Gå til innhold

Elkjøp pc og gammel surroundanlegg. Huff Huff!

Anbefalte innlegg

For et år siden kjøpte jeg en Elkjøp-data (skammer meg :blush: ). Den har 8 kanals lydkort og litt forskjellig som f.eks SPIDF og SCART utgang. Alt som er av relevant informasjon er at det er en Medion data :blush: . Jeg kjøpte også et brukt surroundanlegg uten noe slags bruksanvisning av en venn. Jeg har prøvd, men finner ikke ut hva slags type det er. Alt som står på det er: CamBridge Soundworks Dolby Digital Desktop Theater 5.1. Jeg har koblet Decoderen, altså "boksen" hvor alle ledningene er koblet sammen og ut-signalet fra dataen kommer inn, til dataen med en RCA kabel som jeg har puttet inni en SPIDF utgang på dataen, men det er ikke lyd. Nå, midlertidig for å få lyd, så har jeg koblet (på data) front til "Rear in" eller "Line In" (på "boks")

Uansett, problemet er at jeg bare har lyd i 2 høtalere + subwooferen med en minijack--minijack fra front (grønn) til delvis Rear in Og Line (nå kommer det noe rart). Hvis jeg setter minijacken i "rear in" kommer det bare lyd i de to høytalerene foran+sub, hvis jeg setter den i "Line In" får jeg bare lyd i de to høytalerene+sub. Dette har ingenting med saken å gjøre, men er bare veldig rart.Jeg har fått lyd i alle før, men da ikke i surround, med RCA kabel. På "boksen" kan man velge mellom "Music", "Movie" og "Stereo/Fourpiont". Det er kun når jeg har valgt Stereo/Fourpoint at det kommer lyd med minijack-kabelen. Det er også en diode hvor det står Dolby Digital over. Når skal det lyse? Alle høytalerene fungerer. Det som også er rart er at bak på boksen er det ingen muligheter for å koble de tre vanlige ledningene. Borstett fra tilkoblingspunktet for RCA kabelen,Strøm og høtalerutgangene er det bare to andre innganger; Rear in og Front In. Hva er dette?

Hvis det er til hjelp så står det bak på "boksen" der hvor RCA kabelen er tilkoblet: Dolby Digital (AC-3) SPIDF In.

Hvordan får jeg Surround?

Hvordan får jeg "Dolby Digital"-dioden til å lyse? Hva det nå enn betyr

Kjenner noen til dette surroundanlegget?

Hvordan kan jeg tilkoble med vanlige jack-kabler, hvis det går da?

PS: Nå har jeg sittet i en time og skrevet dette. Hvis dere begynner å klage, så.....

Min epost: [email protected]

post-79-1116710093_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du PCI-lydkort eller lydutgang på hovedkortet? SPDIF fra medion-HK gir deg antageligvis kun 2-kanals PCM (stereo wav-stream) og ikke surround. Til gjengjeld er lydkvaliteten bedre enn ved analog overføring. På PCen må du antageligvis velge enten SPDIF eller analog overføring.

Dolby Digital (DD) dioden vil nok lyse når forsterkeren mottar DD-dekodede lydsignaler via SPDIF-inngangen, "music" og "movie" er forskjellige Dolby ProLogic programmer (lager "surround" av stereosignal). Dolby Surround er en gammel standard som lager 4 kanaler (h+v+senter+bak) fra et kodet stereosignal.

Siden du bare kan mate inn 4 diskrete analoge kanaler (h/v foran/bak) vil jeg tro at Cambridgen mixer en senterkanal og en subwooferkanal fra disse signalene, mao du kan ikke få "ekte" 5.1 med denne boksen. Vil tro at boksen ble lagd for noen år siden, mens soundblaster live var på høyden, da 4-kanals var hi-tec... :)

Lenke til kommentar

For å få mer enn 2 kanals lyd med dette oppsettet har du to muligheter:

1. Et DolbyDigital signal via S/PDIF kontakten (i praksis bare fra DVD'er)

2. En egen proprietær(?) Soundblaster kabel som går mellom digital ut på et soundblaster lydkort (SB Live! og nyere).

I tillegg har du selvfølgelig muligheten for at Cambridge boksen selv oppmikser et stereosignal til Dolby Prologic. (Den gamle DPL, ikke DPL II som er utbredt i dag...)

Problemet med den Cambridge boksen din (som du jo har lagt merke til) er at den ikke støtter direkte 6 kanals lyd via "analoge" kabler. Boksen var vel på høyden for ca 5 år siden, og de lydformatene og inngangene som den støtter bærer preg av det :-( (Har en tilsvarende utgave i svart).

Har oppgradert til et Z-5500 nå :thumbup:

Det gamle DTT-2500 funker greit på reserve-pc'en sålenge jeg benytter mitt gamle SBLive kort og den digitalkabelen som jeg nevnte.....

Et kjapt google-søk på "Cambridge DTT-2500" gir deg utfyllende info om hvilke muligheter som ligger i systemet.

Endret av toennes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...