HKLM\..\Run: [urlLSTCK.exe] C:\Program Files\Norton Internet Security\UrlLstCk.exe O4 - HKLM\..\Run: [symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe /Consumer O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_06\bin\jusched.exe O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE O4 - HKLM\..\Run: [sBDrvDet] C:\Program Files\Creative\SB Drive Det\SBDrvDet.exe /r O4 - HKLM\..\Run: [CTSysVol] C:\Program Files\Creative\SBAudigy2ZS\Surround Mixer\CTSysVol.exe /r O4 - HKLM\..\Run: [CTDVDDET] C:\Program Files\Creative\SBAudigy2ZS\DVDAudio\CTDVDDet.EXE O4 - HKLM\..\Run: [updReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe O4 - HKCU\..\Run: [RemoteCenter] C:\Program Files\Creative\MediaSource\RemoteControl\RCMan.EXE O4 - HKCU\..\Run: [sB Audigy 2 Startup Menu] "C:\Program Files\Creative\SBAudigy2ZS\Program\Startup Menu\ChkColor.EXE" O4 - HKCU\..\Run: [Window Washer] C:\Program Files\Webroot\Washer\wwDisp.exe O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000 O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_06\bin\npjpi142_06.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_06\bin\npjpi142_06.dll O9 - Extra button: Messenger - {4528BBE0-4E08-11D5-AD55-00010333D0AD} - C:\Program Files\Yahoo!\Messenger\yhexbmes0521.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Yahoo! Messenger - {4528BBE0-4E08-11D5-AD55-00010333D0AD} - C:\Program Files\Yahoo!\Messenger\yhexbmes0521.dll O9 - Extra button: Oppslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL O9 - Extra button: (no name) - {CD67F990-D8E9-11d2-98FE-00C0F0318AFE} - (no file) O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5co...b?1102818918468 O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmesse...pdownloader.cab O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{AA2F1AEF-AB4D-4518-B7EC-2E46C33C1E2A}: NameServer = 193.213.112.4 130.67.15.198 O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe O23 - Service: Symantec Network Proxy (ccProxy) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccProxy.exe O23 - Service: Symantec Password Validation (ccPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccPwdSvc.exe O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe O23 - Service: Norton AntiVirus Auto-Protect-tjeneste (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe O23 - Service: SAVScan - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\SAVScan.exe O23 - Service: ScriptBlocking Service (SBService) - Symantec Corporation - C:\PROGRA~1\COMMON~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe O23 - Service: Washer AutoComplete (wwSecSvc) - Webroot Software, Inc. - C:\WINDOWS\system32\wwSecure.exe Sånn? LOL :!: Endret 27. mai 2005 av gamer73 Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Mye unødvendig her, men det ser i alle fall rent ut - ingen spyware/virus. Foreløpig vil jeg anbefale deg å ta bort følgende: C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe Prosess som ligger og venter på utskriftsjobber. Sett til manual i tjenester. O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe "ctsvccda.exe this process was authored by Creative Labs, and is usually installed alongside Soundblaster card drivers or some Creative Labs applications. It assists Windows manage the CD-Rom on Windows 9x and Me systems, however it has no use on faster CD-Rom drives." Sett til manual i tjenester. C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe VIKTIG: Du må deaktiver/avinstallere Messenger. Dette er ikke MSN, men den gamle innebygde Messenger. Unødvendig OG en sikkerhetsrisiko. O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_06\bin\jusched.exe Javaprosess som sjekker om det finnes oppdateringer. Slett ved hjelp av HijackThis. O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE O4 - HKLM\..\Run: [updReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE Tilsvarende for Creative. Slett ved hjelp av HijackThis. C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe Prosess som ligger og venter på utskriftsjobber. Sett til manual i tjenester. O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe Venter på at du skal bruke Office-programmer. Slett ved hjelp av HijackThis. O9 - Extra button: (no name) - {CD67F990-D8E9-11d2-98FE-00C0F0318AFE} - (no file) Ukjent. Slett ved hjelp av HijackThis. O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Tech Sett til manual i tjenester. Dessuten bør du oppdatere Java til 1.50.02 (du har 1.42.06): http://www.java.com/en/download/manual.jsp ...og samtidig fjerne spor etter Microsofts Java: http://www.iamnotageek.com/a/404-p1.php Microsofts Java er gamalt slagg som ikke støttes lenger. Installerer du Suns, vil denne brukes, så du trenger forsåvidt ikke ta bort Microsofts, men det er heller ingen vits i å ha den liggende. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Ahh..genialt! Det skal utføres med en gang jeg kommer hjem! Tusen takk for hjelpen. Det hjelper helt sikkert litt på responsen i Xp. Og siden jeg kjører Norton og slike ting så trenger jeg all ytelsestrimming jeg kan komme over hehe.... Hva menes med å sette til manual i tjenester? Hvor gjør jeg dette liksom? Endret 27. mai 2005 av gamer73 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 norsk xp : start -> høyreklikk på min datamaskin -> behandle -> Tjenester og programmer -> Tjenester Når det gjelder antivirus, varierer det fra program til program. Jeg bruker avast, så kan ikke si hvordan norton gjør det. Men avast fungerer som standard slik at hver gang en exe-fil, dll, eller generelt sett alle filer som har programkode, først blir scannet. Dette skjer mer eller mindre med at den først blokker tilgang til filen, leser hele filen, og sjekker den mot den innebygde databasen. Hvis den ikke matcher, tillater AV'en at filen blir åpnet. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Tjenester er stedet for mye bra tweaking. Kontrollpanel/Administrative verktøy/Tjenester Høyreklikk på den enkelte tjeneste og velg egenskaper for å se mer. Da kan du stoppe/starte, og du kan sette oppstart til Auto/Manuell (når du trenger den)/deaktivert. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Når det gjelder antivirus, varierer det fra program til program. Jeg bruker avast, så kan ikke si hvordan norton gjør det. Men avast fungerer som standard slik at hver gang en exe-fil, dll, eller generelt sett alle filer som har programkode, først blir scannet. Dette skjer mer eller mindre med at den først blokker tilgang til filen, leser hele filen, og sjekker den mot den innebygde databasen. Hvis den ikke matcher, tillater AV'en at filen blir åpnet. Ok...men vil det si at jeg bør slå av Norton der den prøver å virussjekke alle exe-filer jeg starter? Eller vil dette gjøre min pc svært usikret? Høyreklikk på den enkelte tjeneste og velg egenskaper for å se mer. Da kan du stoppe/starte, og du kan sette oppstart til Auto/Manuell (når du trenger den)/deaktivert. Ok..takk.... Nå gleder jeg med svært til å komme hjem å iverksette dette her... Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Du bør kjøre full pakke på antivirusprogrammet. Synes du så det tar for mye ressurser - og de påstår mange her inne at det gjør - så kan du vurdere andre. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Det er også mulig å stille inn hvilke filer og mapper som skal scannes (hvertfall med NOD32). Jeg skrur av scanning på f.eks musikkprogrammene og slikt da de krever nok ressurser som det er, og det er svært usannsynlig at de kan bli virusinfisert. CCleaner, register-rensing, regelmessig defragmentering, fjerning av unyttige prosesser og tjenester gjør underverker for maskinen Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Må jeg sørge for å ta av system recovery eller noe før jeg restarter pc'en ? etter å ha gjort alle fixa? Hvordan kommer jeg inn der igjen? Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ja gutter..da har jeg kjørt active smart på HD'en mens jeg var innom BF. Etter jeg falt ut av BF så opplevde jeg samme "lagging" som tidligere....men denne gangen fikk jeg opp en feilmeld fra smart. Her under er loggen : 27 May 2005 19:49:31 :: INFO SMART monitoring started - WDC WD400BB-71CAA1 [WD-WMA8H3502965] 27 May 2005 19:52:03 :: ALERT This is a test alert message from Active SMART 27 May 2005 20:23:11 :: ALERT [WDC WD400BB-71CAA1, S/N:WD-WMA8H3502965] - SMART attribute changed: Attribute : 07 - Seek Error Rate Last checked value : 200 New value : 100 Så en seek error rate som hadde gått ned eller noe....dere ser det ut ifra loggen over. Hva tyder dette på? At min spesielle lagg kan skyldes et HD problem. At den har problemer med å oppdattere seg igjen liksom? Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Orket ikke lese gjennom alt her, så skyt meg om jeg gjenntar noen Prøv med forskjellige skjermkortdrivere, hadde en driver (helt ny) som gjorde at XP lagga, test det! Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hm...har vi vært innom temperatur i denne tråden? Hvis smart-monitor-programmet ditt har dette, lag en logg mens du spiller. Hvis ikke, installer SpeedFan fra http://www.almico.com/speedfan.php og logg cpu- hk- og hd-temperatur mens du spiller. Overoppheting av komponenter kan absolutt gi nettopp den oppførselen du beskriver. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) hmm temp sier du...problemet er at jeg kan spille i ti min..for så å stenge spillet med påfølgende lagging. Jeg kan spille i 4 timer i strekk for så å stenge spillet med påfølgende lagging. Hadde det vært temp så tror jeg at jeg hadde lagget i spillet også (eller fått andre problemer som blå skjerm osv). Men det er ikke noen problemer når jeg spiller. Etter alle de gode tips og tweaks som jeg har fått av dere her inne, så tror jeg XP er slik som den skal være med hensyn til respons. Nå har jeg kun problem etter at jeg går ut av spill....og det er jo ikke et vedvarende problem...etter 1 min er det omtrent tilbake til normalt igjen. Self kan HD ha et temp problem, men jeg har ingen muligheter for å få målt dette. Drivere hmm ja. Jeg opplever verken lagging i spill eller XP (utenom etter spill) som tyder på at det er noe med driverne mine. Endret 30. mai 2005 av gamer73 Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Er det spill generelt, eller ett spesifikt spill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå