Gå til innhold

Lydproblemer på tundra bærbar

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter med et kjipt problem som jeg ikke finner ut av..

Jeg kjører dualboot mellom gentoo og winxp på min nye bærbare pc..

Den er av typen Tundra centrino 1557K

Jeg får lyd men den er utrolig dårlig!

Det høres ut som at jeg hører på en radio med dårlig mottak rett og slett..

Jeg kjører kernelversjon 2.6.11.r.9

Og har i kernel aktivert følgende for lydkortet:

<*> Advanced Linux Sound Architecture                                            │ │
 │ │                                         <*> Sequencer support                                                            │ │
 │ │                                         <M>   Sequencer dummy client                                                     │ │
 │ │                                         <*> OSS Mixer API                                                                │ │
 │ │                                         <*> OSS PCM (digital audio) API                                                  │ │
 │ │                                         [*] OSS Sequencer API                                                            │ │
 │ │                                         <*> RTC Timer support                                                            │ │
 │ │                                         [ ] Verbose printk                                                               │ │
 │ │                                         [ ] Debug                                                                        │ │
 │ │                                             Generic devices  --->                                                        │ │
 │ │                                             PCI devices  --->                                                            │ │
 │ │                                             USB devices  --->

driveren jeg har lagt inn er:

<*> Intel/SiS/nVidia/AMD/ALi AC97 Controller

Jeg har kryssjekket med en kompis av meg som har en fujitsu siemens pc med samme hovedkort og lydkort.. Vi har akkurat det samme av innstillinger, men han har ikke dette problemet..

Det snåle er at jeg må aktivere "external amplifier" i gnome-mixeren (eller alsa-mixeren) for at jeg skal få ut noe lyd i det hele tatt.. dette er jo utrolig snålt!..

Problemet er kun i gentooen min, i windowsen min funker lyden som den skal..

Eneste forskjellen som jeg kan komme på er at jeg har en fysisk volumkontroll på bærbaren min i forhold til kameraten min som ikke har det.. Men igjen.. Lyden funker som den skal i windows..

Er det noen her som har vært borti samme problemet?

Jeg håper dette ikke bare er et problem som kun er på Tundra-pc'er. Og at det kan fikses..

Alle fornuftige forslag taes i mot med takk

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann.

Prøvde å sette opp samme som Blurpy's kernel, uten hell..

Prøvde meg på en rekke andre drivere også som skulle være lik den jeg skulle ha brukt

< > ALi M5451 PCI Audio Controller
< > Intel/SiS/nVidia/AMD MC97 Modem (Experimental)

Disse fungerte heller ikke.. Da gnome klaget på at den enten ikke fant devicen eller at alsa-mixeren ikke klarte å detektere devicen..

Om det noen her som forstår seg klok på dette så hadde jeg vært evig takknemelig

Håkon

Endret av slakkis
Lenke til kommentar
Husk å ikke skru ting på fult i alsamixer, da dette er et lavkvalitets craplydkort som lett vrenger ved for høy lyd.. :p

Det problemet forsvant når ALSA kom, selv om det står 100% så justerer ALSA lyden etter lydkortet. Med gamle OSS så vrengte man lyden på 100% hvis man ikke hadde et kort med HW mikser.

Lenke til kommentar

Hehe, ja er klar over det der..

Dette var noe av det første jeg sjekket..

Men det utrolige nå er at nå funker det ganske bra.

Bare jeg skrur ned på PCM. Plutselig fikk jeg denne virkningen etter siste recompile av kernel for å gå tilbake til de innstillingene jeg hadde i utgangspunktet på lyd-delen..

men likevel, takk alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Det er et kjent fenomen a det kan bli skurring i lyden ved max PCM, selv med ALSA.

Det er mulig at noen har slike problemer, men jeg har prøvd mange lydkort (med og uten HW mikser) og problemet ekisterer bare på OSS hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...