Lost-In-Translation Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei Jeg er på utkikk etter et kamera i prisklassen 2000kr - 2800kr og har sett litt på disse to kameraene. Etter hva jeg har forstått er 5200-versjonen billigere enn 5900, men hva er den store forskjellen mellom dem? Har også lest litt her på forumet og andre forbrukertester rundt omkring på nettet og det virker som om begge er gode kameraer. Men hvordan er for eksempel IXUS 40 i forhold? Skal primært bruke det til reisebruk der jeg ikke har tilgang til iBooken så en større minnebrikke hadde vært lurt. Hvor bør jeg kjøpe dette og hvor mye vil dette koste? Takk for all respons! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Coolpix 5200 er eldre enn Coolpix 5900. Det er forgjengeren. Den har mindre skjerm, noe tregere respons, og noen færre funksjoner. Blant annet har du d-lightning, ansiktsfokus og anti-røde øyne som funker på 5900. Jeg ville helt klart valgt 5900 ettersom forskjellene er ganske store. Bildekvalitetsmessig tror jeg de i utgangspunktet er like, men funksjonene jeg nevnte, gjør at det er større sjanse for at bildene blir vellykket. Ixus 40 er mye mindre og har derfor mindre optikk. Optikken blir da ikke like skarp, og bildene blir mer uklare spesielt i kantene. For best mulig bildekvalitet, velger du Coolpix 5900 (må ikke forveksles med Coolpix 5600 som er en billigutgave med dårligere optikk, bildekvalitet og batteriløsning, og det er større). Lenke til kommentar
Lost-In-Translation Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Takk for svar! Ixus 40 fikk god kritikk på DinSide, men siden det virker som om du har ganske stor credit her i gården, stoler jeg på deg Har sett på noen eksempelbilder med Coolpix 4800 og 5200, og for å være ærlig ser jeg ikke store forskjellen. Er derfor litt usikker på om disse 300 kronene som skiller 5200/5900 vil gjøre noen stor forskjell ... Er det ikke bedre å investere i en større minnebrikke? 12 mb blir i alle fall i minste laget, både for bilder og for ikke å snakke om video! Nikon Coolpix 5900 koster 5800,- på JapanPhoto, noe som egentlig er litt mer enn hva jeg hadde planlagt. Vet evt. noen hvor det kan kjøpes billigere? Lenke til kommentar
Msport Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Ta en titt i den fabelaktige Produktguiden som er her på AKAM. Forøvrig vil jeg si at jeg har et IXUS 40 kamera som jeg er ikke spesielt fornøyd med. Klarer ikke helt å si hvorfor, men det er et eller annet jeg ikke liker... Men det var nå en gang slik da at samboeren synes FZ20 var litt for stort, så hun ønsket et lite kamera som passer i lomma og veska hennes. Endret 22. mai 2005 av Msport Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Takk for svar! Ixus 40 fikk god kritikk på DinSide, men siden det virker som om du har ganske stor credit her i gården, stoler jeg på deg Har sett på noen eksempelbilder med Coolpix 4800 og 5200, og for å være ærlig ser jeg ikke store forskjellen. Er derfor litt usikker på om disse 300 kronene som skiller 5200/5900 vil gjøre noen stor forskjell ... Er det ikke bedre å investere i en større minnebrikke? 12 mb blir i alle fall i minste laget, både for bilder og for ikke å snakke om video! Nikon Coolpix 5900 koster 5800,- på JapanPhoto, noe som egentlig er litt mer enn hva jeg hadde planlagt. Vet evt. noen hvor det kan kjøpes billigere? Alt som Canon kommer med, får god kritikk på Din Side. De vinner tester, selv om andre produkter beviselig er bedre. Hvorfor tør jeg ikke å spekulere i, for da kan det være jeg får kritikk for å slenge ut kraftige beskyldninger. Et eksempel er når TV 2 Hjelper Deg i samarbeid med Din Side testet videokamera. Canon vant fordi kameraet hadde så mye zoom. At kameraet ga betydelig dårligere bilde enn de andre i testen og hadde mer motorstøy, var ikke nevnt. Ixus 700 vant nylig over Nikon Coolpix 7900, fordi Coolpix 7900 var så mye dyrere. Sannheten er jo at det er et mye billigere kamera enn Ixus 700. Coolpix 5900 til 5800 kroner? Nå må du ha skrevet noe feil Det selges til godt under 3000 kroner flere steder. Og ja, det ER verdt de kronene mer enn 5200 selges for. Større skjerm, forbedret batterikapasitet, raskere autofokus og respons, opplysning av for mørke partier, ansiktsfokus sikrer at kameraet fokuserer på ansiktet og ikke på bakgrunnen (slik mange kamera har en tendens til å kunne gjøre) og anti-røde øyne funksjon som for en gangs skyld faktisk fungerer helt perfekt. Mitt tips er å gå for Coolpix 5900, men jeg har jo ikke fasiten, for den finnes ikke Lenke til kommentar
Lost-In-Translation Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Coolpix 5900 til 5800 kroner? Nå må du ha skrevet noe feil Det selges til godt under 3000 kroner flere steder. Og ja, det ER verdt de kronene mer enn 5200 selges for. Større skjerm, forbedret batterikapasitet, raskere autofokus og respons, opplysning av for mørke partier, ansiktsfokus sikrer at kameraet fokuserer på ansiktet og ikke på bakgrunnen (slik mange kamera har en tendens til å kunne gjøre) og anti-røde øyne funksjon som for en gangs skyld faktisk fungerer helt perfekt. (Ops, mente selvfølgelig 2800 - det går fort i svingene!) Har planer om titte litt i en fotobutikk. Er det flere kameraer, i samme prisklasse, jeg bør ta med i vurderingen? Forøvrig ser jeg det er reklamert "spar 2500kr - ny pris 2499kr" (Nikon CP2500) på vårkampanjen til JapanPhoto, men dette kan vel neppe være reelt? Endret 22. mai 2005 av Lost-In-Translation Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) CP 5200 regner jeg med du mener (sjekket selv på Japan Photo). Dette kan ikke sies å være annet enn villedende markedsføring når man får CP5900 til et par-tre hundrelapper mer. Og å da påstå at man sparer 2500 kroner, er jo helt sykt. Det er bare de minst seriøse butikkene som driver med sånt, og det sier jo litt om Japan Photo. Ser også at man sparer 800 kroner om man kjøper CP 7900 til 4000 kroner. Jada... der jeg jobber selger vi den for 3700 kroner. Hvis du kjøper D70 med 18-70 til 8000 så sparer du visstnok 3500 kroner. Der jeg jobber selger det for 7750. Kjøper du den gamle 300D med 18-55 så sparer du 3000 kroner og får den for 6000. 9000 kroner for gamle 300D? Ikke narr meg til å le. 350D med 18-55 sparer man visstnok også 2000 kroner på, selv om prisen er over mange andre. Ja, jeg jobber for konkurrenten og skal passe meg for å rakke ned på andre, men dette er jo helt sykt. Blir sur når slike butikker ødelegger for seriøsiteten for de andre butikkene. EDIT: Bare for å ha sagt det... det er ikke dyrt, men det er heller ikke så billig som de prøver å få det til å virke som. Endret 23. mai 2005 av Afseth Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Er det muligens veiledene pris fra fabrikanten da varen kom på markede de sammenligner mot ...isåfall en helt uholdbar sammenligning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå