Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anskaffe tråløst nettverk? hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle anskaffe meg tråløst nettverk i hjemmet, da det hadde vært utrolig kjekt når jeg skaffer meg bærbar, så slipper jeg å være tilkoplet med tp-kapel.

Har da to stasjonære pcer + 1 bærbar pc (den kommer snart).

Lurer på om dere kan anbefale ett oppsett som er greit, rimelig og ikke minst driftsikkert, samtidig som det er lett å sette opp å få til å virke. (sett gjerne med en url)

Trenger da; tråløse nettverkskort(helst usb kort til to stasjonære), og en router som er egnet. den bærbare pcen har innebygget nettverkskort.

Noen som har noen gode tips til kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange delte meninger om hva som lønner seg, men her er ihvertfall mine tips og erfaringer.

Har nå testet endel trådløse routere og kort de siste årene. Forskjellene når det gjelder kort er mindre enn når det kommer til router (selv om det er store forskjeller på kortene også) men det er routerne jeg har skiftet ut pga. mangler/ytelse.

Det er ihvertfall 3 ting jeg ser på når det gjelder routere

1 QOS - for IP telefoni og gaming (selv om du ikke har VoIP idag eller spiller mye så kan dette fort bli aktuellt og svært mange routere mangler QOS)

2 SUPPORT - Firmware oppdateringer, svar og ikke minst løsninger på evt. probemer

3 YTELSE - Endel routere som idag selges vil f.eks. ikke yte godt nok hvis man bestiller de "hotteste" linjene som f.eks Chello Extreme og ADSL2

En annen ting som kan være verdt å tenke på er om du ønsker å koble til annet utstyr som NAS, Printere eller webcam. Selv har jeg en NSLU2, men ASUS har en router som endel snakker lovende om, men har ingen erfaring med disse selv. (se evt. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=415948 )

Har idag selv en Linksys WRT54GS og er veldig fornøyd med den muligens den blir byttet ut med en D-Link DGL-4300 når jeg har sett en norsk test av denne. Har tidligere brukt både SMC og D-Link, D-Linken var helt grei, mens SMC`en desverre hadde endel problemer.

Linksys WRT54G - Billigst og møter alle mine kriterier (men prisforskjellen er liten)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17275

Linksys WRT54GS - Koster bare litt mer enn WRT54G og er bedre

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20081

D-Link DGL-4300 - Trolig bedre enn linksysen, men koster mer (har også GIGABIT)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=30005

Selv om den nye til D-Link trolig er bedre en Linksys sine alternativer, kommer denne til å være dobbelt så dyr så hvis lommeboka er slank er det vel bare å kjøpe en Linksys WRT-54GS (koster pr d.d. under 100,- mer). Hvis VoIP, gaming, kopiering av data internt imellom PC`ene samt en at du ønker en av de kraftige linjene er ting som kommer til å bli aktuellt hadde jeg nok ventet til det kom en norsk test av D-Link DGL-4300 og evt. betalt det denne koster ekstra.

(Hadde vært artigom hw.no tok en grundig test og sammenlikning av disse)

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Tusen takk for meget bra innlegg!

Men primært bruker jeg jo internett, og det å ha 3 pcer tiligjengelig på nett samtidig alle sammen. er jo også greit å kunne overføre filer til de forskjellige pcene etter behov.

Angående spilling så er det ikke så mye, hvertfall ikke over internett, og da hvis det skjer, så er det kun 1 maskin som gjør det av gangen. har bare en 704 linje fra telenor nå.

men bruker av og til å linke mellom de to stasjonære pcene til å av og til linke på C&C og cs. men det skulle vel en Linksys WRT54GS klare fint?

Lenke til kommentar

Joda linksys har bla.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17410

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=28175

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17411

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26933

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26932

så her er det nok å velge imellom, andre produenter har liknende. Dessuten finnes det jo PCI kort til stasjonære og det er nok billigere (hvis du ikke skal flytte korte imellom flere PC`er)

Lenke til kommentar

en anne ting, jeg har en lexmark multiskriver, en billig sak til noen hundrelapper med usb kontakt....hadde det vært mulig å fått denne også på nettverket?

slik at jeg ikke trenger å skru på pcen hvor den er koblet i for å skrive ut?

Endret av longbow
Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med dette selv (har ikke hatt noen av printerne mine koblet opp på over 1 år) hvis dette er et must så er kanskje ASUS tingen, men hvis printeren ike skal stå i nærheten av routeren så får man jo adaptere til dette også, mulighetene er uendelige. Hvis du søker på forumet er det mange løsninger på dette, hva som er best for deg kommer vel ann på lommeboka og hva du verdsetter. Jeg titte veldig på ASUS sin router, men kom til at det var bedre for meg å kjøpe linksysen samt NSLU2 da jeg da kan bytte router uten å måtte gjøre noe med NAS enheten (noe jeg er glad for nå da det trolig blir D-Link her snart)

Lenke til kommentar

Ekm; kunne du hatt bry til å sette opp ei løsning til meg med utgangspunkt fra Linksys WRT54GS?

Da inneholde et trøløst pci kort, og 2 usb kort? alt til stasjonære pcer, og det må selvfølgelig passe sammen med Linksys WRT54GS.

Det hadde vært helt konge om du kunne hatt bry til det, i motsetning til deg har jeg ikke mye peiling på dette...

på forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar

Du trenger

Router:

Linksys WRT-54GS

PCI kort:

WMP11 - Kun 11Mbps

WMP54G - 54 Mbps

WMP54GS - 54 Mbps m/speedboost (Denne passer best til routen)

WMP55AG - 54 Mbps men støtter både a+g nettverk

USB:

WUSB11 - Kun 11 Mbps

WUSB54G - 54 Mbps

WUSB54GP - 54 Mbps m/speedboost (Denne passer best til routen)

WUSB54AG - 54 Mbps men støtter både a+g nettverk

Selv om GS korteneer de som passer best holder det sikkert med 11 kortene hvis det kun er snakk om litt småsurfing ifra noen av PC`ene. Å kjøpe AG kortene er å kaste penger ut av vinduet spør du meg, så sstyr unna de (med mindre du har behov for det)

Du får komme tilbake med hva du kjøpte og hvordan det fungerer etter hvert da

Endret av ekm
Lenke til kommentar

OK, ett spørsmål til;

hva er egentlig forskjellen på disse to her?

WMP54G - 54 Mbps

og

WMP54GS - 54 Mbps m/speedboost?

og så en siste ting;

er det utgang på routeren til tp også?

Det er bare det at det blir koblet opp 3 meter fra den stasjonære pcen til pappa, og da trenger jeg strengt tatt ikke, hvis det er mulig å kjøpe trådløst kort til han. sparer jo litt penger på akkuratt det da...hvis det er mulig vel å merke

Lenke til kommentar

Den har 4 proter innebygget så det er ikke noe problem

Speedboost er en måte å få enda høyere hastigheter på når det gjelder tråløst se http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...ight=speedboost for mer info

La lommeboka bestemme, tror du blir fornøyd uansett hvilke du kjøper. (Kjøp GS på den mest brukte PC`en og bare g evt. b (dvs 11Mbps) til de andre pc`ene hvis du har lite penger, hvis penger ikke er noe problem kjøp GS til alle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er egentlig forskjellen på et trådløst aksesspunkt og en trådløs router?

Gjør de ikke samme jobben da?

Har jo prøvd med en kable router fra cicso, og en del feil opplever jeg med den.

Vet jo ikke om det er routeren eller adsl modemet fra telenor.

Er et trødløst aksesspunkt det samme som adsl modemet?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på et trådløst aksesspunkt og en trådløs router?

Gjør de ikke samme jobben da?

Har jo prøvd med en kable router fra cicso, og en del feil opplever jeg med den.

Vet jo ikke om det er routeren eller adsl modemet fra telenor.

Er et trødløst aksesspunkt det samme som adsl modemet?

Hm... Trenger du virklig trådlaust til dei stasjonære pc'ene? Hadde eg vore deg ville eg ha beholdt kablingen på dei stasjonære pc'ene, og kobla dei på linksys på LAN portene.

Linksys har 4 porter, 2-3 stasjonære pc'er + eventuelle printserver. Blir det for lite porter, kan du kjøpe ein billig switch og koble på enda meir pc'er.

Har du Telenor? Sett adsl modemet ditt opp som modem (og ikkje router) og la linksys ta seg av og ringe opp PPPoE tilkoblingen din.

For og få skrivern din på nett trenger du ein printserver. Det er ikkje noke stort problem og få den på nett nei, men du må ha ein usb print server boks som du kobler til linksys routern.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Det var planenen det å ha de to stasjonære pcene tilkoblet med tp som jeg har nå, men er det at jeg gjerne vil ha en laptop også tilkoblet, og da er det litt stress å drasse med seg en tp hvor en skal i huset...derfor greit med trådløst.

men har telenor ja, og en stor boks som er adsl modemet fra nokia

Har du Telenor? Sett adsl modemet ditt opp som modem (og ikkje router) og la linksys ta seg av og ringe opp PPPoE tilkoblingen din.
--> Hvordan gjør jeg det egentlig?

og hva er best hvis jeg får det til, skal jeg egentlig ha et aksesspunkt eller en trådløst router?

Endret av longbow
Lenke til kommentar

ingen som kan svare meg på hvordan jeg eventuelt setter adsl modemet som som modem og lar linksys ta seg av oppkoblinga, og eventuelt hva skal jeg ha da; et aksesspunkt eller en router, og hva er egentlig forskjellen på det?

Lenke til kommentar

Samma det egentlig, ta ein som støtter PPPoE i allefall.

Accespoint har kun 1 lan inngang, router har som regel 5 (1 opp og 4 ned)

Kjøp router, prisen er lik nesten, og du får meir igjen for penga.

Eg har Linksys wrt54g, og den fungerer fint. Den har QoS også (viktig for ip telefon). Veit ikkje kordan du setter opp nokia modemet som brigdemodem... men det kna sikkert noken andre svare på .

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg tilbake igjen, denne gang via trådløst nettverk :=)

Men må bare høre om jeg har gjort noen av tingene riktig her når det gjelder det trådløse.

(har også lest litt på guiden til et nettverk), men her er altså det jeg har gjort.

har satt på 128bit encryption, og så har jeg tasta inn en lang key. denne er så satt inn på den bærbare som skal kjøre trådløst.

det er alt jeg har gjort. trenger jeg å gjøre noe mer for at ikke fremmede med letthet skal komme inn på nettverket?

en ting til; internett fungerer topp på alle maskinene, men nettverket mellom dem streiker...fikk pinga den ene maskinen på ip adressen en gang, men kom ikke inn på den..

noen instillinger der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...