ErikBlodøks Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Hei dere Jeg sitter nå med en standard STANDARD møkka skjerm 17" CRT, som har elendig bilde kvalitet og max oppløsning er 1280x1024@60Hz ..så dvs at den får små flimring/hakking under spilling i den oppløsningen. Nå, har jeg endelig greid å skrapt meg opp ca. 2000 kr til ny skjerm.. Mine bruksområder er: Spilling, ja faktisk bare spilling..og ellers sånn standard ting man gjør på pc'n.. Så da er spørsmålet: skal jeg betale 2k kr for en Ok LCD skjerm, eller en god CRT skjerm til ca. 1k kr? Jeg har skal kansje kjøpe meg 1gb RAM også, fordi 333Mhz sinker 9800pro kortet mitt..så ja, har lyst til å ha råd til begge deler Men så hører jeg litt her og der at LCD har bedre bilde kvalitet, og det gjør meg usikker.. Jeg har sett på disse skjermene: CRT: Samsung 17" Dynaflat CRT Hyundai 17" Dynaflat CRT LCD: LG 17" 12ms LCD Den Hyundai skjermen har jeg sett hos en kamerat, og bildekvaliteten er så utrolig mye bedre enn den jeg har nå..så jeg vet at den holder mål...men så lurer jeg på om det finns noe bedre der ute, noe rimeligere..osv.. Endret 22. mai 2005 av ErikBlodøks Lenke til kommentar
apwr Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Gjør deg selv en tjeneste, kjøp LCD! Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 21” Sony 520GS Trinitron (TCO99) - Nesten flatt billedrør - 1600x1200 v/85Hz - 1350,- JMData selger brukte skjermer og nye skjermer. Disse folka er trygge å handle fra. Alt kommer med garanti Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Mm..men altså, hva er best til spilling? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Dette er en ting du må vurdere selv, men jeg kan hjelpe deg til å fatte rett beslutning. LCD-skjermer til under 2000,- er bare møkk. De har dårlige farger, dårlig oppløsning, og ikke minst dårlig responstid. Skal du bruke under 2000 har hyundai en rimelig 19" CRT som jeg kan garantere deg er knallbra i forhold til en LCD til samme pris. Problemet er bare at den tar plass. Har du plass til CRT, og lite penger, så er ikke valget vanskelig. Denne skjermen er ikke dum Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Annbefaler denne: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25297 Har den selv og er strålende fornøyd Jeg spiller mye med den f.eks. cs:s, hl2, far cry osv, og har ikke merket noe "etterslep".. Den har "ultra fast" responstid (12ms), bra kontraster (550:1) og bra lysstyrke (250:1)... Og den har DVI (kabel følger med ) Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Batti64: wow, ikke dårlig! akkurat hva jeg har letet etter Overlegen konkurent mot Hyundai crt'n Okey..dette kan virke litt "nazi" ut, men bare for å sikre meg: så lurer jeg på hvor gammel du er, og hvor kjent du er innenfor dette området..For jeg har nemlig sett umodne tenåringer som gir alt fult hus og sier gjerne " Superduper, omg..jeg er frelst!!! " .. Så ja, ikke ta det ille opp, men som sagt : jeg vil bare forsikre meg Endret 23. mai 2005 av ErikBlodøks Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg er 16 år, jeg kan ikke si att jeg er en ekspert innenfor dette området, men jeg er ikke helt blank heller og jeg fikk annbefalt denne selv for ca 1 mnd siden når jeg skulle kjøpe skjerm .. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte denne skjermen og har som sagt, aldri merket "etterslep".. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg ville valgt crt selv, det har jeg gjort og, har bestilt 21” SUN (Sony) 500PS fra jmdata, kan jo vente til jeg får den og så kan jeg fortelle deg hvordan det går, sitter atm med en 17" som ble kjøpt for 5 år siden for ca 1500, 1024x768@85 som maks oppløsning. Men jeg tror heller jeg ville gått for Eizo F77S, jeg kjøpte min bare for den var på tilbud, og da billigere enn eizo, er ikke mye forskjell men. Lcd er ikke noe bra synes jeg. Vil anbefale deg å kjøpe crt. Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg ville valgt crt selv, det har jeg gjort og, har bestilt 21” SUN (Sony) 500PS fra jmdata, kan jo vente til jeg får den og så kan jeg fortelle deg hvordan det går, sitter atm med en 17" som ble kjøpt for 5 år siden for ca 1500, 1024x768@85 som maks oppløsning. Men jeg tror heller jeg ville gått for Eizo F77S, jeg kjøpte min bare for den var på tilbud, og da billigere enn eizo, er ikke mye forskjell men. Lcd er ikke noe bra synes jeg. Vil anbefale deg å kjøpe crt. Hvorfor er crt så mye bedre enn lcd da? Lcd er MYE lettere å ta med seg på lan + at den tar SINNSYKT mye mindre plass, dessuten merker du ikke såkalt "etterslep", jeg spiller cs:s osv og har aldri merket "etterslep".. Kan du begrunne hvorfor crt er SÅ MYE bedre enn lcd? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg kan prøve... Et bilderør (såkalt CRT) har bedre kontrast, bedre lysforhold og bedre fargegjengivelse. Det er ikke uten grunn at bildebehandlere bruker bilderør. Et bilderør har mulighet til å vise større oppløsning enn LCD, og ikke minst mulighet til å vise forskjellige oppløsninger uten at bildet blir "matt" Og ikke minst... det er BILLIG for en FET skjerm ..et bilderør har ikke etterslep... what so ever! Lenke til kommentar
batti64 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 CRT vs LCD Hvilke fordeler har LCD?- Bedre design, som tar mindre plass og varieres mye mer enn på CRT - Fysiske justeringsmuligheter en CRT-skjerm bare kan drømme om (f.eks. pivot-funksjon) - Den er flimmerfri. Dette betyr mindre slitne øyne og mindre hodepine for deg som plages av dette - Et krystallklart bilde med mye bedre skarphet enn på CRT - Reagerer ikke på stråling - Kan kjøres digitalt slik at du slipper å justere bildet - Mer miljøvennlig, bruker mye mindre strøm enn CRT-skjermer - Bedre i dagslys enn CRT-skjermer Hvilke fordeler har CRT? - Ikke nativ oppløsning, og er derfor like skarp uavhengig av oppløsning - "Raskere" enn LCD, noe som betyr at den kan vise flere bilder i sekundet enn en LCD-skjerm - Som regel ikke bundet opp mot ett bruksområde, slik en LCD-skjerm ofte er - Ikke gjennomslag av baklys, slik LCD-skjermer har Kilde: http://www.hardware.no/artikkel/8623/3 Så får du velge selv Har du penger bør du nok kjøpe en lcd, har du ikke kan du kjøpe crt.. Jeg annbefaler fortsatt denne på det varmeste: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25297 Lenke til kommentar
Biffen89 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg har selv Samsung 17" Dynaflat CRT, jeg må si at jeg er ekstremt fornøyd med den. Men viss jeg skulle valgt nå, så ville jeg gått for en ny LCD Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Hmm, vel..da er det opp til meg hva jeg skal velge..jeg får vel tenke litt til..finner jeg en flott crt skjerm på brukt markedet ( noe som man gjør veldig ofte for tiden) , så får jeg nok bare gå for noe sånt..men lcd frister sykt, spesielt tanke på VGA utgang..hmm Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Fordeler med LCD: * Bruker mindre strøm. * Bruker mindre plass. * Flimmerfri. Ulemper med LCD: * Dårligere kontraster. * Ikke så skarpt bilde som CRT. * Dårlig innsysnvinkel. * "Vanskelig" rengjøring. * Dårlig responstid. * En "native"-oppløsning, som gjør at pikselene får ulik størrelse i andre oppløsninger. * "bundet" mot et bruksområde. Fordeler med CRT: * God innsynsvinkel. * God bildekvalitet. * Lyssterk. * God kontrast. * God responstid. * Ikke bundet mot et bruksområde. Ulemper med CRT: * Ved lav frekvens blir det flimmring. * Stor (og klumpete). * Tung. * Bruker mer strøm. * Reagérer på stråling; f.eks. mobiltelefon. Dette forutsetter gode eksemplar av både CRT og LCD. (Jeg har ikke gjort pris til noe argument her, siden prisene variérer) Totalt sett: Spiller du, så gå for CRT. Lenke til kommentar
mariuz1991 Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Dette er en ting du må vurdere selv, men jeg kan hjelpe deg til å fatte rett beslutning. LCD-skjermer til under 2000,- er bare møkk. De har dårlige farger, dårlig oppløsning, og ikke minst dårlig responstid. Skal du bruke under 2000 har hyundai en rimelig 19" CRT som jeg kan garantere deg er knallbra i forhold til en LCD til samme pris. Problemet er bare at den tar plass. Har du plass til CRT, og lite penger, så er ikke valget vanskelig. Denne skjermen er ikke dum 4216209[/snapback] dette er feil, jeg har en LCD skjerm til 1795,- som er kjøpt på elkjøp... Den funker enormt bra til spilling, jeg spiller cs:s 5-6 timer til dagen, g det er ingen problemer.. Men skulle jeg velge ville jeg heller hatt en 19" CRT Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Skal du ha en skjerm til bare hjemmebruk som spilling ville jeg kjøpt en LCD skjerm på 8-12 ms, skal du ha skjerm som du skal ha med deg på lan osv. ville jeg gått for CRT selv om det er mye å dra med seg på, LCD skjermene tåler lite. Har LCD selv som jeg ofte tar med meg på lan, etter et lan hadde jeg store riper i skjermen som jeg aldri ville fått hadde jeg hatt en CRT. Men gå for LCD på 8-12 ms til spill-bruk hjemme! Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Legg merke til at jeg skrev den posten for over et halvt år siden, og det har skjedd litt på den tiden. De bra skjermene har kommet ned en tusenlapp i pris, men man må dessverre betale litt for de beste skjermene... Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Kjøp LCD. Du vil seriøst ikke angre. Jeg kjøpte meg i mai i fjor en Samsung 19" CRT og jeg er var ikke fornøyd. Jeg så selv at jeg faktisk MÅTTE ha en LCD. CRT er tungvint og dritt å dra med seg på LAN. Anbefaler Samsung 930BF ! VELDIG god skjerm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå