rozon Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Leier leilighet og da er ikke alltid alt like innrettet. Har en innvendig bod som brukes som server rom med switcher, router, servere og firewall. Har et eget rom for 'vanlig' kontor bruk med 4-5 maskiner. I dag ligger det to TP mellom server rom og kontoret som går i to switcher, en på hver pult. Dette fungerer ganske grei inntil to maskiner på samme switch skal overføre noe til/fra serveren. Ønsket er å fjerne switchene fra kontoret, og heller ha et patch panel på hver pult, og strekke kabel fra patch panelet til patch panel på server rommet og så ned til switchen. Verken jeg, støvsugeren, fruen eller huseieren ønsker 10 TP kabler liggende på golvet mellom rommene, og derfor trenger jeg en annen løsning. Det jeg tenkte var å finne en kabel med n*2 par i. I dette tilfellet 10*2 par for 10 uttak på patch panelet (2 par i bruk i hver TP, stemmer ikke det?). Spørsmålet er vel i grunnen om dette kan fungere, eller om det finnes kabel som er egnet... Lenke til kommentar
gvalle Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Har du vurdert trådløst? Det skal overføres store datamengder før en begynner å synes overføringshastigheten blir for knapp. Jeg anbefaler Linksys for stabilitet. Skru opp ledningsskinner langs veggen. Da får du skjult ledningene. Inne i en vanlig TP- kabel er et 4 par. Bare to er i bruk. Da kan du splitte opp og bruke en ledning til to vegguttak. Søk på google etter koblingsskjema for plugg/vegguttak. Dette gjelder hvis du holder deg unna Gbit ethernet. Det bruker alle 4 parene i ledninga. Økonomisk tror jeg det lønner seg å strekke vanlig TP som du får på 100 eller 300-metersrull. Skal du inn med spesialkabel blir den antagelig kjempedyr. Sjekk på elfa.se. De har godt utvalg i sære ledninger. Endret 22. mai 2005 av gvalle Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg tror ikke trådløst er et alternativ her. På problemstillingen så virker det som om alt fungerer greit helt til to maskiner på samme kabel begynner å overføre til/fra serveren. Og hvis en (antakeligvis) 100Mbit-kabel ikke klarer å ta unna trafikken, så klarer i hvert fall ikke et trådløst nettverk å gjøre det. Tør jeg foreslå ti kabler pent buntet sammen med en form for kabelsamler? Forresten, det er jo ikke sikkert du trenger ti kabler hvis du går over til gigabit-nettverk, kanskje du fortsatt kan klare deg med de to du har, men bare investere i gigabit-svitsjer og -adaptere? Eller du kan grave dypere i lommeboka og gå for en fiberløsning... Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hva er egentlig problemet som oppstår når 2 maskiner på samme switch prøver å overføre data? Hva slags switcher har du? Bruker du switcher med management? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Mr. Floppy: Forresten, det er jo ikke sikkert du trenger ti kabler hvis du går over til gigabit-nettverk, kanskje du fortsatt kan klare deg med de to du har, men bare investere i gigabit-svitsjer og -adaptere? Eller du kan grave dypere i lommeboka og gå for en fiberløsning... Dette er løsningen jeg kan komme til å gå for om ikke mer økonomiske alternativer kommer opp. Da blir det fiber mellom switchene. mr_trout: Hva er egentlig problemet som oppstår når 2 maskiner på samme switch prøver å overføre data? Hva slags switcher har du? Bruker du switcher med management? Hastigheten dropper drastisk. Mellom to maskiner på samme switch gir bra hastighet, men når disse maskinene går mot serveren, eller en mot serveren og en mot en maskin på den andre switchen dropper også hastigheten. Fellesnevneren er kabelen mellom server rom og kontoret. Cisco 2924 på server rom, Linksys EF3116 på pultene (ikke managed). Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 mr_trout:Hva er egentlig problemet som oppstår når 2 maskiner på samme switch prøver å overføre data? Hva slags switcher har du? Bruker du switcher med management? Hastigheten dropper drastisk. Mellom to maskiner på samme switch gir bra hastighet, men når disse maskinene går mot serveren, eller en mot serveren og en mot en maskin på den andre switchen dropper også hastigheten. Fellesnevneren er kabelen mellom server rom og kontoret. Cisco 2924 på server rom, Linksys EF3116 på pultene (ikke managed). Det sier jo seg selv at hastigheten blir båndbredde på uplink delt på antall samtidig brukere. Lenke til kommentar
gvalle Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Dette er løsningen jeg kan komme til å gå for om ikke mer økonomiske alternativer kommer opp. Da blir det fiber mellom switchene. Fiber: Fordeler: - Overføring av lengre avstander (>100m) - Galvanisk separasjon av switchene Ulemper - Dyrere kabler og terminering - Skal du ha switcher med innebygd fiberconverter kommer du i en helt annen prisklasse. Eksterne convertere kommer på flere tusen kroner. Så jeg ser ingen fordeler med fiber mellom switchene. Har du gigabit TP mellom switchene får du rikelig med hastighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Dette er løsningen jeg kan komme til å gå for om ikke mer økonomiske alternativer kommer opp. Da blir det fiber mellom switchene. Fiber: Fordeler: - Overføring av lengre avstander (>100m) - Galvanisk separasjon av switchene Ulemper - Dyrere kabler og terminering - Skal du ha switcher med innebygd fiberconverter kommer du i en helt annen prisklasse. Eksterne convertere kommer på flere tusen kroner. Så jeg ser ingen fordeler med fiber mellom switchene. Har du gigabit TP mellom switchene får du rikelig med hastighet. Jeg er enig, gigabit TP virker som det mest fornuftige. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå