Gå til innhold

Hvilken distro bruker du?

Hvilken distro bruker du?  

146 stemmer

1. 1. Hvilken distro bruker du?

• Arch Linux
      19
    • ARKlinux
      0
    • CentOS
      0
    • Damn Small Linux
      0
    • Debian
      14
    • Fedora
      14
    • Gentoo Linux
      20
    • Kubuntu
      4
    • Linspire
      0
    • Linux From Scratch
      0
    • Mandriva Linux
      5
    • Novell Linux Desktop
      0
    • Progeny Debian
      0
    • Puppy Linux
      0
    • Red Hat Enterprise Linux
      0
    • Red Hat Linux
      4
    • Slackware
      16
    • SUSE
      8
    • Trustix
      0
    • Turbolinux
      0
    • Ubuntu
      37
    • Vidalinux
      1
    • White Box Enterprise Linux
      0
    • YellowDog Linux
      0
    • Yoper
      1
    • Xandros
      0
    • Andre
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått inn Slackware på min laptop også. Etter bytte til en 2.6-kjerne og kompilering av ACPI direkte i kjernen, fungerer den kjempebra. Trådløst er fullt støttet, også med WPA-kryptering, og speedstep fungerer glitrende.

Edit: men hva med BSD-variantene, eventuelt Solaris (UNIX System V)? Eller er det bare GNU/Linux det er snakk om?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Edit: men hva med BSD-variantene, eventuelt Solaris (UNIX System V)? Eller er det bare GNU/Linux det er snakk om?

"Hvilken distro bruker du?" ;)

From Jargon File (4.3.1, 29 Jun 2001) :

distribution n. 1. A software source tree packaged for distribution;
    but see kit. Since about 1996 unqualified use of this term often
    implies `{Linux distribution'. The short form distro is often used
    for this sense.

From The Free On-line Dictionary of Computing (27 SEP 03) :

distribution

1.  A software source tree packaged for
         distribution; but see kit.

Men det er vel rimelig åpenbart at det faktisk er GNU/Linux vi prater om i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Ubuntu har verkeleg vorte populært på kort tid.

Nei, de har sannelig gjort ett eller annet riktig. Lurer på hva. Designen har nok en del å si. Lurer på om det faktisk er mye mer brukervennlig enn SUSE, Mandriva og Fedora...

http://distrowatch.com/ sier jo stort sett det samme på treff per dag. Ubuntu har jo en gedigen vekst.

Rart at Mandriva ikke er mer populær her på forumet enn den er.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å slutte å piske meg, men da gjorde det plutselig ikke vondt lenger, så jeg begynte å piske meg igjen. Det var litt av en befrielse.

Slackware er lett hvis man er av den logiske typen, eller har fått satt opp alt riktig. Det er en vanlig feiltolkelse at Slackware er vanskelig å bruke. Men såklart, jeg skal la teite Ubuntu-troll trolle rundt og fortelle hvor lystig og glad den fordømte distribusjonen deres er; det er jo tross alt den eneste gleden de har.

Endret av Serviset
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å slutte å piske meg, men da gjorde det plutselig ikke vondt lenger, så jeg begynte å piske meg igjen. Det var litt av en befrielse.

Rettelse: jeg prøvde å piske meg, men fant ut at det gjorde vondt. Så sluttet jeg, og alt ble så mye bedre.

Lenke til kommentar
Men såklart, jeg skal la teite Ubuntu-troll trolle rundt og fortelle hvor lystig og glad den fordømte distribusjonen deres er; det er jo tross alt den eneste gleden de har.

Er da ikke noe verre enn BSD-troll som troller rundt og hele tiden sier det er så mye bedre enn GNU/Linux.

For ikke å snakke om «Solaris, som er en direkte etterkommer av UNIX System V» (ja jeg sikter til deg stigfjel).

Bruk den distribusjonen, evt. operativsystemet du vil, og som passer deg best og vær glad.

«Jeg bruker en bedre/vanskeligere/mer profesjonell distribusjon/operativsystem»-holdninger er barnslige.

Jeg bruker Gentoo fordi jeg er vant med systemet og jeg liker hvordan det fungerer, likevel aksepterer jeg de som velger andre distribusjoner på grunn av f.eks kompileringstider (forresten ser det ut til at binærpakker er på vei).

Jeg respekterer folk som bruker Ubuntu eller en annen nybegynnervennlig distribusjon fordi de ikke har kunnskaper om, eller ikke orker å styre med å konfigurere systemet manuelt. Jeg legger meg ikke opp i at de bruker en distribusjon jeg ikke liker, de tvinger jo ikke meg til å bruke den.

Lenke til kommentar

GNU/Linux har uten tvil fått opp interessen mot UNIX-lignende operativsystemer. Men det et par ting jeg ikke liker i omgivelsen rundt GNU/Linux, det er at det fins en del brukere som har en fundamentalistisk holdning rundt GNU/Linux. Det er svært skadelig. RMS har bidratt stort til det, etter min mening.

Lenke til kommentar
GNU/Linux har uten tvil fått opp interessen mot UNIX-lignende operativsystemer. Men det et par ting jeg ikke liker i omgivelsen rundt GNU/Linux, det er at det fins en del brukere som har en fundamentalistisk holdning rundt GNU/Linux. Det er svært skadelig. RMS har bidratt stort til det, etter min mening.

Jeg er også av dem som foretrekker fri programvare.

Jeg liker ikke å være låst til en leverandør av programvare, jeg vil ha friheten til å gjøre forbedringer selv ved behov.

Men om du vil gjøre det så gjerne for meg, jeg skal ikke blande meg opp i det. :)

Lenke til kommentar
Men såklart, jeg skal la teite Ubuntu-troll trolle rundt og fortelle hvor lystig og glad den fordømte distribusjonen deres er; det er jo tross alt den eneste gleden de har.

Er da ikke noe verre enn BSD-troll som troller rundt og hele tiden sier det er så mye bedre enn GNU/Linux.

For ikke å snakke om «Solaris, som er en direkte etterkommer av UNIX System V» (ja jeg sikter til deg stigfjel).

Bruk den distribusjonen, evt. operativsystemet du vil, og som passer deg best og vær glad.

«Jeg bruker en bedre/vanskeligere/mer profesjonell distribusjon/operativsystem»-holdninger er barnslige.

Jeg bruker Gentoo fordi jeg er vant med systemet og jeg liker hvordan det fungerer, likevel aksepterer jeg de som velger andre distribusjoner på grunn av f.eks kompileringstider (forresten ser det ut til at binærpakker er på vei).

Jeg respekterer folk som bruker Ubuntu eller en annen nybegynnervennlig distribusjon fordi de ikke har kunnskaper om, eller ikke orker å styre med å konfigurere systemet manuelt. Jeg legger meg ikke opp i at de bruker en distribusjon jeg ikke liker, de tvinger jo ikke meg til å bruke den.

rettelse: velger å bruke tiden sin på noe mer fornuftig enn å styre med å sette opp noe som datamaskinen greier lettere og bedre automatisk :)

Så får man heller styre med det som ikke er auto...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot fri programvare, jeg sier bare at det fins flere alternativer for fri programvare enn GNU. Fordelen med å skrive fri programvare med en annen lisens enn GPL, er at samme arbeid lett kan implementeres på flere plattformer, eksempelvis BSD, og man har ingen problemer med lisenser.

Lenke til kommentar

Jeg er også av dem som foretrekker fri programvare.

Jeg liker ikke å være låst til en leverandør av programvare, jeg vil ha friheten til å gjøre forbedringer selv ved behov.

Men om du vil gjøre det så gjerne for meg, jeg skal ikke blande meg opp i det. :)

Så, slik jeg kan forstå det nå; når du er mot G*, er du mot fri programvare? Wow, det er et virkelig slående. Så jeg - som bruker produkter under MIT, BSD og CCDL - bruker *ikke* fri programvare?

Yay!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...