Gå til innhold

Fristet til å kjøpe Nikon 7900, men....

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg Nikon 7900 (er blitt fristet av Afseths anbefaling her inne - stoler blindt på han nå :roll: )

Men har noen få spørsmål jeg lurer på:

1. Leste at det har litt høy brukerteskel. Er litt bekymret for det. Er ingen proff fotograf. Har ikke mye peiling på verken lukkerhastighet, iso eller andre ting. Har hatt et digitalkamera før og elsker å ta bilder (dog blir det mest av familie, sportsaktiviteter til ungene osv). Må jeg stille det med hvitbalanse hver gang?

Er det muligheter for å sette kameraet på auto, eller må jeg nærmest stille inn for hvert bilde selv?

2. Er også opptatt av at dataprogrammet skal være bra. Har ett gammelt hp program (som faktisk var mye bedre en det nye programmet som fulgte med et nyere hp kamera). Har ikke hørt så mye bra om picture project som følger med Nikon. Synes det er litt morsomt med enkel redigering av bildene jeg tar (ikke noe avanserte greier) som f.eks forstørre utsnitt av et bilde. Fixe røde øyne osv. Kan du anbefale event et annet program. Går det an å laste det ned for å forhåndsprøve dette?

3. Hvis dette kameraet blir for "vanskelig" for meg synes du, hva bør jeg da velge? Har tenkt på noe innen canon. Ixus 700 blir i dyreste laget (er så vidt jeg strekker meg til nikon 7900 - kun fordi du har fristet meg til det hehe). Bør jeg da heller gå for ixus ett eller annet eller powershot? (hp 717 er det et alternativ eller??)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

7900 har flere forhåndsinnstillte scener som er lette å bruke. Jeg er ikke sikker hvor manuelt du kan kjøre kamerat, men det vil nok gjøre jobben bra.

Jeg liker ikke programvaren til Nikon, men det er bare meg. Den har beskjæringsfunksjon og røde øyner samt litt fargekorrigering.

Men jeg vil anbefale deg å styre unne HP kameraer. Dem har jeg hørt mye dårlig om...

Lenke til kommentar

1. Kameraet er ikke sværere at betjene end alle andre kompaktkameraer (dvs. meget nemt), og der findes en auto-indstilling, så du bare kan skyde løs. Ligeledes kan hvidbalancen indstilles på auto, men du har også muligheden for selv at vælge.

2. De fleste programmer for redigering der leveres med små kompaktkameraer indeholder oftest kun nogle få funktioner (såsom fjerning af røde øjne, men dette kan også gøres i selve kameraet på Nikon Coolpix 7900), så lad endelig ikke dette være afgørende for dit valg af kamera.

3. Nikon Coolpix (og Canon IXUS 700 for den sags skyld) behøver ikke på nogen måde være for avanceret til dine behov. Der findes faktisk flere manuelle funktioner på IXUS 700, så hvis du bare vil have et nemt kamera kan jeg kun anbefale Nikon Coolpix 7900. Vil du derimod gerne benytte manuelle funktioner er IXUS 700 bedre egnet.

Mht billedkvalitet er der ikke noget at betænke sig på, da begge kameraer leverer noget af det bedste i deres klasse.

Håber dette kan være til hjælp i dit valg :)

Lenke til kommentar

Rakk ikke å svare før nå, men det gjør ikke noe. Hør på Carlos du... han sier omtrent nøyaktig det samme jeg ville sagt :)

Men uansett hvilket kamera du kjøper, så vil det være en fordel å skaffe seg et skikkelig bilderedigeringsprogram. Photoshop Elements 3.0 inneholder også Photoshop Album, og koster rundt tusenlappen. En grei investering hvis bilder er viktig synes jeg.

Eventuelt, hvis du synes Coolpix 7900 er for dyrt, er Coolpix 5900 et meget godt alternativ. To megapixler mindre, ellers helt likt (fås kun i sølv, ikke sort). Forskjellen på fem og syv megapixler er ikke direkte revolusjonerende, og de færreste trenger mer enn fem.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...