Azton Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Hei! Er det mulig å legge en variabel inn i et variabelnavn? F.eks hvis jeg har en variabel, $test = "test"; Kan jeg legge det inn i et navn, $2$test = "hei"; echo $2test; Noe lignende slikt. Endret 22. mai 2005 av Azton Lenke til kommentar
PT Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Hei! Er det mulig å legge en variabel inn i et variabelnavn? F.eks hvis jeg har en variabel, $test = "test"; Kan jeg legge det inn i et navn, $2$test = "hei"; echo $2test; Noe lignende slikt. Er litt usikker på $2$test, men $$test funker da så absolutt. Variabelen blir da navngitt etter innholdet i $test. Variable variables på php.net Endret 22. mai 2005 av PT Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 $$test funker ja, men $2$test vil ikke funke. Lenke til kommentar
PT Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) $$test funker ja, men $2$test vil ikke funke. Tittet litt på kommentarene i manualen, og det funker (dog ikke med '2' som start av variabelnavnet): <?php $foo = '_foo'; ${"bar$foo"} = 'hei'; echo $bar_foo; ?> Husk bare at tall ikke kan brukes som start i et variablelnavn slik trådstarter skrev i starten av tråden. EDIT: Testet lokalt, og det funker fin-fint Endret 22. mai 2005 av PT Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Da lærte jeg noe i dag også... Testet lokalt nå, og det funket ja. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 De andre gangene dette har vært oppe i forumet, har løsningen alltid vært array()... Så forundrer meg om ikke det vil være løsningen her også. Lenke til kommentar
Rasmus Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Bruk heller array. Har aldri hatt bruk for en variabel i et variabelnavn. Hva skal du bruke det til? Lenke til kommentar
PT Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Har aldri hatt bruk for en variabel i et variabelnavn. Hva skal du bruke det til? Selv har jeg hatt bruk for det én gang. Var noe litt kompliserte greier jeg holdt på med, så jeg lot fingrene skrive saken uten å tenke så altfor mye på det. Fattet lite av koden etterpå, men det funket ganske bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå