Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ombygging av anlegg i en VW Vento '97

Anbefalte innlegg

Hei!

For tiden driver jeg og tuter rundt i en VW Vento '97, med ganske så elendig lyd i. Alt av høyttalere er orginalt, men spilleren gjetter jeg på at ikke er orginal, men fremdeles fabrikkmontert. Vi snakker forresten da om en Blaupunkt Wien et-eller-annet... ;)

Det har seg slik at jeg ikke har så voldsomt mye penger. Likevel har jeg lyst på bedre lyd, og jeg fikk bevist at man kommer et stykke med 2-3000 kroner da vi bygget anlegg i russebilen.

Per nå står det to diskanter på dashbordet, og to "basser" i dørene. Jeg har lekt med tanken på å sette 6x9" på hattehylla, men det blir dyrt, blir det ikke? Vil det være mye billigere å bare bytte ut diskanter og bass, og la oppsettet være slik det er nå?

Uansett må jeg skaffe meg en spiller. I russebilen hadde vi en Pioneer DEH-4700MP, en spiller jeg synes var mer enn god nok. Jeg kan muligens få tak i denne til bruktpris. Er det andre spillere som er mer gunstig i pris, men som fremdeles er gode?

Diskantene som står i bilen nå er nærmest umulig å inspisere, fordi de står vendt innover. Jeg tør ikke holde på FOR mye med dem, for jeg vil helst ikke ødelegge noe. Er det noen smarte metoder å ta dem ut på, eller er det splitt og hersk som gjelder?

Dagens spiller har en 4x20W forsterker. I den brune kontakten bak på spilleren (har glemt navnet) står det fire ledninger. Jeg har glemt om hver høyttaler skal ha både pluss og minus, eller om det bare er Front Right/Left osv. Hvis alle skal ha pluss og minus, så har jeg problemer med å forstå hvordan bare 4 ledninger kan drive 4 høyttalere...

Er det ellers tips og lignende noen vil gi, så er det bare å komme med dem. Jeg er helt blank når det gjelder gode diskanter og basser, så dere må nesten gi meg tips. Fortell gjerne også hvor jeg kan få kjøpt dem!

På forhånd takk,

Tor Erik. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekka opp hva som passer i bilen din her. Tipper at Vento og Jetta har lik størrelse på elementene.

Ser ut til at 6.5" vil passe bra for din del, og med stor fare for å virke som et ekko;

anbefaler jeg å deg å se på Soundstreams Xstream XSC.6.

Sjekk lignende tråder her på forumet mhp tips og planlegging om du skal ha mer senere. Det er ikke noe gøy å opdage at det du har kjøpt for etpar måneder siden ikke passer inn i dine planer for oppgradering av anlegget :)

Lenke til kommentar
Okay, da dropper vi hattehylle. ;)

Takker for svar! Tror jeg går for å bytte ut diskanter på dashbord og basser i dørene da.

Glem diskantene i dashbordet. der får du ikke plass til noen ting (har prøvd og feilet). Heng heller opp diskanter ved siden av speilene.

Om du skal ha deg en sub, så anbefaler jeg deg sterkt og hule ut der det er ment å plassere høyttalere i hattehyllen og sette en vanlig høyttalergrill over. Da er det faktisk mulig å få litt bass i i bilen og ikke bare risting om du skulle finne på å plassere en sub i bagasjen...

Lenke til kommentar

Altså, nå har jeg muligens ombestemt meg litt. Siden jeg har plass til to 6,5" i dørene, og det er laget til hull for to 6,5" på hattehylla, der det også er lagt inn en treplante(!), lurer jeg på om jeg skal legge inn høyttalere der. En treplate hjelper jo som kjent på basslyden, dersom den er tett. (Noe den er) :hmm:

Treplaten er dog bare 4-5 mm tykk. Er det nok?

Jeg så på disse høyttalerne, og tenkte i så fall å kjøpe fire av dem. Vil denne spilleren kunne drive dem?

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

De høytalerene kan du bruke på spiller, selvsagt bedre resultat med en forsterker, men det går ;)

4-5 mm?

Finerplate da eller? Det holder nok ikke til å sette høytalere i (resonans, vibrasjoner og generell svikt i plata vil gi mye ulyd du fort går lei...)

De burde for øvrig låte greit nok, men ville satsa på et komp. sett forran tror jeg :thumbup:

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Jepp, tror det settet vil spille meget bra for prisen :)

En forsterker vil nok hjelpe betraktelig, sjekk nederste linken i mitt første innlegg og se litt på liknende tråder i forumet.

Du finner sikker noen tips på bilforumet også :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Settet består av to stk diskanter og to stk 6.5" elementer samt delefiltre.

Bilder finner du her.

Om du ikke vil ha sub kan du jo legge i litt til og gå for L.O.S LS.60C til 1690.

Vet at det er 700 ekstra, men da får du skikkelig trøkk fra bånn! Mer info om disse her.

Ville personlig ringt til Engen Audio og spurt nærmere om dette da han garantert kan komme med mye mer vettuge svar enn du vil få av noen her.

Gutten er tross alt durkdreven i bilstereobygg og har flere hyllemetre med pokaler :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...