gamer73 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Jeg har litt av samme problemet. I spill går det knusefint...null lag. Men syntes windows nå går en smule tregere enn når jeg hadde XP home edition i min gamle P4 2.4 pc med 1 gig SDRAM...(Nå har jeg AMD 3500+ og 1 gig god ram). Det kan være AMD som rett og slett ikke er god i windows... Det som jeg spesielt merker er at når jeg akkurat er ferdig med et spill. Altså jeg stenger det ned. Så tar det flere sekunder..opptil 10 sek før dem vinduene som ligger bak...msn..gamespy..osv..oppdatterer seg. Hvordan kan dette ha seg egentlig? Det var ikke slik med min gamle pc..OG..om jeg ikke husker feil..så har det i grunnen vært slik fra jeg la inn XP etter hardware oppgraderingen...Altså etter å ha formatert HD og alt. Endret 24. mai 2005 av gamer73 Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 ja, akkurat!! Endelig nokken med samme problem:) Med unntak det du seier som skjer etter du har stengt at eit spel, det skjer ikkje med meg, iallfall har det ikkje skjedd endå... Eg har også tenkt på det at AMD kanskje ikkje er heilt god i windows... Kan dette ha noko med at Win xp er 32 bit basert? Gamer73, om du finner ut noko som helst som kan betre dette problemet, gi meg beskjed Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 ja det skal jeg gjøre... Jeg skjønner ikke hva det kan være liksom.....For meg virker det som at det er AMD som ikke helt takler hurtig overgang fra spill til windows...men self...jeg har egentlig ikke peil på hva det er. Kan det være dårlig minne? elelr for liten plass på HD? Har egentlig dyrt og bra minne , men tror kanskje at det er litt defekt pga jeg klarer ikke oppgitte latency verdier osv... Har også under 10% ledig på HD....rundt 8% ledig Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Eg har langt over 50 % ledig, så det skal ikkje vere problemet her med meg. Eg har rikeleg med godt minne også. Det er godt mulig at så lite ledig plass har masse av skylda. Men du har vell køyrt alle "rydde-program" som f.eks CCleaner, ad-aware og Search and Destroy? Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 har bare kjørt ad-aware da....men jeg vet ikke..tviler på at det ligger bug-program som gjør at det henger hos meg...kjørte ad-aware en gang..riktignok fant den 50 "items" som ble slettet, men det hjalp ikke det spor på XP uansett. Det må enten skyldes at AMD ikke er helt med på XP i forhold til intel. Eller så kan det være at XP leter etter en driver eller noe som ikke ligger der den skal osv... Det er på en måte oppdatteringen av grafikk i XP som sliter. Eller refresh på en måte. Kan ikke dette tyde på et minneproblem? Enten XP interne minne eller RAM problemer..? Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hvilket skjermkort/driver har du? Forsøk en avinstallering/rens med Driver Cleaner/ nyinstallering av nyere driver. Lenke til kommentar
Simon88 Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Har du prøvd å ta på gamle Windows "looken"? prøv det og sjå om problemet forsvinner. Høgreklikk på "Min datamaskin", "avansert", "ytelse-innstillinger" og "tilpass for best ytelse" Btw, spelar du av musikk mens du bruker dataen? Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 driver cleaner er kanskje noe å prøve ja...hmm.. Kjører catalyst et elelr annet..R9800 Pro kort.. Spiller ikke musikk nei. Skal prøve den gamle looken Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hmm har renset opp litt her og der men fremdeles samme prob. Jeg må få sjekket rammen min tror jeg. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hmm har renset opp litt her og der men fremdeles samme prob. Jeg må få sjekket rammen min tror jeg. Hvis du tror minnet er problemet vi jeg anbefale deg å teste det med Memtest. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 ja har kjørt det og minnet klarer ikke latencyen som ble oppgitt fra selger... Må bare få fingen ut å klage til dem igjen. Kjøpte for 5 mnd siden men uansett så regner jeg med at dem er greie....jeg har jo opplyst dem om problemet på mail før..og det var fra dem jeg fikk vite om memtest.. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Orginalt synes jeg ikke XP er noe raskt. Må til litt tweaks skal det bli noe bra. Har satt sammen en tweak pack som mye av det hjelper på ytelse. Tweak Pack Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Fin pakke du har laget! Har tenkt på det samme selv. Er dog usikker på hvor lurt det er å gi uerfarne følgende råd: 1. c:\windows\system32\dllcache\ IKKE SLETT MAPPEN! Bare innholdet. Windows kan bruke denne mappen til temp filer senere. 2. c:\windows\servicepackfiles\i386\ IKKE SLETT MAPPEN! Bare innholdet. Windows kan bruke denne mappen til temp filer senere. 4. c:\windows\driver cache\i386\ IKKE SLETT MAPPEN! Bare innholdet. Er det noe windows spør om er det bare å sette inn XP cden. Du nevner ganske riktig i pkt 4 at CD-en må være tilgjengelig. Men dette gjelder også dels pkt. 1. Angående pkt 2, la meg forestille følgende scenario: Maskinen mister en eller flere systemfiler tilhørende Service Pck 1 eller 2, enten pga virus, eller brukerfeil. Dette fører i scenariet til at internettforbindelsen mistes. Da har du et problem. Normalt ville du kunne kjøre en systemfilsjekk, men når backupen av Servicepack-filene er slettet, som det anbefales i pkt 2, og du ikke kommer på nett for å laste ned servicepakken på nytt...hva da? Sletting av backupfiler har vel heller ikke den store innvirkning på ytelsen. Ellers en bra pakke Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg lurer på en ting. På jobben bruker vi W2000 service pack 4. Og selv om pc'en min på jobben har dårligere specs en min hjemmepc, så går windows utrolig kjapt på jobben. Er 2000 mye kjappere enn XP i utgangspunktet? Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har lest et par tester som har vært utført under tittelen "Hvilken Windows er raskest for spill?", og der havner ofte -98 og -XP temmelig likt på først plass, med 2000 et lite stykke bak. Jeg tror du har et problem vi ennå ikke har funnet ut av. Har du sett litt på drivere? De som følger Windows er ofte ganske gamle. Skjermkortdriveren er viktig - ATI: Forsøk Cat 5.4 eller 5.5 (helt ny) Nvidia: Forsøk nyeste fra nvidias sider, eller finn en tweaket en fra http://guru3d.com . Jeg vil også sterkt anbefale deg å poste en HijackThis-logg her. Se sig-en min. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Ja..jeg skal kjøre det der hijack-greiene når jeg er kommet hjem fra jobb i dag... Ja mulig det er gamle drivere...Det som slår meg er at det var så ulikt fra den gamle hardwaren og XP'en jeg hadde. Med dem gamle CPU'en, HK, RAM osv...så gikk det å gå fra spill til desktop ganske så knirkefritt. Mens nå er det helt annerledes til tross for at all hardware som ble byttet ut skal yte mye mer i utgangspunktet. Ja selv i går..etter å ha spilt BF i et par timer..stenger spillet. Så ser jeg at en nettside jeg har liggende bak kommer tilsyne (rammene). så begynner liksom siden sakte å oppdattere seg med å liksom rulle ned teksten....(akkurat slik som i gamle dager med moden osv.). Dette gjelder ikke bare nettleser, men alt av vinduer som ligger bak der må på en måte oppdattere seg med denne måten.... Dessuten kjører jeg den NORTON antivirussaken og brannmur greien man får gratis av telenor. Dette gjorde jeg ikke på det gamel oppsettet. (da brukte jeg en 3 år gammel enkel brannmur og hadde omtrent ikke antivirusprogram) Så kan det være at Norton krever så mye ressurser? Når det gjelder skjermkortdriver så har jeg alltid drevet å oppdattert disse. Men har ikke gjort det på noen mnd nå, men uansett så har jeg hatt disse problemene lenge. La meg legge til at det er spes i tiden etter tunge spill som har kjørt at jeg har problemer. Disse treghetsproblemene jeg har beskrevet kan gjerne vare i flere minutter. For meg så virker det som om kanskje minne eller noe ikke har tømt seg ordentlig og derfor "clogger" systemet litt. Disse problemene har jeg også når jeg ALT-Tabber ut fra spill. Det var aldri slik med det gamle oppsettet (selv om da spillet hakket uansett LOL) Jeg vet ikke helt hva dere syntes. For meg så virker det som kanskje det er et hardware problem et elelr annet sted. Har ikke opplevd slikt før liksom. Eller hva sier dere? kan et software problem ha samme natur? Endret 26. mai 2005 av gamer73 Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) her er loggen fra hijack... Kan noen ac dere se gjennom den og si meg om noe er galt her! hijackthis.log Endret 26. mai 2005 av gamer73 Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Begynt å bruke XP litt mer nå. Synes det er mer som må til å få XP like raskt som 2000. 2000 er et bra og raskt opperativsystem. Synd det er slutt på oppdateringer til det til sommeren. Å Slette c:\windows\system32\dllcache\ c:\windows\servicepackfiles\i386\ c:\windows\driver cache\i386\ har gått greit for meg uten at det har skjedd noe. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg må komme med en liten oppdattering her. Jeg har nå rensket opp en del, tweaket litt osv. En stor takk til alle dere som hadde slike gode tips! Spes til zjulik som har CCleaner link på profilen sin. Dette var et fantastisk program. Utrolig lett og oversiktelig å bruke, og det la seg ikke inn i oppstarten slik Windows cleaner gjorde. Tilsammen med windows cleaner og CCleaner fikk jeg rensket bort ca 1.3Gb med "søppel"..self det meste slike internettfiler...men jeg fikk også rensket opp i over 100feil i registeret osv... Jeg fikk også satt det virtuelle minne til nøyaktig 1534. Det sto på 1600 før. Jeg har 1024mb RAM. Da skal det egentlig stå 1536, men windows anbefalte 1534 og jeg regner med at det skal stå 1534 i stedet for 1536......men skjønner ikke helt hvorfor. OG riktignok så responderte XP noe kjappere etter all opprensking. Og når jeg går ut fra spill så ser det ut til å gå litt kjappere og oppdatere enn før jeg rensket og tweaket. Men dette varierer noe. En ting som kanskje har bidratt til litt lagging hos meg har vært Punkbuster i BF..denne har gjort at spillet har lagget sykt i begynnelsen fordi den lette etter data liksom. Dette har gjerne gjort at minnet har blitt klogget osv..slik at det ikke blir bedre før jeg restarter pc. Jeg oppdateret PB og har mindre problemer nå.. Men jeg ber dere inderlig om å ta en titt på den hijackloggen jeg har lagt som vedlegg i posten min over her. Er det noe der som ikke burde være der? En annen ting. Det kommer noen rare lyder fra pc'en min fra tid til tid. Kan det være HD'en som begynner å slite? Den er over 3 år og har jo blitt brukt myyye. Kan man merke dette på noen måte med senket respons osv? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Prøv å fjern norton en liten stund. Og hvis du ikke er direkte på nett (går igjennom en router), så fjern brannmuren og. Husk at en virus scanner som oftest leser ALLE programfiler som startes, og det tar en god del ressurser. I tillegg så er norton kjent for å sluke ressurser. (Et lite rovtips: jeg pleier å sette scanning bare når filer blir skrevet, det vil fremdeles beskytte downloads og slikt, men vil ikke hjelpe mot virus på cd og diskett. Det pleier å kutte en god del ned på scanninga) Det som sannsynligvis skjer når du spiller er at ting som du ikke bruker som ligger i ram (som web browser og slikt) blir skrevet til harddisken (det virtuelle minnet), slik at spillet skal ha mest ressurser tilgjengelig når det kjører. Og når du er ferdig, må alt det leses fra harddisken inn i minnet igjen. Slik du beskriver det er det enten noe som bruker forferdelig mye ram (*cough*norton*cough*), eller harddisken er treg. Prøv å defragmenter harddisken, og sjekk om man trenger egne chipset drivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå