Svar Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 ja tittelen sier alt egentlig. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Ikke noe problem det :-) må bare bruke fantasien litt når det gjelder å få tv signalene overført til projektoren. mitt oppsett er Dvdspiller med tv-inn som igjen er koblet til projektoren :-) men der finst vel et drøss med andre muligheter Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 skjønner takk for fint svar. Noen som har noe og si om denne projektoren ? Kansje jeg skal legge penger i det isteden for en hdtv? heller kjøpe HD projektor? Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Ja. Ta en VHS spiller og koble denne mot en antenne og koble til VHS spilleren til projektor med Composite eller SVIDEO kabel. Har du parabol tuner kobler du rett og slett den til projektoren med Composite eller SVIDEO kabel. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 noen som har en bra projektor og anbefalle? Lnket til en litt lengere oppe, noen som har noe og si om den? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg har hørt at man nesten må ha parabol for å få noe bra bilde og lyd på en projektor fordi den ikke greier å fjerne støyer fra vanlig kabel-tv. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg har hørt at man nesten må ha parabol for å få noe bra bilde og lyd på en projektor fordi den ikke greier å fjerne støyer fra vanlig kabel-tv. lyd kjører man vell normalt ikke igjennom projektor høytalerene, de er vell ikke akuratt noe og skryte av? Lenke til kommentar
Svar Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Hvor mange lumen bør en projektor ha? Fant også denne er den noe bra? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Jeg har hørt at man nesten må ha parabol for å få noe bra bilde og lyd på en projektor fordi den ikke greier å fjerne støyer fra vanlig kabel-tv. Dette er nok ikke helt riktig, men når man ser på TV via projektor så bør man ha "parabol" kvalitet på signalet for å få bra kvalitet på bildet. Hovedgrunnen til dette er at skjermen man ser på er så mye større enn en TV, også i forhold til sitteavstanden. Du kan enkelt teste dette ved å sette deg på gulvet rett foran TV'en din, så vil du se at alle "forstyrrelsenene" i bildet kommer mye bedre frem. Før man handler projektor så må du finne ut av følgende: - Hva skal den primært brukes til? (data/spill eller filmer) - Hvor høyt støynivå (viftestøy) kan du leve med? - Skal du ha en 4:3 eller en 16:9 projektor - Finn ut om du er utsatt for "Regnbueeffekten" før du evt bestemmer deg for å kjøpe en DLP projektor. - Hvor stort bilde skal du ha? - Hvor langt unna lærettet kan du plassere projektoren? De to sistnevte er viktige for valg av projektor med riktig "throw-ratio" og Lumens. Projection Calculator AVforum (Digitale projektorer opp til ca. 25.000) Endret 22. mai 2005 av 356speedster Lenke til kommentar
Svar Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Før man handler projektor så må du finne ut av følgende:- Hva skal den primært brukes til? (data/spill eller filmer) - Hvor høyt støynivå (viftestøy) kan du leve med? - Skal du ha en 4:3 eller en 16:9 projektor - Finn ut om du er utsatt for "Regnbueeffekten" før du evt bestemmer deg for å kjøpe en DLP projektor. - Hvor stort bilde skal du ha? - Hvor langt unna lærettet kan du plassere projektoren? De to sistnevte er viktige for valg av projektor med riktig "throw-ratio" og Lumens. Projection Calculator AVforum (Digitale projektorer opp til ca. 25.000) 1: begge deler men mest spill 2: tja si det 3:en som takler begge deler er vell og foretrekke 4:hva er det? hvordan finner jeg ut av det? 5: 40" liker jeg 6: min 2meter max ca 4 meter Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine, kanskje litt rotete men men. 40" er da alt for lite. litt av vitsen med en projektor forsvinner jo da, ivertfall rundt 80" det er da du faktisk får litt kino følelse. Projektorene klarer alle å kjøre både 4:3 og 16:9 bare at hvis du har en 4:3 pj så får du svarte striper over og under når du kjører i 16:9 mens en 16:9 pj får svarte sider under 4:3 visning. en viktig ting er hvorlangt du skal sitte fra lerrete, på lavoppløste pj så bør man sitte minst 2x bredden av lerrete unna men de med høyere oppløsning så kan man sitte rundt 1.5x unna dette er for at bildet ikke skal bli for stort. for stort er ikke bra heller da det er slitsomt å måtte flytte på hodet for å få med seg filmen. pluss sitter man for nærme så ser man lettere pixlene. som du kan se på avforum.no så er det ikke ønskelig å ha for høy lumens når man skal se film, da vil man ha under 1000 helst imellom 500-800 for en normal bilde størrelse. Det er viktig med høy kontrast for å få relativt bra svart, ikke under 1500:1 helst 2000:1 og over Regnbue effekten også kallt Rgb flimmer er siden DLP pj bruker et fargehjul for å få farge på bilde så kan man oppleve at fargene henger igen på bildet ala ghosting på lcdskjermer, hvis man er følsom mot dette, dyrere projektorer har fargehjul med høyere hastighet og flere segmenter og defor så vises dette ikke likegodt. Du kan finne ut om du er følsom mot dette ved å feks dra innom hifi klubben eller hifi centeret og få se på en projektor som er koblet opp. du kan oppleve det slik at du tydelig ser regnbuene eller bare at du får vondt i hodet ove3r lengre tid, hvis du er følsom mot rgb flimmer. også hvor mye er du interessert i å bruke på en projektor? husk at du itillegg trenger eventuellt kabler og lerret og takfeste (selv om dette kan lages selv med rullegardin fra ikea og feste fra biltema) Jeg selv har projektor, men har bare 72" grunnet rommets størrelse og jeg er strålende fornøyd selv om jeg bare har en 800 x 600 pj Endret 23. mai 2005 av Power-Z Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå