krist2 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Hei, tenkte jeg skulle lage hull til ekstra vifte i min Chieftec Dragon sidedør, det jeg lurte på er da: Hvor på døra burde jeg lage hullet, bør det være flere enn en? Er det borrmaskin med en sånn "hullager" man bruker? Hvilken størrelse på viften bør jeg ha, 80x80 eller 120x120? Hvilken vei bør viften(e) blåse? Jeg har fra før en vifte i front som suger inn, og to bak som blåser ut. Er vifter i toppen i kabinettet noen vits? Skal disse i såfall suge eller blåse? Vedlagt følger bilde, hvis dere orker så må dere gjerne laste ned og tegne på det slik dere mener jeg burde gjøre det, og laste det opp igjen her. Takker for svar Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Jeg ville nok plassert en 120mm vifte sånn som dette, blåsende innover på cpu (den er vel omtrent inntenfor der er den ikke?) edit: glemte bilde Endret 21. mai 2005 av aspyr Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Er det borrmaskin med en sånn "hullager" man bruker? Jepp hullsag kaller vi det Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 På mitt Chieftec kabinett, plasserte jeg en 120mm vifte nede til venstre på sidedøren. (Kald luft nede i kabinettet er alltid positivt, pluss den gir kald luft til skjermkort og chipset kjøleren min) Du kan jo gjøre som aspyr viser på bildet, samt at du lager en trakt som går fra viften til CPU kjøleren. Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) takker for svar, kan det være en idè å ha en vifte nederst som suger luft inn, og en lenger oppe (der aspyr viste) som blåser ut? Hvordan lager jeg en slik trakt? Kjøper man det? Endret 22. mai 2005 av krist2 Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Her kan du finne en trakt, og kanskje noe annet av interesse. Bla. overklokkings kit kan kanskje være en kjekk ting å ha hvis man har stort kabinett. Du kan også lage en slik trakt, det trengs vel ikke så mye kunnskap for å lage en liten trakt vil jeg tro (Merk: Aldri gjort det selv). Kjekk regel er: Luft blåses inn nederst i kabinettet. Luft blåses ut øverst i kabinettet. På mitt Chieftec (Samme modell som deg), har jeg en 120mm vifte foran harddiskene som blåser inn. Samt en 80mm under 120mm viften foran som blåser inn. I sidedøren nede til venstre, har jeg også en 120mm vifte som blåser inn. På toppen av kabinettet (Mellom PSU og 5,25" drev) har jeg en 120mm vifte som blåser ut. Under PSU har jeg en 80mm vifte som blåser ut. (Samt PSU viftene blåser ut). Alle viftene blir kjørt på en lavere spenning enn 12V (5V og 7V) slik at det blir stille. Jeg har heller ville laget et hull i toppen av kabinettet, som blåser ut. Et hull nede til venstre i sidedøren, som blåser inn. Vifte foran harddiskene vil jeg si er viktig, slik at levetiden til harddiskene blir forlenget. Hvis du skal lage trakt, så ville jeg latt den viften som skal være foran trakten blåse kald luft inn på CPU kjøleren, og ikke ut. Bør også ha like mye luft ut, som du har inn, men hvordan du vil gjøre det, og hva du har av vifter/penger er også en viktig faktor Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) tusen takk Moltrez, der fikk jeg veldig god hjelp må først bli ferdig med eksamener om en og en halv uke, så skal jeg begynne på dette lille sommerprosjektet hvordan får du plass til vifte foran harddisker, er ikke plass hos meg.. harddiskene går helt fram til veggen. Endret 22. mai 2005 av krist2 Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Først tok jeg av frontdekselet på kabinettet. Så tok jeg en dremel og borret hull til en 120mm vifte. Fjernet også en del av metallet som er i fronten på kabinettet. Ulempen er at jeg ikke får igjen fronten skikkelig, men det bryr ikke meg noe særlig. Bedre med god kjøling og lengre levetid, enn utseende på kabinettet synes nå jeg Jeg har fjernet harddisk brønnene, og satt inn "selvlaget" harddisk brønn, slik at jeg har plass til 7 harddisker. Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 har tenkt på å ha vifter der før, tar du ut den nederste brønnen så er det jo feste forann den for en ekstra vifte i front. Trenger en slik lilla (hos meg ihvertfall) viftefeste. Er vel det som har irritert meg mest med kabinettet at det ikke er lagt opp slik fra fabrikanten at du kan ha vifte der selv med harddisker.. skal tenke over måten du gjorde det på, takk igjen Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Her er mine forslag: - Rett over CPU - Ja, sørg for at den tåler metall. Det gjorde ikke min. Måtte fullføre med Dremel. - 120mm seff - Inn på CPU, evt også en trakt, som tidligere foreslått. Luftfilter er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 problemet med rett over CPU er at håndtaket er i veien, så må bli litt under Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 problemet med rett over CPU er at håndtaket er i veien, så må bli litt under Prøv å sett vifta på skrå, slik at hjørnene peker opp og ned, hvis du skjønner. På den måten unngikk jeg håndtaket. Var riktignok en 80mm, og CPUen er sikkert ikke på akkurat samme sted på alle HK. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Helt enig Moltrez....kjøling og levetid på HW, foran utseende! Sett den sånn som ivellios sa du Og selv om vifta ikke blåser helt rett på CPU tror jeg den kjøler, eller iallefall får inn nok frisk luft... Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 takker for alle svar, da skal det gjøres så fort jeg blir ferdig med eksamener og flytting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå