Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det for en 18 åring og ha bil idag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kjøp bil eldre enn 76! det har jeg bestemt meg for.. Da koster det så godt som ingenting(hvis bilen holder)

Men det er jo spesielle regler for å få veteranbilforsikkring. Så man sparer vel kun årsavgift.

http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=261919

nei, forsikring er også nesten gratis... uansett åssen motor. mellom 200-900kr i året

Hva er poenget med veteranbilforsikring hvis man får en vanlig forsikring like billig og kanskje billigere?

ok, ville gjerne sett hvor man får forsiktra en amrikansk mustang med 250hester og v8r til under tusen lappen :)..annet enn som en veteran

Lenke til kommentar

chil, man må som regel oppfylle en del andre krav enn å klare å komme seg til kontoret til forsikringsselskapet, for å få veteran-forsikring. Ofte (eller alltid?) er det vel diverse klubber som har enerett på slik forsikring, og der er gjerne kravene for å bli medlem litt obskure.

 

EDIT: Ok, greit. Ikke hør på meg, jeg var nesten inne på det. Men helt korrekt var det ikke. Les tråden som er linket til her, der stod det, selv om det kanskje var en smule uryddig å finne fram :p

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Orjanp: hvor for du en vanlig ansvarsforsikring til 200-900kr i året, om jeg tør spørre? Det vil gjerne jeg ha! :D

Nå er det vel ikke jeg som sier at du får det, men Chil. ;)

enn, jeg sier at veteran forsikring koster mellom 200-900kr

Men da er det ofte maks kjørelengde på 5000 km, samt at man er nødt til å ha en annen bil som man bruker til vanlig med forsikring i samme selskap, registrert på samme person. I tillegg kan det være at du kun kan bruke bilen til og fra stevner. Dessuten vil det heller ikke kun være alder som avgjør om bilen sees på som veteran. Det kan også sees på hvor orginal bilen er. Staten og forsikkringsselskapene vil gjerne ha forskjellig krav til hva som kan kalles en veteranbil.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Hvor ofte er EU kontroller egentlig?

På personbiler (under 3.500 kg) er det periodisk kjøretøykontroll, PKK ("EU-kontroll") annenhvert år f.o.m det året bilen er 4 år gammel. Dvs at en 1999 modell skal på EU første gang i 2003, og deretter i 2005, 2007 osv. Kjennemerkets siste siffer avgjør hvilken måned bilen skal være godkjent.

 

1=januar

2=februar

...

9=september

0=oktober

NB! 7=november (ikke kontroller i juli...)

 

Min 1993-modell nn72616 skal altså være PKK-godkjent innen juni i år.

 

For tunge kjøretøyer er det kontroll hvert år.

Lenke til kommentar
Orjanp: hvor for du en vanlig ansvarsforsikring til 200-900kr i året, om jeg tør spørre? Det vil gjerne jeg ha! :D

Nå er det vel ikke jeg som sier at du får det, men Chil. ;)

enn, jeg sier at veteran forsikring koster mellom 200-900kr

Men da er det ofte maks kjørelengde på 5000 km, samt at man er nødt til å ha en annen bil som man bruker til vanlig med forsikring i samme selskap, registrert på samme person. I tillegg kan det være at du kun kan bruke bilen til og fra stevner. Dessuten vil det heller ikke kun være alder som avgjør om bilen sees på som veteran. Det kan også sees på hvor orginal bilen er. Staten og forsikkringsselskapene vil gjerne ha forskjellig krav til hva som kan kalles en veteranbil.

stemmer ikke, man kan ha kunn veteran bil, trenger ikke en til bil registrert..det er kommet nye regler :)

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å ikke kjøpe bil før du har tatt lappen. Det gjorde jeg. Husker det var en herlig følelse å kjøre min egen bil alene dagen jeg tok lappen :).

 

Priser:

Du må regne med forsikring som i året koster omtrent 2000 - 5000. Dette er om du forsikrer bilen din på en av dine foreldre eller lignende som har bonus osv. (kjørt skadefritt x antall år osv.).

 

Du kan likevel være medeier av bilen, og om du kræsjer har det ingen ting å si på foreldrene dine sine andre forsikringer. Du mister altså kun bonus på din egen bil etter en kollisjon.

 

I tillegg koster årsavgiften litt i året. Husker ikke hvor mye den er på nå for tiden.

 

Du har vel også tenkt å kræsje bilen. En bil til 20 000 kroner trenger du ikke karosserioppretting for. Bruk en stor trestokk, brekkjern og lignende istedenfor. Det er gratis hvis du ikke kræsjer i andres biler da (noe som gir dyrere forsikring + egenandel).

 

EDIT: Ja, så kommer vel noen reparasjoner i tillegg. Har du dårlig råd, kjøp en driftsikker bil!

 

Så bil er ikke veeldig dyrt. Ved hjelp av kun et stipend må man ha stålkontroll på økonomien for å få til dette, hvis man ikke bor hjemme da, men alt er prioriteringer.

 

 

EU-kontroll:

EU-kontroll må du inn i hvert andre år. Hvilken måned du må ha vært gjennom EU-kontroll ser du på det siste sifferet på bilnummeret.

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å ikke kjøpe bil før du har tatt lappen. Det gjorde jeg. Husker det var en herlig følelse å kjøre min egen bil alene dagen jeg tok lappen :).

 

 

 

Du har vel også tenkt å kræsje bilen. En bil til 20 000 kroner trenger du ikke karosserioppretting for.

kræsje nei :p

skal nå prøve og holde meg unna..men man kan aldri vite..

slik som jeg har forstått det nå så er det egentlig dyrt og ha en bil, særlig når man er student og har ca. 1000 kr i månden for og leve for..får se om jeg tar meg råd..

Lenke til kommentar
chil, man må som regel oppfylle en del andre krav enn å klare å komme seg til kontoret til forsikringsselskapet, for å få veteran-forsikring. Ofte (eller alltid?) er det vel diverse klubber som har enerett på slik forsikring, og der er gjerne kravene for å bli medlem litt obskure.

 

EDIT: Ok, greit. Ikke hør på meg, jeg var nesten inne på det. Men helt korrekt var det ikke. Les tråden som er linket til her, der stod det, selv om det kanskje var en smule uryddig å finne fram :p

det eneste jeg vet er at en kamerat av meg har kjøpt en saab96, den er fra 1962..det er den eneste bilen som er registrert i hans navn, å han betaler 600 i forsikring hos gjensidige

Lenke til kommentar
Men er det virkelig å anbefale å kjøpe bil? eneste form for inntekt jeg har er stipend. Selv om jeg kommer til å tjene ca. 30 000 nå i sommer. Det meste av det rekner jeg med at går til bil.

Viss du har mulighet til å låne bil når du har behov for det vil eg egentlig ikkje anbefale det... Det kostar masse penger å drive ein bil og!! Sei at du tjene 30000 i sommar, så bruke du 20k av detpå å kjøpe ein billig bil, forsikring, avgifter o.l. dermed har du 10k igjen av sommarlønna.. så skal du bjynne å kjøre bilen!! Nå vett eg ikkje kor du bur og koss det er med avstadar der... fylle for ca 400 kr ein gong i veka..... men eg ska vedda på at du ikkje klare å spara alle dei 10k! Du må jo sjølsagt ha litt ting og tang i bilen og! ein cd-spalar og sånt... trenge kje var så dyrt men pengene flyr fort når alt komme te alt......

Eg angre litt på at eg kjøpte bil egentlig... Er jo sjølsagt sinnsjukt fint å ha den friheten!! men det koste vanvittig masse penger i grunnen...! viss du ikkje har aen inntekt enn stipend, og ikkje har noke særlig oppspart, vil eg nesten påstå at det vil var litt dustete å kjøpa bil... Sorry altså men det er mi ærlige meining......

Lenke til kommentar

Har forsikring på i Norges Statsbaner, riktignok på min far fremdeles.. Betaler 950,- i året på min Volvo 240, da med delkasko og fri kjørelengde. Skal sette forsikringa på mitt navn snart istedet, så får jeg min egen bonus.. og det blir ikke så nevneverdig dyrere..

Lenke til kommentar
kjøp bil eldre enn 76! det har jeg bestemt meg for.. Da koster det så godt som ingenting(hvis bilen holder)

Men det er jo spesielle regler for å få veteranbilforsikkring. Så man sparer vel kun årsavgift.

http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=261919

nei, forsikring er også nesten gratis... uansett åssen motor. mellom 200-900kr i året

ehm.. for å forsikre en bil på "veteranbilforsikring" må man ha en annen personbil registrert på samme navn som man registrerer veteranbilen. + man får kjøre ett begrenset antall kilometer i året. tror det er snakk om 5-10000

 

Min bil blir allikevel billig å forsikre siden det ikke er oppgit hverken motorstørrelse eller motorkraft i vognkortet, man slipper jo veiavgift som sagt.. å så er det generelt billigere å forsikre en gammel bil enn en ny, pga. antatt "markedsverdi".

Lenke til kommentar
kjøp bil eldre enn 76! det har jeg bestemt meg for.. Da koster det så godt som ingenting(hvis bilen holder)

Men det er jo spesielle regler for å få veteranbilforsikkring. Så man sparer vel kun årsavgift.

http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=261919

nei, forsikring er også nesten gratis... uansett åssen motor. mellom 200-900kr i året

ehm.. for å forsikre en bil på "veteranbilforsikring" må man ha en annen personbil registrert på samme navn som man registrerer veteranbilen. + man får kjøre ett begrenset antall kilometer i året. tror det er snakk om 5-10000

 

Min bil blir allikevel billig å forsikre siden det ikke er oppgit hverken motorstørrelse eller motorkraft i vognkortet, man slipper jo veiavgift som sagt.. å så er det generelt billigere å forsikre en gammel bil enn en ny, pga. antatt "markedsverdi".

ehm, nei det stemmer ikke lenger, sjekk reglene på nytt du. Det er forørvig 6 tusen km du kan kjøre.

 

 

Man kan forsikre en bil som veteran uten å ha en annen bil registerert på samme navn! DERMED basta! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min første bil for et par dager siden. Bor ganske så sentralt (Asker), rett ved tog og buss samt at det er gåavstand til de fleste vennene mine og andre steder jeg måtte ønske å dra. Saken er at i familien har vi kun en bil, og den har automatgir. Selv er jeg 17 år, og fyller ikke 18 før i slutten av september. For å være sikker på at jeg behersker manuell gir prikkfritt valgte jeg å kjøpe bil, samt at jeg da kan dra hvor jeg vil når jeg omsider får lappen, istedenfor å trygle om å få låne pappas bil (og jeg tviler han har veldig lyst til det).

 

Såklart, det koster nesten mer enn det smaker, jeg har ikke jobb engang, men satser på å få det snart. For meg blir det litt som en hobby å stelle med bilen og gjøre den fin, og det er noe eget med å ha sin egen bil og ikke låne foreldrenes sine (selv om de antageligvis er mye finere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...