mbst Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 En kamerat har Athlon 1.4, det er vel den varmeste CPUen til AMD. XP2000+ er nok litt kaldere. Han bruker Silent Viking, fungerer greit. Men den benytter seg bare av sokkelens festebraketter, og bør derfor tas av ved flytting av PCen. Jeg har XP2000+ og Alpha PAL8045 med 19dB 80mm Papst vifte. Har 52'C idle med åpent kabinett, rundt 60'C etter en tung load. Burde kanskje heller hatt den 26dB-versjonen av vifta. Alpha bruker de fire hullene rundt sokkelen, og trenger derfor ikke demonteres ved flytting. Skal muligens gå over til vannkjøling, og da kommer nok kameraten min til å kjøpe Alphaen min. Dvs den er nok bedre (og dyrere) enn Silent Viking. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Den 2002-07-15 20:58, DrErling skrev:Det er ikke kjekt å ha en TaiSol og samtidig strupe vifta når man snakker om XP2000+ og opp. Jeg vet at stillhet og adekvat kjøling ikke går hånd i hånd, og noen ganger kan være dyrt som f, men når det er det man skal ha, så må man regne med å betale for det.. TaiSol og <2300rpm 80mm vifte fungerer hvert fall ypperlig på min TBird AXIA 1333 @ 1470mhz 1,725V! Athlon XP utvikler 25% mindre varme enn Athlon 'TBird', hvis man sammenlikner to slike på samme klokkefrekvens. Kombinasjonen Taisol CGK760, 80x80x25mm og Arctic Silver III bør duge til XP2000 Min Enermax 80x80x25mm er strypet mye ned. Vet ikke nøyaktig hvor fort den snurrer, men tipper rundt 2300rpm (pga. lyden og hvor jeg vet den er 2700rpm) MBM5 [les RPM-sensoren] bøgger nemlig når jeg kjører vifta sakte, så den displayer ofte 37500rpm ~~~o Maskinen henger seg forresten *hardt* i Hardware Monitor -delen i BIOS, med vifta på så lave hastigheter. Vifta er koblet til hovedkortet og justert ned med potmeteret, så jeg tenker det må være en funksjon moBo'et mitt, Abit KT7A-RAID, har for å hindre ødelagte prosessor grunnet vifter som streiker.. -jepp, mange ganger kan stille og god luftkjøling blir dyrt som F, men heldigvis koster Taisol'en 75kr, Enermax 80mm 95kr, AS3 70kr. Til sammen 240kr. Det er BILLIG kjøling =) [PS. Jeg har noen 80mm case fans..] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå