Gå til innhold

Kamera til dama

Anbefalte innlegg

Hallo!

Ser etter et kamera til en jente på 19.

Ser etter flere billige alternativer (er vel mest pris/ytelse det går på) med følgene kriterier:

• Pek og klikk/enkelt å bruke
  • (ultra?) kompakt og stilrent
  • PENT
  • rask oppstart og generelt raskt å bruke (ta bilder)
  • gode bilder
  • god videofunksjon
  • relativt stor skjerm

Takk for all hjelp!

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkle valg vil være et Canon IXUS 30/40, men til de samme penge kan du få bedre billeder og større opløsning ex. hos Nikon Coolpix 5900.

Men hvad er dit budget - så er det lidt nemmere at komme med konkrete forslag?

Lenke til kommentar

Nja, skal finne ut ett budsjett senere, har du tester av nikon coolpix 5900?

Edit: Nikon 5900 er ALT for stort, jeg ser vel egentlig etter kameraer i ultra-kompakt klassen...

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Har du set Nikon Coolpix 5900 "live"? Det kan virke lidt stort på billeder men i virkeligheden er det meget lille... I øvrigt er Canon A 400 noget større end Nikon 5900.

Vær opmærksom på at jo mindre et kamera du vælger, jo dårligere bliver optikken og dermed billederne. Af de kameraer du nævner vil jeg med det samme fravælge Casio S100, da billedkvaliteten simpelthen er alt for dårlig.

Nikon Coolpix S1 er blevet "testet" på dinside.no og jeg tror det er et godt kamera, dog med et par kompromiser. Pentax-modellen du nævner kender jeg ikke så meget til, men de nyere i serien skulle have god billedkvalitet (S5n). Det Sony du tænker på er sikkert T1/T3/T7, og det er bygget op på samme måde som Coolpix S1 med samme fordele og ulemper. Nikon'en har dog nogle flere features som jeg mener gør det til et bedre valg.

Jeg har ikke set direkte tests af Nikon Coolpix 5900, men der findes flere af 7900, som er samme kamera, bare med 7 MP:

Dcresource

Dpreview

Imaging Resource

Lenke til kommentar

takk for det, ser nå at det ikke er så stort nei :)

OK, takk for hjelp. Prata med dama, og hun likte ikke kameraene med innebygd optikk (S1, T1/T3/t7) - Casio S100 skrev du nettopp vekk, så da står jeg igjen med:

Nikon 5900, Canon Ixus serien, Casio Exilim serien, Pentax serien. Personlig liker jeg designet på de 3 sistnevnte mer enn det første :)

Alt for mange valg... :hmm:

Har du noe å si om hver serie? Noen kameraer som kan ekluderes? Sitter selv på et Casio Z4U, og er rimelig fornøyd...

Lenke til kommentar

Casios nyere kameraer skulle tage OK billeder men jeg kender til flere der har dårlige erfaringer med dem.

Pentax S5n skulle være et rigtigt godt undervurderet kamera, men igen har jeg ikke set billeder fra det eller prøvet det så det er svært for mig at mene noget om. Men kunne være et godt bud...

Canons IXUS-serie leverer ganske gode billeder, dog er kvaliteten på 700 langt bedre end på 40 og 50, selvom den dog her også er udmærket.

Min favorit er stadig Nikon 5900, da den giver det bedste billeder, flest funktioner og bedste kvalitet for pengene. Ellers kunne Pentax være et godt alternativ til et kamera som ikke alle render rundt med (som IXUS-serien), men jeg har svært ved endeligt at anbefale det, da jeg ikke personligt kender noget særligt til det.

Kig lidt rundt på de test-sider jeg linkede til før for at finde ud af noget mer om kameraerne eller kig i produktguiden her på siden for mer info og gå ind i en forretning og se kameraerne IRL og spørg evt om du kan få billederne at se. Ellers findes der gallerier i forbindelse med de fleste tests på nettet hvor du kan vurdere billedkvaliteten. Husk dog at åbne billederne i fuld størrelse, da det giver bedst grundlag for at vurdere kvalitet.

Lenke til kommentar

Det eneste kamera i Exilim-serien jeg har læst en decideret positiv test af mht god billedkvalitet er det nye Z750. Det er lige testet på www.dcresource.com. Elllers vile jeg for bedst mulig billedkvalitet holde mig væk fra Casio

Lenke til kommentar
Hva med dette kameraet? Dette er et kult kamera med gode optiske egenskaper. Fikk 6. i Dagbladet i Oktober. http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12866 :yes:

Mvh Kyrre Lien

De som følger med i forumet og i diverse fotoblader, har fått med seg at den testen er av de mest skandaløse som noen gang er laget. Men kanskje et bra "damekamera".

Bildekvalitet, hurtighet, funksjoner og så videre er dårligere enn kameraet som kom på sisteplass i testen.

Lenke til kommentar

Olympus mju mini halter efter de fleste af dens konkurrenter på næsten alt andet end design. Det er ikke noget decideret dårligt kamera, men for de samme penge kan man få et næsten lige så flot kamera der tager langt bedre billeder. Det ermed andre ord ikke at anbefale som ens primære kamera.

Hvis det skal bruges af en pige på 19 kan jeg forestille mig at der vil blive taget en del festbilleder, og her falder mju mini for alvor igennem, da den tager meget dårlige billeder i svagt lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...