buddy_2 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Hei! Er hekta på DVD-Videokamera og såg nå på dette kameraet. Men er den bra? Hva syns dere? buddy_2 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Det er diskutert fordeler og ulemper med DVD vs. mini-DV før, og kanskje greit at du er oppmerksom på ulempene før du går til innkjøp av DVD kamera. Her er hva jeg skrev i en annen tråd: ----------------------------------------------------------- En times mini-DV tape har plass til en datamengde tilsvarende 13 gigabyte. En mini-DVD har plass til 1,3 GB. Det sier jo litt. At du ikke har verdens beste TV som du skriver, kan være det som gjør at du ikke ser forskjellen, for det er ikke vanskelig å se komprimeringen på en DVD når det blir såpass mye komprimert for det blir mye mer komprimert enn en vanlig DVD. En kjøpe-DVD har plass til 9 gigabyte. På en vanlig DVD er det vanligvis ca. 2 timer. En halvtime på 1,3 gigabyte vil si to timer på litt over halvparten av dette. Filmer på nesten fire timer får ofte ganske dårlig kvalitet også på kjøpe-DVD'er. Det er en grunn til at spesialversjonene av Ringenes Herre (tre og en halv time) er delt på 2 DVD'er. I tillegg vil det være vanskeligere å finne opptaksmedie. De fleste butikker har ikke mini-DVD... og de koster noe mer enn en mini-DV om du vil ha noen som er i OK kvalitet. That's write er billige, men hvem vil ha sine dyrebare familieopptak på noe som varer kanskje et år? Komplett har, de gangene jeg har vært inne og sjekket, ikke hatt mini-DVD på lager, uansett om man vil ha That's write eller noe annet. Det er også en langt mindre utbredt standard tross iherdige forsøk på å implementere det i folket. Virker som enkelte butikker prøver å pushe ut disse kameraene nå av uvisse grunner. Sjansen for at dette mediet forsvinner, er langt større enn at mini-DV forsvinner. Jeg ville uansett valgt mini-DV. Du kan koble mini-DV kameraet ditt til TV'n med medfølgende kabel, og ettersom kabelen kan sitte fast til TV'n, er det bare å plugge inn kameraet. Like enkelt som å sette i en DVD plate. Ja, mini-DVD har enkelte fordeler, men i mine øyne er ulempene for store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå