Gå til innhold

merker ingen forskjell fra 333mhz til 400mhz!

carl-kr.

Anbefalte innlegg

prøv å reset BIOS ville det hjelpe? er vel ikke så smart om du har klokket mye da sånn at du må gjøre alt på nytt.

PS: ikke skyt meg om jeg tar feil

BTW: kan jeg kjøre dual ram på dette kortet? det står "RAM-egenskaper=To DDR-kanaler" vil dette si det smme som "dual ram"

EDIT: den siste setningen

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv å reset BIOS ville det hjelpe?

bios er jeg redd for å røre ;)

kan jo bruke den dere "CCMOS" greia da. det er jo bare en jumper så er alt reset til "orginal" instillinger. står sikkert mer om den jumperen i boken til HK ditt.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Til meg står det "Single" under Channels #.. Vil dette si at hovedkortet mitt ikke støtter Dual Channel minne, eller er det en måte jeg kan aktivere det på?

Har et MSI K8T NEO hovedkort..

Socket 754 kan ikke ha dual-channel uansett. :)

Men vil det lønne seg for meg å kjøpe Dual channel minne uansett, eller kan jeg kjøpe to single brikker å oppnå samme resultat? Beklager at jeg stiller litt dumme spørsmål, men er helt blank på dette feltet.

Det er ingen forskjell på å kjøpe dual-channel-minne (to vanlige brikker i én pakke) og to single brikker uansett om du har dual-channel eller ikke.

Dual-channel-minne er mest for markedsføringens skyld. Den eneste forskjellen på dual-channel-minne og to single brikker er at produsenten har tatt seg bryet å pakke to brikker fra samme produksjonen ned i samme pakke, that's it.

:)

Lenke til kommentar
BTW: kan jeg kjøre dual ram på dette kortet? det står "RAM-egenskaper=To DDR-kanaler" vil dette si det smme som "dual ram"

EDIT: den siste setningen

Det kortet har dual-channel, ja.

hehe hadde jeg satt meg litt in i det og faktisk lest "tittelen" på produktet hadde jeg slept denne posten :p:blush:

Lenke til kommentar
Til meg står det "Single" under Channels #.. Vil dette si at hovedkortet mitt ikke støtter Dual Channel minne, eller er det en måte jeg kan aktivere det på?

Har et MSI K8T NEO hovedkort..

Socket 754 kan ikke ha dual-channel uansett. :)

Men vil det lønne seg for meg å kjøpe Dual channel minne uansett, eller kan jeg kjøpe to single brikker å oppnå samme resultat? Beklager at jeg stiller litt dumme spørsmål, men er helt blank på dette feltet.

Det er ingen forskjell på å kjøpe dual-channel-minne (to vanlige brikker i én pakke) og to single brikker uansett om du har dual-channel eller ikke.

Dual-channel-minne er mest for markedsføringens skyld. Den eneste forskjellen på dual-channel-minne og to single brikker er at produsenten har tatt seg bryet å pakke to brikker fra samme produksjonen ned i samme pakke, that's it.

:)

Åh.. Jeg har alltid trodd at Dual channel minne var mye bedre enn å kjøpe to single brikker, fordi jeg trodde dual channel brikkene var laget for å virke optimalt opp mot hverandre.. Det er visst sant det at man lærer noe nytt hver dag.

Takk for hjelpen :)

Edit: Se på denne tråden. Hvilke av de to brikkesettene jeg nevner vil du anbefale?

Endret av Tobe__
Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 24/05/2005 : 18:05

nei dette va så elendig at jeg vurderer å kjøpe 1 GB til!

vil det bli merkbart bedre da eller?? 

1 GB til hjelper ingen verdens ting før du har et minnebruk over den 1 GB du allerede har. Med andre ord svært skjelden ved "normal" bruk.

Hvis alt er i orden på din maskin, og du ikke har masse spyware osv, eller driver med Photoshop eller andre svært minnekrevende ting, tror jeg det koster mer enn det smaker med 1 GB til.

Hvis det er spill og 3DMark du vil ha bedre, er det som jeg har vært inne på tidligere i tråden, skjermkortet ditt som er den mest åpenbare flaskehalsen :)

Lenke til kommentar

Hvis det er spill og 3DMark du vil ha bedre, er det som jeg har vært inne på tidligere i tråden, skjermkortet ditt som er den mest åpenbare flaskehalsen :)

jo..,men det rare er at jeg ikke greier å kjøre med så høye detaljer med de nye brikkene som med de gammle... :roll:

og de nye skal jo være en del bedre en de gammle.

Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 24/05/2005 : 21:45

QUOTE (pcp160 @ 24/05/2005 : 19:04)

Hvis det er spill og 3DMark du vil ha bedre, er det som jeg har vært inne på tidligere i tråden, skjermkortet ditt som er den mest åpenbare flaskehalsen 

jo..,men det rare er at jeg ikke greier å kjøre med så høye detaljer med de nye brikkene som med de gammle... 

og de nye skal jo være en del bedre en de gammle. 

Det er jeg enig med deg i, du skal ikke regne med noe dramatisk forbedring, men det skal i alle fall ikke bli værre!

Men om du har testet, hva får du egentlig i 3Dmark 03?

Og om du har Everest, hva får du i minne benchmark der?

Etter hva jeg ser i din signatur har jeg hatt nesten lik maskin;

Jeg fikk uten klokking med min P4 Prescott 3.0 (775), TwinMos 1024 (samme som din) og Nvidia 6600GT ved det som vel er standard klokk- 500/1000.

Dette ga 7835 poeng 3DMark03.

Bare til sammenlikning om det er av interesse :)

Lenke til kommentar
Det er jeg enig med deg i, du skal ikke regne med noe dramatisk forbedring, men det skal i alle fall ikke bli værre!

Men om du har testet, hva får du egentlig i 3Dmark 03?

Og om du har Everest, hva får du i minne benchmark der?

Etter hva jeg ser i din signatur har jeg hatt nesten lik maskin;

Jeg fikk uten klokking med min P4 Prescott 3.0 (775), TwinMos 1024 (samme som din) og Nvidia 6600GT ved det som vel er standard klokk- 500/1000.

Dette ga 7835 poeng 3DMark03.

Bare til sammenlikning om det er av interesse :)

hvordan kan jeg teste at brikkene fungerer som de skal, eller om bare den ene kansje er defekt?

jeg får 8070 i 3dmark03 med oppsettet i signaturen ;)

jeg syns ikke det er så dårlig jeg.

får samme score i 3dmark som med de gammle brikkene,men når jeg spiller hakker det mer en før..

jeg har måttet gå helt ned til medium details i "battle of middle earth" :(

dær spillte jeg glatt på høyeste detaljnivå før :hmm:

hær er det noe muffins!!!!!!

dette irriterer meg grenseløst!

Lenke til kommentar

har lastet ned Everest home edition!

der er det en slik ytelsestest!

:

Minnehastighet (lese)

minnehastighet (skrive)

minnelatency

har trykket på disse,men jeg skjønner ikke helt hva som er "poengsummen" min.

kunne jo ha skrevet den inn hær ;)

Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 25/05/2005 : 01:21

har lastet ned Everest home edition!

der er det en slik ytelsestest!

:

Minnehastighet (lese)

minnehastighet (skrive)

minnelatency

Ok, din poengsum er den som det står "this computer". der den blå linjen er uthevet, og tallet er med grønn bakgrunn, og ofte vanskelig og lese før du merker en annen linje med musen. Håper du skjønte noe av det.. :blush:

På min pentium (som nå har blitt htpc, så har ikke 3DMark osv) får jeg med Everest akkurat nå med TwinMos minnet på standard 400 hastighet, og 2,5.3.3.8 original timings;

Minne read: 5150

Minne write: 1888

Latency: 97,5 ms

Med 333 hastighet;

read: 4502

write: 1670

latency:107,4

Som du ser er ikke forskjellene enorme, men absolutt målbare.

Nå finnes det bedre programmer for å sjekke feil på ram (nevnte bare Everest fordi jeg har det på min P4, så vi kunne sammenlikne litt)

Og resultatene kan nok variere litt fra gang til gang, og også avhengig av programmer innstallert. Min har rikelig med kjørende prosesser. Men dine resultater burde være noe i nærheten av de jeg har postet.

Btw, 3DMark testen din er jo 100% normal for det oppsettet.

Edit; la til resultat med orginal klokk + 333 hastighet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

På min pentium (som nå har blitt htpc, så har ikke 3DMark osv) får jeg med Everest akkurat nå med TwinMos minnet på standard 400 hastighet, og 2,5.3.3.8 original timings;

Minne read: 5150

Minne write: 1888

Latency: 97,5 ms

Med 333 hastighet;

read: 4502

write: 1670

latency:107,4

Som du ser er ikke forskjellene enorme, men absolutt målbare.

Nå finnes det bedre programmer for å sjekke feil på ram (nevnte bare Everest fordi jeg har det på min P4, så vi kunne sammenlikne litt)

Og resultatene kan nok variere litt fra gang til gang, og også avhengig av programmer innstallert. Min har rikelig med kjørende prosesser. Men dine resultater burde være noe i nærheten av de jeg har postet.

Btw, 3DMark testen din er jo 100% normal for det oppsettet.

Edit; la til resultat med orginal klokk + 333 hastighet.

jeg får følgende med spec i seignaturen:

minne read: 5416

minne write: 1796

latency : 105,8ns

dette er vell ikke så dårlig ;):hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...