JeffK Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 To spørsmål: Finnes det tall som ikke kan skrives om til formen a+bi(ikke er i det komplekse plan)? Jeg tenkte først på tredjeroten av -1, men denne viste seg å være lik 1/2+1/2*I*3^(1/2) (fra kalkulator). Er det noen som vet en enkel og elegant måte å regne ut dette for hånd? Jeg gjorde det på følgende måte: Finne a og b, som er reelle tall: a+bi=(-1)^(1/3) (a+bi)^3=-1 Utvider a^3+3*I*a^2*b-3*a*b^2-I*b^3=-1 Ser på reell og imaginær del som uavhengige, og splitter dette til et ligningssett: a^3-3*a*b^2=-1 3*a^2*b-b^3=0 Som er ganske lett å løse. Jeg synes dette er en dårlig og lite elegant løsning. Er det noen som kan regne det ut uten å starte med å anta at det er et komplekst tall? Altså at man starter med en ligning som dette: x=(-1)^(1/3) og at det at det er et komplekst tall kommer frem naturlig, omtrent som når man løser en andregradslikning som gir kompleks løsning. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Mulig jeg har misforstått hva du er ute etter, men jeg ville nå tenkt slik (se vedlegg). Gjør kanskje teite ting (som å holde theta variabel, selv om den er kjent, gjennom hele prosessen), men det var bare fordi jeg har eksamen i dette om ikke så altfor lenge, og trengte en repitisjon uansett. Poenget var i hvertfall: Tenker vi komplekst, har tredjerøtter 3 verdier. Edit: Tabbe, heh, theta er selvsagt pi, ikke null. Endret 21. mai 2005 av gspr Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 skal prøve og se om jeg kan gulpe opp et fornuftig svar...Nå er det lenge siden jeg har hatt dette og det begynner å bli tynt... fra figuren kan alle tall skrives om til et komplekst tall. vårt tall er -1 og kan skrives: a = -1 = r*exp(i*theta+i*2pi*N) der N er et villkårlig heltall b=a^1/3 = [r*exp(i*theta+i*2pi*N)]^1/3 = [r^1/3]*exp(i*theta/3+i*2pi*N/3) siden vi har tredje rot er N<3 --> N=0,1,2 og vi får tre løsninger 1) N=0 b0= 1*exp(i*Pi/3) 2) N=1 b1=1*exp(i*Pi/3 + i*2Pi/3) 3) N=2 b1=1*exp(i*Pi/3 + i*4Pi/3) dersom vi går enda videre og si at N=3 får vi b1=1*exp(i*Pi/3 + i*6Pi/3) = b1=1*exp(i*Pi/3 + i*2Pi) som faller rett på løsningen der N=0 Fortsetter du videre vil du få svar som har blitt gitt før. Dettte er en semigrafisk måte å løse dette problemet på, men fungerer bra i mange tilfeller. Da var ikke hjernen min så rusten likervel da Edit: bilde Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Eh.. tabbbbbbeeeeeeee fra min side. Theta er jo selvfølgelig pi, ikke null Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Tenker du kanskje på quaternioner? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Tenker du kanskje på quaternioner? Åneifydda.. har lest littegrann nå.. 4-dimensjonelle tall ò.Ô Har man om dette på universitetet? Jeg bør ikke lese mer, for 3MX blir så kjedelig til neste år. Takk for en flott lenke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå