Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det for en 18 åring og ha bil idag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kommer helt an på hva slags bil, hvor mye du skal kjøre osv...

verdien på bilen forteller i grunnen veldig lite om bilen.

Jeg tenkte en helt standard bil for 20. 000, en helt grei førstegangsbil, med motor effekt på ca. 90 - 130 hester.

Bensin er ikke akkurat det jeg lurer på, det er forsikring og slikt som jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg min først bil for nesten 3 måneder siden. Er 2 måneder til jeg er 18 og får lappen, så har ikke akkurat så mye erfaring med hvor mye det koster å ha en bil, men er ikke akkurat billig. Kjøpte meg en 1996 Volvo 460 Turbo som var gått nesten 110000 jeg. Betaler 5000 kroner i forsikring på denne med delkasko og 8000km i Gjensidige Nor. Har ikke hatt noen forsikring før, så begynte jo på 20% bonus. Når du har en bil er det alltid noe du trenger, eller kanskje ikke trenger så mye men kjøper likevel. I hvert fall slik med meg. Har vel brukt rundt 2000 på deler og ting og tang til bilen etter jeg kjøpte den, og regner med rundt 500 - 1000 til når for å reparere noen av instrumentene. I tillegg har du jo årsavgiften på 2815 kroner.

Lenke til kommentar
Har kjøpt meg min først bil for nesten 3 måneder siden. Er 2 måneder til jeg er 18 og får lappen, så har ikke akkurat så mye erfaring med hvor mye det koster å ha en bil, men er ikke akkurat billig. Kjøpte meg en 1996 Volvo 460 Turbo som var gått nesten 110000 jeg. Betaler 5000 kroner i forsikring på denne med delkasko og 8000km i Gjensidige Nor. Har ikke hatt noen forsikring før, så begynte jo på 20% bonus. Når du har en bil er det alltid noe du trenger, eller kanskje ikke trenger så mye men kjøper likevel. I hvert fall slik med meg. Har vel brukt rundt 2000 på deler og ting og tang til bilen etter jeg kjøpte den, og regner med rundt 500 - 1000 til når for å reparere noen av instrumentene. I tillegg har du jo årsavgiften på 2815 kroner.

Vel det jeg har tenkt til er å bruke ca. 20.000 på bil og drite i kasko ( er vel ikke noe vits i å ha kasko på noe sånt )

Ansvarsforsikring er jo noe jeg må ha, men hvor mye er den på sånn ca. egentlig?

Når jeg skal kjøpe meg bil så ser jeg etter en bil der årsavgiften er ferdig betalt. Kjøper ikke bil før september.

Lenke til kommentar

Fra ansvar til delkasko som jeg har skilte det under 500 kroner, men kan ikke husk akkurat hvor mye. Kan sjekke forsikringen med en slik kalkulator på www.gjensidige.no Forsikringen min kom egentlig på rundt 6300 med delkasko i gjensidige, men meldte meg inn i Norsk Bondelag og fikk 20%.

Lenke til kommentar

Eg har og nettopp kjøpt bil nå.... blei 18 for ca 3 månar siden... kjøpte ein opel record 81 modell som eg betalte 2000 kr for.... pluss det er har gjort av reparasjonar og sånt er den kanskje verdt omtrent 5000 nå.... (var litt rustholer og sånt som måtte tettast for å få den EU-godkjent...) betaler 5600 i forsikring sjå gjensidge... Detta er sjøsagt uten noken som helst form for kasko!bilen er kjørt ca 300000 og årlig kjørelengde er satt til 12000... eg og starte på 20% bonus... ein del av det får eg pga at eg er medlem i bondelaget.... Der har di ein spesialavtale.... har tidligare hatt forsikring på moped... Kan og nevna at 1600 av dei 5600 er ungdomstillegg! Det funke sånn at viss man kjøre skadefritt i 3 år får man tilbake det man har betalt inn i ungdomstillegg!! med andre ord 3x1600 = 4800 kr! Årsavgift er jo fast sånn som trondbue sa.... omregistreringavgift koste litt... men det er litt forskjellig.... min bil var avskilta når eg kjøpte den så då blei det litt ekstra avgifter...

Lenke til kommentar

Jeg kan jo sette opp et lite driftsregnestykke for deg, ut fra hva jeg selv har erfart. Jeg har riktignok kun brukt merkeverksted og gjort alle karosseriskader på verksted også. Har hatt to av dem :blush:

Kjøp, bil: 63.000,-

Omregistrering: ca 5.000,-

Årsavgift 05: ca 3.000,-

Forsikring 16k km, delkasko: ca 9.000,-

Utvidtet til 30k km: ca 2.000,-

140k hovedservice: ca 3.000,-

150k kmservice: ca 2.000,-

Nye fjærer, støtdempere og bånnkuler bak: ca 6.000,-

Karosseriskade 1: ca 6.000,-

Karosseriskade 2: ca 10.000,-

Div olje, væsker, bilpleieprod: ca 1.000,-

Bensin, ca 0,1l/km * 24000km * 10kr/l = 24.000,-

Autopass: ca. 1.000,-

Parkering. Tja? ca. 2.000,-

Som summerer seg til:

Kjøp: 63.000,-

Off. avgifter, forsikring, osv: 19.000

Service, rep, deler, karosseriskader: 27.000

Bensin, bom, parkering osv: 28.000

Som igjen blir:

Kjøp: 63.000

Drift 9mnd: 74.000

Du kan spare en del penger på service, og ved å unngå å kjøre på ting, evt ha en bil som er i såpass dårlig forfatning at du kan da skader selv. Likevel ser du at forsikringer og offentlige avgifter kommer på nesten 20k, og bensin og drift fort utgjør noen kroner, det også.

Og så kommer alle utgiftene til pølse på bensinstasjoner, da... :blush:

Lenke til kommentar

Uansett hvordan du snur og vender på det, er det dyrt å ha bil. Hvis du klarer deg uten, eller kan få låne når du trenger det, så er det egentlig en mye mer gunstig løsning. Riktignok skjønner du ikke hvordan du har klart deg uten når du først har kjøpt, bil da. Bil er en utrolig frihet.

Lenke til kommentar
kjøp bil eldre enn 76! det har jeg bestemt meg for.. Da koster det så godt som ingenting(hvis bilen holder)

Men det er jo spesielle regler for å få veteranbilforsikkring. Så man sparer vel kun årsavgift.

http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=261919

nei, forsikring er også nesten gratis... uansett åssen motor. mellom 200-900kr i året

Hva er poenget med veteranbilforsikring hvis man får en vanlig forsikring like billig og kanskje billigere?

Lenke til kommentar
Eg har og nettopp kjøpt bil nå.... blei 18 for ca 3 månar siden... kjøpte ein opel record 81 modell som eg betalte 2000 kr for.... pluss det er har gjort av reparasjonar og sånt er den kanskje verdt omtrent 5000 nå.... (var litt rustholer og sånt som måtte tettast for å få den EU-godkjent...) betaler 5600 i forsikring sjå gjensidge... Detta er sjøsagt uten noken som helst form for kasko!bilen er kjørt ca 300000 og årlig kjørelengde er satt til 12000... eg og starte på 20% bonus... ein del av det får eg pga at eg er medlem i bondelaget.... Der har di ein spesialavtale.... har tidligare hatt forsikring på moped... Kan og nevna at 1600 av dei 5600 er ungdomstillegg! Det funke sånn at viss man kjøre skadefritt i 3 år får man tilbake det man har betalt inn i ungdomstillegg!! med andre ord 3x1600 = 4800 kr! Årsavgift er jo fast sånn som trondbue sa.... omregistreringavgift koste litt... men det er litt forskjellig.... min bil var avskilta når eg kjøpte den så då blei det litt ekstra avgifter...

Ungdoms tillegget får tilbake betalt hvis du enten kjører skadefritt 5 år eller fyller 25.

BTW: Ser at det er flere her som har har forsikring hos Gjensidige. Er det de som er billigst for ungdom? Da jeg sjekket forsikring skulle If har 47000 (ja 47000!!!) i året for min Focus 1.6, mens Gjensidige skulle bare ha 12000. Det virker som If ikke er interessert i å ha ungdom forsikret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...