TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Heisann, i morgen er det lese tid for meg, dessverre. Jeg har Norsk tentamen til Onsdag. Jeg vil gjerne vite hva Essay og Noveller er og hvordan man skriver dem. Lenke til kommentar
Porsta Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Novelle er vel bare en kort fortelling med et dramatisk høydepungt. Essey er et muntlig kåseri.. Er ikke sikker på dette, men tipper det Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Et essay er vel ikke akkurat et muntlig kåseri... Dette sier lærebøkene mine om essay: Ordet essay betyr forsøk. Tar du denne betydningen som utgangspunkt, kan du sirkle inn denne spesialiserte teksttypen som et forsøk på å redegjøre for et emne. Et forsøk betyr ikke noe fast og endelig, noe fasitsvar eller noe absolutt. Et forsøk går mer på å spørre seg fram til, søke seg mot, prøve seg ut i forhold til stoffet. Der kåseriet er kortere og mer knyttet til skriveøyeblikket med hverdagslige hendelser og dagsaktuelle saker som tas opp, er essayet mer filosofisk anlagt med større tanker i en større rom. [...] Essayet blir værende i et forsøk på å gå videre, dypere lenger. Inn i stoffet med et forstørrelsesglass og mikroskop. [...] Det finnes to ulike typer essay: sakessay og personlig essay, men det er en flytende overgang mellom dem. Et sakessay er en fagtekst som sier viktige ting innen et kunnskapsfelt. Denne typen essay henvender seg ofte til fagpersoner som har interesse av netopp dette kunnskapsområdet. Den som skriver, holder et høyt faglig nivå og forventer at leseren også har dette nivået. [...] Når det gjelder det personlige essayet, derimot, er dette en sjanger i gråsonen mellom sakprosa og skjønnlitteratur. Her kan du velge din egen vinkel på ting, bruke ditt eget språk og tråkke dine egne stier. Kravene her stilles ikke til fag og kunnskapsnivå, men til språk og helhet. [...] I et personlig essay er viktig med litterær form, med rikt og levende språk og virkemidler som får innholdet til å virke. [...] (sammendrag av langt lærebokstykke: Du kan ha rammefortellinger og avsporinger, bare du hele tiden har en rød tråd å følge.) I essayet kan du bruke humor slik som i kåseriet, men i essayet er det også større rom for å bruke alvoret og følelsene. Der kåseriet kjennes lett og overflatisk, går essayet i dybden ned mot almenne spørsmål og mer filosofiske problemstillinger. Essayet har ofte en søkende form, forfatteren søker ettor svar på det spørsmålet han har tatt opp, men gjør det på en personlig måte. Essayet behandler mange av de samme emnene som sakprosaen ellers: politikk, kultur, kunst og de forskjelligste samfunnsspørsmål. Essayet skiller seg allikevel ut fra en lærebok eller en vitenskapelig artikkel om de samme emnene. Forfatteren, essayisten, har mye større frihet i et essay enn i en sakprosaartikkel. Essayisten treker med leseren i en tankereise, og han kan benytte seg av digresjoner (sidesprang), personlige opplevelser og eksempler fra litteraturen. Essayisten er språklig bevisst. De gode formuleringene, det kunstneriske uttrykket, er nødvendige deler av et godt essay. [masse prat om personlig og sakessay] Et essay stiller ofte krav til leseren. Når en forfatter skriver et essay om litteratur, forutsetter han gjerne at leseren kjenner den litteraturen han skriver om. Et essay er skrevet til mottakere som er på bølgelengde med forfatteren. Sammendrag av meg Essayet behandler sakprosaemner er språkbevisst kan ha innholdsmessige sidesprang finnes i personlig essay og sakessay forutsetter at leseren har forhåndskunnskap har en rød tråd Håper du fikk noe ut av posten. edit: fikset syntaks i listen. Endret 22. mai 2005 av ZLatzman Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Porsta, hvis du i hele tatt skal skrive noe angående emnet, så skriv det skikkelig. Essay, essay er å holde en rett linje om emnet ? Novelle, novelle er å gå rundt grøten, men aldri komme til poenget ? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Essayet behøver ikke nødvendigvis å gå i rett linje om emnet. Man kan godt ha sidesprang, bare de støtter opp om emnet. Essay er også en faglig tekst. Novelle er en kort historie, skjønnlitteratur, og har ingenting med essay å gjøre. Novellen sentrerer seg ofte rundt svært få personer, slik at man rekker å 'bli kjent' med dem selv om historien er kort. Noveller har normalt kun ett enkelt høydepunkt, og én handlingslinje, i motsetning til romaner der man kan finne store fortellinger. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg ville ikke prøvd å skrive en novelle hvis jeg var deg. Noe av det vanskeligste du kan prøve på. Novelle er en kort historie med en veldig konsentrert handlig; få personer og et kort tidsrom. Virkemidlene er veldig viktig i en novelle - og de finnes det mange av. Kort fortalt, ikke gidd å prøv deg. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Altså, jeg har skrevet en novelle før, fikk 5+ Men nå husker jo ikke jeg da.. Ja, altså til latzmann, hva er egentlig poenget med Essay da ? Det virker som om Essay er en helt vanlig stil.. Novelle er litt mer syk, litt sånn tankene til en syk person... ? vansklig det her.. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Helt vanlig stil ... Merkelig begrep det der. Hva definerer du som en helt vanlig stil? Skal den inneholde en hovedperson? En historie? I såfall er det ikke et essay. Skal det være debatt rundt et emne, komme med synspunkter for og i mot noe? Da er det ikke et essay. Hvis det er en tømming av personlige meninger, skrevet i en muntlig tone, da er det ikke et essay. Jeg definerer ovennevnte sjangre som 'historie', 'drøftende artikkel' og kåseri. Det er vanskelig å si akkurat hva et essay er, jeg er ingen norsklærer, og skriver selv artikler og analyser på skolen. Kanskje det kommer noen med en god definisjon av essay inn hit, eller kanskje jeg kan finne en definisjon etter hvert. For øyeblikket har jeg ingen, bortsett fra at en essay ikke er en helt vanlig stil. edit: Merk at det engelske ordet essay både kan bety essay og stil. Så pass på hva du finner dersom du googler. Endret 22. mai 2005 av ZLatzman Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Ja, jeg definerer en helt vanlig stil med en hovedperson, meninger, en historie. http://propaganda.net/skoleside/?stil=5104 Sånn som i linken over, det er da meninger og tanker , historie ? Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 essay handler ofte om ting som er sentrale i vår hverdag, samt at den har noe mer reflekterende i seg...ikke bare fakta o.l ... Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 En novelle er ikke så veldig lang, med relativt få personer og har ofte en litt skjult betydning.. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Altså, jeg har skrevet en novelle før, fikk 5+ No offence, men det har nok noe med at du går i 9. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Altså, jeg har skrevet en novelle før, fikk 5+ No offence, men det har nok noe med at du går i 9. Og slike kommentarer kan vi holde oss for gode til... Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) hehe.... Endret 23. mai 2005 av -mAdz- Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Skriver du novelle er det uhyre viktig at slutten er overraskende. Jeg går i tredjeklasse på videregående, og her stryker du (0) hvis du ikke har en overraskende slutt. Mulig det bare er læreren min som er veldig streng, men mange i klassen stryker i norsk skriftlig fordi de ikke følger sjangeren. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Altså, jeg har skrevet en novelle før, fikk 5+ No offence, men det har nok noe med at du går i 9. Og slike kommentarer kan vi holde oss for gode til... Poenget var vel at han ikke skrev mye av en novelle. Siden jeg aldri skrev noveller på ungdomskolen har jeg ikke aning på hvor strenge de er der. Jeg skrev det første innlegget uten å tenke på hvilken klasse han gikk i. I 9. tar synes de nok det er greit uten at det gjør så mye på karakterene at man har skrevet en fortelling selv om det sto novelle i oppgaven (noe jeg egentlig tviler sterkt på at det ville gjort) Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Essay er personlig. Du skal komme med egne tanker og meninger. Du skal også stille leseren spørsmål. [qoute] Med tanke på dagens Co2-utslipp, hvordan vil da luften være om 16 år? Selv har jeg ingen problemer med å puste nå, men jeg kjenner mange som merker det med allerigi osv.. Du kjenner sikkert noe Nå var det et fryktelig dårlig eksempel, men poenget er at leseren skal kjenne seg igjen i teksten. Et essay er gjerne skrevet av en type person, som skriver til samme typer person. Dessuten er ironi viktig. Og interne utrykk og fraser er bra. Jeg skrev et essay om spillegalskap, hvor jeg skrev om masse bullshit som læreren min ikke skjønte noe av, med utrykk som n00b, pwnzor og interne utdrag fra IRC, som nesten bare en såkalt "l33t" person eller en gamer ville forstått. Men jeg fikk 5/6 på den [qoute][/qoute] brukte jeg også noen ganger, ettersom det er blitt en vane for meg etter all msn-skrivinga, men det fikk jeg pluss for siden det var et personlig preg. Et essay er også på rundt 2-3 sider Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Et essay er også på rundt 2-3 sider Det kan du ikke si!..et essay kan være på 1,2,3 eller for den slags skyld, 4 sider. Syntes bare det var litt dumt å påstå at et essay er på rundt 2-3 sider.. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Et essay er også på rundt 2-3 sider Det kan du ikke si!..et essay kan være på 1,2,3 eller for den slags skyld, 4 sider. Syntes bare det var litt dumt å påstå at et essay er på rundt 2-3 sider.. Neinei. Formulerte meg vel litt feil, men ideallengden er 2-3 sider. Ivertfall det vi hadde som retningslinje før tentamen i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå