avRack Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei! Har eit litt merkeleg problem når eg startar bilen min, ein Toyota Corolla 1,3 DX 86 modell. Når motoren er kald og bilen har stått ei stund, dvs. meir enn ca. 1 time startar bilen med ein gong, men når bilen er varm brukar den laang tid på å starta. Kva kan vera grunnen? Har fått tips om at det kan vera tenningsfordeleren, men eg er ganske blank på bil så har ikkje peiling på slikt. Lenke til kommentar
Darksun Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Hadde samme problemet hos meg: Feilen var at jeg gav litt gass når den var kald, og da startet den som en drøm. Så gjorde jeg samme når den var varm og jeg kunne stå der i en halvtime uten å få start, kjipt når man skal ut fra bensinstasjoner osv. Neste gang du har kjørt den varm: inn med klutsj, i fri, og vri om tenninga uten å røre gasspedalen. Har du gassen så mye som litt inne får den altfor tjukk blanning og klarer ikke starte når den er varm. Jeg har en Corolla 1.3 GL 86 modell, regner med at det er omtrent like motorer. Endret 22. mai 2005 av Darksun Lenke til kommentar
frenzy81 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Heisann Jeg har hatt en 1,3DX 85-modell i noen år nå, og jeg slet veldig i begynnelsen. Men: Kald bil: vri om nøkkelen uten å røre gassen Varm bil: vri om nøkkelen, gi gass, hold til den starter Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 He he, der fikk du to 100% motsatte råd på en gang, så da er det bare og prøve begge. Jeg hiver meg på jeg også, bare for å gjøre forvirringen total For meg kan dette høres ut som for fet blanding forårsaket av automatchoke (forutsatt at du har det...) Problembeskrivelsen stemmer i alle fall godt med symptomene man kan få ved feil på autochoke. Hvis det altså er forgasser på din bil, er det en litt komplisert sak. Forgassere fra midt på 80 tallet har gjerne mye reguleringsteknikk, som er veldig fint når det virker, ikke fult så fint hvis det feiler. Men i alle fall, choken styres hovedsaklig av enten kjølevann vanntemperatur, eller elektrisk via tenningsbryteren, eller begge deler. (Og i tillegg gjerne diverse vakumfølere) Men det du kan gjøre, teste ut i tillegg til de motstridene gass-tipsene du har fått, og som er like enkelt er; først forvisse deg om at det er nok kjølevann på motoren (for lite vann gjør at vannstyrt choke blir alt for fort kald fordi chokehuset gjerne er høyeste punkt i kjølevannsystemet) Prøve og skru på tenningsnøkkelen, og la den stå på 2-5minutter før du prøver å starte. skru av lys og denslags så du ikke tapper batteriet. Dette fungerer om du har elektrisk styrt choke da choken går mer og mer av jo lenger tenningen står på. Ja, som sagt dette er kun relevant om du har forgasser, og det kommer også litt an på hvor kort tid det er snakk om at bilen står før den ikke vil starte. Hvis den blir sånn etter 30 sekunder, er det nok noe annet som er galt, men er det alt fra 10- 60 min, da kan det være verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Slik skal det gjøres: Starte en kald bil /m automatchoke Over 10 grader ute Trykk gasspedalen helt inn en gang, slipp den og start motoren Dette er når motoren er kald/lunken Under 10 grader ute Trykk gasspedalen inn 2ggr helt inn, slipp den og start motoren Dette er bare når motoren er kald Er motoren varm så skal gasspedalen trykkes helt inn til motoren starter Autochoken er automatisk *regulert*, ikke selvaktiverende!! Endret 31. mai 2005 av zandro Lenke til kommentar
frenzy81 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hvis jeg husker korrekt så var det et problem med automatchoken på disse bilene, og de ble tilbakekalt for å bytte akkurat den delen som var problematisk. Min bil har ikke byttet denne delen. Det kan selvfølgelig ha med dette å gjøre, mtp hvordan bilen starter når den er varm/kald. Men min bil starter på første nøkkelvridning uansett hvor kaldt/varmt det er ute, og etter korte turer. Men når den er varm så er det bånn gass ja... Lenke til kommentar
avRack Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Vel, eg har no funnet ut korleis eg skal starta min bil best:) inn med clutsh og ikkje rør gassen før den har starta... då startar den like lett varm som kald... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 laupsa Skrevet 01/06/2005 : 02:09 Vel, eg har no funnet ut korleis eg skal starta min bil best:) inn med clutsh og ikkje rør gassen før den har starta... då startar den like lett varm som kald... Da er jeg enda mer overbevist om at det kan være choken din som går på. Og for og ha det nevnt, hvis det er dette som er problemet, er på sett og vis både ikke røre gass og full gass "riktig" løsning. Om du ikke rører gassen i det hele tatt, vil ikke choken gå på, og bilen starter lett (så leneg den ikke har blitt for kald) Hvis man først har rørt gassen, spretter gjerne choken på, skal man da få startet, er det holde full gass som gjelder. Men jeg er ikke helt sikker på hva slags forgasser denne bilen har, og det er litt forskjeller ute og går. Men vanligvis går ikke choken på før man trykker på gassen, derav regelen om og trykke gassen før kaldstart på gamle biler. Lenke til kommentar
avRack Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Vel, no har no heile motoren tatt kvelden. Registerreime hadde vore litt for slakk slik at fleire tannhjul var blitt ødelagte og det hadde igjen ført til at ventilar og stempel inne i motoren vart destroyed!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå