Gå til innhold

Krever at imamer snakker norsk.


Anbefalte innlegg

Car I. Hagen krever vistnok at imamer bør snakke norsk i moskeene. Dette for at nordmenn lettere skal "følge med" på hva de faktisk sier.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1043085.ece

 

FRP som skal være for individuell frihet, økt valgfrihet og mindre statlig detaljestyring kommer altås med slike uttalelser. Er dette virkelig noe FRP bør være bekjent med? Strider ikke dette med deres ideologi? Er det kun nordmenn som skal få lov til å ha slik valgfrihet?

 

Syntes Siv Jensen gjør en langt bedre og seriøs jobb i valgkampen så langt enn det Hagen gjør. Tror faktisk FRP kanskje kan tjene på at Hagen går av og at andre tar over. Selv om mange tror at FRP sitt fall vil være at Hagen trekker seg tilbake.

 

Så kan vi jo se om folk kan holde en konstruktiv og saklig tone her, blir fort det motsatte når man skal diskutere FRP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tror jeg det ville være greit å høre hva Hagen egentlig har sagt.... Erfaringsmeesig er det ofte en viss avstand mellom journalistenes gjengivelse og det egentlige budskapet.

 

Men om Hagen i dette tilfellet er korrekt gjengitt, så synes jeg motivet er greit, men metoden er å gå for langt.

Lenke til kommentar

Og hva skulle det være godt for? Det er vel ingen som går i moskeene i Norge for å "passe på" hva som blir sagt, uansett hvilket språk det blir sagt på?? Går du først i moskeen så er du høyst sannsynlig muslim, og sannsynligvis av samme nasjonalitet som imamen. Er du tilstede skjønner du nok hva han sier, skjønner du det ikke så er du der ikke allikevel...

 

Det hadde opplagt vært greit å vite hva de egentlig sa der, men de kan si hva de vil, og uten å ansette spioner til å spille undercover muslimer er det lite vi kan gjøre fra eller til enten de snakker norsk eller ikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Prøver å finne en "bekreftelse" på FRP sin side, men ikke funnet noe enda. Men det er fra Aftenposten, ikke VG eller Dagbladet, så jeg har litt tillit til det som står der. Men så får alle ha i bakhodet at noe direkte sitat ikke er funnet frem enda. Men at Siv Jensen kan kapre velgere kan det se ut til, spesielt fra Høyre:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle392753.ece

Lenke til kommentar
FRP som skal være for individuell frihet, økt valgfrihet og mindre statlig detaljestyring kommer altås med slike uttalelser. Er dette virkelig noe FRP bør være bekjent med?

FrP er en ulv i fåreklær. At de vil dra samfunnet som sådan i retning mer individuell frihet er nok så, men det trenger ikke å bety så mye i et land der dette allerede er så begrenset som i Norge. FrP er som alle andre partier på Stortinger sosialdemokrater, hvilket betyr at de stort sett ønsker å bruke opp dine penger på father-knows-best-prosjekter.

Lenke til kommentar
FRP som skal være for individuell frihet, økt valgfrihet og mindre statlig detaljestyring kommer altås med slike uttalelser. Er dette virkelig noe FRP bør være bekjent med?

FrP er en ulv i fåreklær. At de vil dra samfunnet som sådan i retning mer individuell frihet er nok så, men det trenger ikke å bety så mye i et land der dette allerede er så begrenset som i Norge. FrP er som alle andre partier på Stortinger sosialdemokrater, hvilket betyr at de stort sett ønsker å bruke opp dine penger på father-knows-best-prosjekter.

Som jeg pleier å si. Det norske politiske landskapet er ekstremt venstredreid. FrP er et parti til høyre i det norske politiske landskapet, men etter min vurdering et parti i sentrum verdimessig. FrP ønsker statlig ansvar og statlig finansiering av fellesgoder. Men de ønsker mer privat drift, og større valgfrihet og mer variasjon i tilbudene.

 

Om man vil kalle helse, eldreomsorg og kriminalitetsbekjempelse for typiske 'father-knows-best'-prosjekter kan man jo diskutere. Personlig mener jeg (og forøvrig FrP) at vi trenger en stat som har ansvaret for dette. Dvs. ansvaret for at tjenestene finnes, men ikke nødvendigvis tilbyr tjenestene selv.

 

Edit: OBS, off topic. Lot meg rive med. :blush:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Om man vil kalle helse, eldreomsorg og kriminalitetsbekjempelse for typiske 'father-knows-best'-prosjekter kan man jo diskutere.

All den tid folk tar fra deg pengene dine og bruker dem for deg, uavhengig av dine ønsker, er det formynderi og father-knows-best-opplegg.

 

Edit: at et krav om at imamer må snakke norsk er så negativt er jeg jommen ikke sikker på - det er jo velkjent fra andre land, deriblant Danmark, Storbritannia og Nederland at imamer preker fred og toleranse på landets språk og jihad og hat på arabisk. Å få et overblikk over utbredtheten av, eller bukt med dette i Norge er bare bra, og slett ikke noe kravet om individuell frihet setter en stopper for.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Edit: at et krav om at imamer må snakke norsk er så negativt er jeg jommen ikke sikker på - det er jo velkjent fra andre land, deriblant Danmark, Storbritannia og Nederland at imamer preker fred og toleranse på landets språk og jihad og hat på arabisk. Å få et overblikk over utbredtheten av, eller bukt med dette i Norge er bare bra, og slett ikke noe kravet om individuell frihet setter en stopper for.

Frihet sa du?

Lenke til kommentar
Sidestill alle religioner i norge og tving dem til å følge norske regler. Så vi også får en statsmoskè. Deretter kan vi kreve at de snakker norsk, har kvinnelige og homofile imamer osv. :!:

:!: Perleutsagn! (PS. Det er den veien det går med den Norske Statskirken...)

 

Jeg synes det er for drøyt å kreve at de skal snakke norsk. Ville vi kreve av biskop Desmond Tutu at han skulle snakke norsk hvis han kom på besøkt til Norge? :nei:

Det hadde vært mye bedre med å reagere mot de som faktisk forkynner Jihad. Det hjelper ikke at vi avslører det, så lenge det ikke er noen som helst sanksjonsform. (Men kommunistene som tidligere forkynte "væpna revvolusjon!" ble jo tidligere satt under overvåking, i det minste... :whistle: )

Lenke til kommentar

imamer bør vel få lov til å tale for Jihad om de ønsker? Vi har jo ytringsfrihet her til lands, og den er vel ikke begrenset til å snakke på norsk? Og å tro at man ikke vil klare å avsløre noen som taler i to tunger (fred på norsk, Jihad på arabisk) bare fordi man sier det på et annet språk er søkt. Det vil nok oppdages og så vil de som kommer med slike uttalelser møte konskekvensene.

 

Når det er sagt, så vet jeg ikke om noen tilfeller som kan dokumenteres hvor imamer taler om slike negative ting på sittt eget språk. Så den frykten er kanskje ubegrunnet fra Carl I., eller har han informasjon som sier det motsatte?

Lenke til kommentar
Det er dessverre en del innvandrere som ser ned på nordmenn. Ja, de hater oss og vår kultur. Det er vel flere her som har lest om boken som kom ut, der nordmenn beskrives i ganske lite flatterende ordelag?

Det er jo forståelig. Og i mange tilfeller er det jo gjensidig. Når man er vant til en form for kultur/religion/sett med normer og kommer til et sted som ser annerledes på det, så kan man fort mislike det. Og man bør jo få lov til å si ifra om slikt om man vil.

Lenke til kommentar
Det er jo forståelig. Og i mange tilfeller er det jo gjensidig. Når man er vant til en form for kultur/religion/sett med normer og kommer til et sted som ser annerledes på det, så kan man fort mislike det. Og man bør jo få lov til å si ifra om slikt om man vil.

Ja men de får snakke norsk! Hvordan kan jeg ellers saksøke dem for injurie?

 

Jeg ville foreslått at de kan snakke hvilket språk de (imamer'ene) vil, men at dette skulle protokollføres i norsk språkform. Selvsagt med like mye kontroll som vi har ovenfor hva en statlig prest sier under sine prekner. ;)

 

PS: Et mye viktigere moment i denne diskusjonen er busser. I busser burde det vært ulovlig å snakke annet enn norsk, med mindre du har turistvisum. Jeg føler meg ganske liten når jeg sitter på bussen som eneste norskspråklige person. Og staten lurer på hvorfor kollektivtilbudet ikke virker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...