Gå til innhold

Hvilken distro bruker du?

Hvilken distro bruker du?  

146 stemmer

1. 1. Hvilken distro bruker du?

• Arch Linux
      19
    • ARKlinux
      0
    • CentOS
      0
    • Damn Small Linux
      0
    • Debian
      14
    • Fedora
      14
    • Gentoo Linux
      20
    • Kubuntu
      4
    • Linspire
      0
    • Linux From Scratch
      0
    • Mandriva Linux
      5
    • Novell Linux Desktop
      0
    • Progeny Debian
      0
    • Puppy Linux
      0
    • Red Hat Enterprise Linux
      0
    • Red Hat Linux
      4
    • Slackware
      16
    • SUSE
      8
    • Trustix
      0
    • Turbolinux
      0
    • Ubuntu
      37
    • Vidalinux
      1
    • White Box Enterprise Linux
      0
    • YellowDog Linux
      0
    • Yoper
      1
    • Xandros
      0
    • Andre
      3

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke imot fri programvare, jeg sier bare at det fins flere alternativer for fri programvare enn GNU. Fordelen med å skrive fri programvare med en annen lisens enn GPL, er at samme arbeid lett kan implementeres på flere plattformer, eksempelvis BSD, og man har ingen problemer med lisenser.

BSD er ikke perfekt.

Det jeg synes er at folk kan begynne å samarbeide slik at vi ikke får konflikter ang. lisenser (Gaim vs. OpenSSL).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke imot fri programvare, jeg sier bare at det fins flere alternativer for fri programvare enn GNU. Fordelen med å skrive fri programvare med en annen lisens enn GPL, er at samme arbeid lett kan implementeres på flere plattformer, eksempelvis BSD, og man har ingen problemer med lisenser.

Ulempen (sett i mine øyne) er at kode som du skriver kan brukes i ufrie sammenhenger, noe som ikke er til fordel for fri-programvare-miljøet.

Når jeg programmerer så ønsker jeg at koden min skal komme fri-programvare-miljøet til gode, ikke proprietær programvare.

Lenke til kommentar

Ulempen (sett i mine øyne) er at kode som du skriver kan brukes i ufrie sammenhenger, noe som ikke er til fordel for fri-programvare-miljøet.

Når jeg programmerer så ønsker jeg at koden min skal komme fri-programvare-miljøet til gode, ikke proprietær programvare.

Vi må også se på det økonomiske, uten penger så har ikke Linux vært hvor de er idag. Dette er takket være GPL lisensen. Har BSD hatt en lisens som gjør det mulig å tjene penger så kunnet de også hevdet seg blant de "store".

Lenke til kommentar

akkurat mitt poeng også

Lenke til kommentar
Så, slik jeg kan forstå det nå; når du er mot G*, er du mot fri programvare? Wow, det er et virkelig slående. Så jeg - som bruker produkter under MIT, BSD og CCDL - bruker *ikke* fri programvare?

Yay!

Slik jeg har oppfattet det er stigfjel av den oppfatningen at han ikke skyr proprietær programvare. Mulig jeg forveksler han med noen andre, i så fall; beklager.

Forøvrig har jeg ikke lest CDDL ennå, men jeg har en følelse av at den ikke ivaretar de fire frihetene til fri programvare helt.

Jeg skal lese gjennom den før jeg uttaler meg noe mer.

Lenke til kommentar

Og ulempen med GPL-kode er at utvikleren ofte blir tilsidesatt. Det meste av kode som er lisensiert med BSD-lisens forblir fri. Et unntak er Mac OS X.

Edit: til zyp: BSD- og CDDL-lisens er ikke ensbetydende med proprietær programvare, men disse to lisenstypene er begge godkjent av OSI, men ikke forenelig med GPL.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Tja, det der er to-delt. Priopritær programvare kan komme fri programvare til nytte; Priopritær programvare har den komersielle kraften, som tillater reklamasjon og distribusjon. Dette gjør til at fri programvare indirekte (om ikke direkte) kan tjene publisitet fra priopritær programvare, fordi den blir stilt opp som et alternativ til den propritære programvaren, om ikke dens eksistens blir mer relevant for "publikum".

Solaris f.eks, shipper med GNOME. Dette bringer publisitet, om ikke flere brukere, givere og mer interesse til GNOME. Dermed tjener begge fronter: Solaris får et skrivebords-miljø, GNOME får publisitet.

(Og ja, jeg er klar over at GNOME er GPL)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...