Gå til innhold

Lite, lett, kamera til luftfotografering

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå som sommeren nærmer seg så har jeg tenkt på luftfotografering endel.

Plattformen for kameraet skal være et modellfly. Flyet er av typen Multiplex Twin Star II. Hvor mye last dette flyet kan bære er jeg ikke sikker på enda, men kameraet bør være så lett som mulig.

Mulighet for minnekort og slikt har jeg ikke bruk for. Det skal ikke tas på så lange turer at det blir tatt ekstremt masse bilder.

Derimot, så vil mulighet for å ta videoklipp være en funksjon som vil være svært bra å ha. :yes:

Også viktig å ha et kamera som ikke er så veldig dyrt ettersom det er godt mulig at flyet kan krasje med ganske fatale konsekvenser. :whistle: Husker at komplett hadde slike kamera som var veldig tynne og lette og ikke var så alt for dyre men det greide jeg ikke å finne nå når jeg letet.

Er det noen som har et tips til hva som kan brukes? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyet kan bære last jo. Det er ikke noe problem. Er bare ikke sikker på hvor mye. Så på RC Groups (RC forum) der folk mente den kunne bære omtrent 300g hvis den ble utstyrt med girede motorer. Også mange der som har utstyrt den med kamera.

Lenke til kommentar
Er vel relativt viktig med minnekort hvis du skal ha video. Har forøvrig ikke peiling på hva slags kamera du burde kjøpe. Kanskje nikon coolpix s1 eller sonys t33 eller t7. Disse er svært små.

Herr Brun

Kvaliteten på bildene er ikke så iktig. Det samme er også for video, verken lengden eller kvaliteten har så veldig mye å si.

Men, hvordan er prisen på de kameraene du nevner?

Lenke til kommentar

Mustek gSmart 2 fungerer bra til formålet. Det tåler også å gå i bakken fra ganske stor høyde. Det veier ca 40 gram, en del mindre hvis du fjerner selve huset. Det kan filme i opp til 7 minutter. Det er vanskelig å få tak i men hvis du leter så kan du ofte finne Mustek kameraer til under 400 kr.

Lenke til kommentar

Kameraene jeg nevnte ligger kanskje litt utenfor din prisrekkevidde, de koster fra 3000 og opp. Kommer an på hva du er villig til å gi for kameraet. Forøvrig, hvordan skal du få tatt bildene? Du rekker ikke akkurat knappen når kamera henger i et fly :p

Herr Brun

Lenke til kommentar

Tenker nok det blir en servo som står på kameraet med litt smeltelim eller lignende. Så har jeg en bryter på kontrollen som aktiverer servoen.

Men jeg lurer på om jeg skal prøve med digitalkamereat jeg har nå å se hvordan bildene blir med det, hvis flyet greier å lette med det :p

Kameraet jeg har er et ganske fattig Kodak CX7300. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...