Gå til innhold

PC KUN til Photoshop CS2

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestilt PS CS 2 og tenkte i samme slengen å bygge meg en ny PC jeg kun skal benyttet til dette programmet.

PCen vil være knyttet mot hjemmeserveren min via Gb-lan som kjører Windows SMB 2003.

Utgangspunkt:

Kabinett: lite og pent

HK: ???

Prosessor: raskt og mest mulig effekt for pengene

Harddisk: Raptor 73,4 Gb (trenger ikke stor plass, bare rask loading - ikke SCSI)

Minne: 2 Gb

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha gått for et P4-basert system pga raskere minnebuss, samt 4x TwinMOS Twister 512MB PC4300 og overklokket CPU. Hvilken prosessor avhenger av budsjettet ditt, men jeg ville holdt meg noenlunde moderat, dvs 3.2 Ghz eller så.

Tror ikke jeg ville brukt penger på raptoren, men det er salvsagt ditt valg.

Lenke til kommentar

Til en PS CS2-maskin ville jeg valgt ett system som enten baserte seg på AMD 64-system eller P4 6xx-serien. Jeg ville følgende aldri valgt TwinMOS-minne, da dette på ingen måte er kvalitetsminne (med mindre du får BH5/6.) Ville heller valgt Corsair, GEiL eller OCZ som er kjent for å være stabile, tåle høyere spenninger og lavere timings.

Angående harddiskvalgt vil jeg du skal se bort fra Aetius' utsagt om ikke å velge en raptor. En raptor har merkbart lavere søketid/aksesstid i CS2 (Prater av egne erfaringer)

Lenke til kommentar

for meg virker det som at photoshop er veldig glad i ram, om jeg skulle bruke det i proffsammenheng ville jeg gått for mer enn 1024mb ram. har du skjerm? om ikke, så ta en titt på hw.nos tester. ikke legg så mye vekt på responstid.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Grunnen til at jeg satte opp Raptoren var nettopp søketiden samt egen erfaring fra annen PC.

Er spesielt usikker mht valg av kabinett, HK og CPU.

Har 2 x19" LCD som fortsatt skal benyttes.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha gått for et P4-basert system pga raskere minnebuss, samt 4x TwinMOS Twister 512MB PC4300 og overklokket CPU. Hvilken prosessor avhenger av budsjettet ditt, men jeg ville holdt meg noenlunde moderat, dvs 3.2 Ghz eller så.

Jag vet ikke om jeg vil anbefale AMD64 eller P4 6xx/8xx-serien men argumentet med minnebussen synes jeg hørtes tynnt ut. Minnebussen DDR2 har riktignok høyere båndbredde enn DDR men har også tregere latency. I hvertfall om du velger DDR2 til ikke så alt for høye priser. DDR kan faktisk være en fordel både ytelsemessig og prismessig siden du skal kjøpe såpass mye. 2GB DDR PC3200 CL3 koster fra ca 1800kr, mens 2GB DDR2 PC4200 CL4 koster fra ca 2100kr. Begge disse har forresten 15ns latency til minnet.

Men bort i fra det med minnebuss: Jeg ville sjekket bencmarks på CS2 for å finne ut hvilken CPU som egner seg. Det kan sikkert være vanskelig å finne slike benchmarks så post i vei om noen finner.

Hvis du skal gjøre mye prosessorintensivt som f.eks batch-konvertering av råfiler så kan det nok være en fordel med en dobbeltkjerne CPU. F.eks Pentium-D 8xx eller Athlon64 X2-serien. Igjen: sjekk benchmarks.

Hvis støynivået på fotobutikk-maskinen din spiller noen rolle så vrir preferansen straks i favør av AMDs CPUer basert på 90nm.

Lenke til kommentar

datating: Sammenligningen er fin den, men kankje ikke like aktuell for et par generasjoner med Photoshop senere: CS2.

Har forresten CS2 fått støtte for flere tråder og hvor godt fungerer dette?

Edit: Ellers så ville jeg viet skjermkortet litt oppmerksomhet. Til CS2-bruk og med 19" LCD-skjermer så ville jeg satser på 2xDVI-utganger på skjermkortet (Dersom skjermene har DVI) Hvis det er analoge skjermer så ville jeg satset på skjermkort med god 2D-kvalitet på begge de analoge utgangene. Dvs. 400MHz RAMDAC på begge utganger og gode filtre etter det. Hvor gode filterene er må nesten testes selv for det finne svært lite informasjon om dette på nettet. (Her kan det være fint å ha angrefrist)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg skulle tro at PS2 CS2 har fått atskillig bedre multitråd-support enn PS v7.01.

Ellers er mitt råd om TwinMOS Twister PC4300 og overklokking selvsagt basert på personlig erfaring og ikke objektive tester. Samme personlige erfaring tilsier at man tjener mer på å ha separate HD til OS, PS og lagring enn en raptor til alt. PS tjener mye i hht hastighet hvis man har separate disker til OS swap, PS scratch og lagring, enn èn rask til alt. Hva angår minne så er det opp til deg om du vil satse på mhz eller latency. Satser du på å overklokke FSB vil mhz lønne seg, dvs PC4300 RAM som jeg anbefaler, hvis ikke vil lav latency lønne seg.

EDIT: Note to self: Ikke vær dritrings neste gang du anbefaler system til folk....

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jag vet ikke om jeg vil anbefale AMD64 eller P4 6xx/8xx-serien men argumentet med minnebussen synes jeg hørtes tynnt ut. Minnebussen DDR2 har riktignok høyere båndbredde enn DDR men har også tregere latency.

Øh, Simen1, jeg har da ikke nevnt DDR2? Jeg snakker om DDR PC 4300 CL3 overklokket vs CL2 eller CL2,5 PC3200 ikke overklokket.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...