snoemann Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Innledningsvis må jeg tilføye at Slosse-spill, Tekken, DOA osv. er glimrende til konsoll, og med dette spillet i lanken er konsoll genialt til sosiale sammenkomster. Når det er sagt, så må jeg si at jeg er mektig lei av at firmaer som f.eks. Microsoft går inn og kjøper opp spill for å kun levere dem til konsoller i starten. Har da spesielt godt i minnet den STORE skuffelsen om at Halo ikke kom til Pc før LENGE etterpå. Og da med relativt ødelagte aim funksjonaliteter. Man kan lett føle forskjell i aimingen fra Halo til titler som Far Cry, Hl2, Doom 3 osv. Og dette er ikke fordi de sistnevnte spillene er nyere. Aime var bedre også i f.eks. HL1 og andre tidligere titler. Hvorfor skal de gjøre dette? Spillene kunne jo vært så fantastisk mye bedre. Og nå ser det ut som om det skjer med enda et spill. Og sikkert også flere. Gears of War ser så utrolig bra ut i mine øyne, men som med Halo så skal dette være et "eksklusivt" xbox 360 spill. Regner da med at det skjer det samme med musefølelsen i dette spillet når det først kommer til pc, sikkert leeenge senere. Doom 3 må da være et eksempel på at det FINT går an å utvikle ting andre veien? Primært for pc og så heller tilpasse det konsoll. Antar jeg både får argumenter imot, og med meg her. Men jeg må presisere en ting, du kan _like_ kontrollen til en konsoll bedre enn mus. Men mus ER mer presist. Det er ikke til å diskutere. Nå kommer sikkert også mange av dere til å argumentere med at man kan koble mus til konsollene, men dette hjelper vel egentlig ikke når spill som Halo allerede er "ødelagt" av at det ble laget for "spaker" til å begynne med gjør det? Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Liker å spille FPS, rollespill og strategi på PC og bilspill, snikespill (Metal Gear Solid-serien), noe rollespill (FF-serien) på konsoll (PS2) Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Ja det er forsåvidt sant, rollespill som man spiller i 3. person, kan jo godt bli spilt på konsoll, det samme gjelder egentlig bilspill. Ikke SÅ nøye hvor man spiller det... Lenke til kommentar
slash Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 At halo var en skuffelse da det ble xbox-eksklusivt en stund, skjønner jeg godt. Jeg ergret meg også over dette. Men det er ingen grunn for å boikotte konsoller. Utviklerne velger selv hvilke platformer de vil utvikle til, og om xbox var en stor økonomisk mulighet for bungie, så kan de ikke klandres for det. De lager spill for å tjene penger på det, ikke for å glede den enkelte gamer. (selv om de sikkert liker å glede fansen.) Og selv om pcgamere ble snytt, så fikk konsollgamere en mulighet til å oppleve et godt fps på sin hjemmebane, noe som til da hadde vært en laber affære. Og det skal bungie ha, de lagde et fps som fungerte bra på konsoll. Man kan legge ut i det vide og det brede om at man får ikke samme presisjon som med mus, men dette betyr ærlig talt INGEN ting, siden spillet blir balansert for å kompensere for dette. Doom 3 må da være et eksempel på at det FINT går an å utvikle ting andre veien? Primært for pc og så heller tilpasse det konsoll. Ja, det går fint an. Men dette argumentet kan like lett snus på hodet. Du tenker på en måte som setter pcgamere i høysetet. Men konsollgamere nåtildags er en voksende gruppe, og grensene mellom tradisjonelle pcspill og konsollspill viskes ut, både når det gjelder grafikk og funksjoner. Hvorfor skal pcgamere få alle fordelene? Pcgaming er en dyr affære i forhold til konsoller, men det er ikke rettferdig at pcgamere skal få alle fordelene. Bilspill, turbaserte rpgs og platformspill er spill som fungerer like greit på pc og konsoll. (noen vil si at platformspill egner seg absolutt best med gamepad.) Sportsspill, beat 'em ups som tekken, grøsserspill som resident evil, og partyspill passer absolutt best på konsoll. pek og klikk rpg/hack and slash som diablo, pek og klikk adventure, rts og andre spill som krever presisjon på musen er helt klart best på pc. (fps stiller i en egen kategori, noen vil si at det passer best på pc pga presisjon, mens andre sier det er like greit å spille med gamepad, siden spillet er LAGET for gamepad.(og da er det snakk om fps laget for konsoll, ikke porter) Jeg liker det best på pc.) Både pc og konsoll har gode onlinefunksjoner. Så det er ingen god grunn til å mislike konsoller, bortsett fra at de har eksklusive spill, og at du har nødt til å kjøpe en konsoll i tillegg til pcn din. Det finnes sikkert tusenvis av final fantasy fans som ergrer seg over at bare VII, VIII og XI kom til pc. Det finnes sikkert millioner av resident evil-fans som begynte å gråte når serien gikk over til nintendo. Men ærlig talt, det er slik markedet fungerer. Det blir det samme som å hate et fotballag fordi de har en spiller som du skulle ønske DITT favorittlag hadde. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Det er såklart slik markedet fungerer og det forstår jeg, men det er jo nettopp det som plager meg. Markedet fungerer akkurat slik kundene vil ha det. Ingen tvil om det. Hvis markedet hadde fungert på en anenn måte hadde det snart kollapset siden de ikke hadde fått noen penger inn. Jeg har ikke sagt at man skal boikotte konsoller, og er enig i at slossespill og enkelte andre sjangere egner seg like bra på begge medier. Det som egentlig er kilde til frustrasjonen min er på en måte det at et spills "score opp mot perfekthet" synker drastisk når man må kutte ned på kvaliteter for å tilpasse det et media vs et annet. Jeg hadde jo selvsagt ikke hatt NOE imot at de lanserte halo til xbox og pc samtidig med to forskjellige egenskaper. DVS som f.eks. Doom 3 slik at de ingen av spillmediene hadde hatt noe kvalitetstap som f.eks. presisjon eller tidsforsinkelse. Jeg kan sammenlikne med f.eks. at om filmer hadde blitt laget for portable dvd spillere med kun stereo. Så hadde man ikke kunnet oppdrive filmer med 5.1 spor. Dette symboliserer da altså det samme kvalitetstapet. Og det synes jeg er synd for SPILLET eller FILMEN sin skyld. Jeg forstår at Bungie trenger penger, og klandrer dem egentlig ikke. Kan egentlig heller ikke klandre microsoft så mye, de vil jo såklart bare tjene penger. Men skulle ønske folk hadde litt moral selvom de vil tjene penger, og f.eks. da komme til en løsning hvor de kunne sluppet 2 omtrent identiske varianter av spillet samtidig og heller utsatt utslippsdatoen noe for så å sikre både pc gamere og konsoll gamere. Du vil sikkert argumentere at dette er urealistisk, og det er det kanskje. Jeg vil også legge til at det er _mange_og kanskje de fleste av de som har f.eks. xbox som også har pc, hvorfor ikke da bare boikotte halo til det kommer til pc? Tenke som meg? hehe Dette hadde sikret at bungie neste gang ikke hadde "ødelagT" spillet på samme måte =) Derimot. Spill som f.eks. baserer seg på 3. person eller 2d osv. kan for min del helt utelukkende gis ut på konsoller da de definitivt er morsomst der. =) Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 "Relativ Anti-konsoll tråd"? Morsom tittel. Lenke til kommentar
slash Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det er såklart slik markedet fungerer og det forstår jeg, men det er jo nettopp det som plager meg.Markedet fungerer akkurat slik kundene vil ha det. Ingen tvil om det. Hvis markedet hadde fungert på en anenn måte hadde det snart kollapset siden de ikke hadde fått noen penger inn. Jeg har ikke sagt at man skal boikotte konsoller, og er enig i at slossespill og enkelte andre sjangere egner seg like bra på begge medier. Det som egentlig er kilde til frustrasjonen min er på en måte det at et spills "score opp mot perfekthet" synker drastisk når man må kutte ned på kvaliteter for å tilpasse det et media vs et annet. Jeg hadde jo selvsagt ikke hatt NOE imot at de lanserte halo til xbox og pc samtidig med to forskjellige egenskaper. DVS som f.eks. Doom 3 slik at de ingen av spillmediene hadde hatt noe kvalitetstap som f.eks. presisjon eller tidsforsinkelse. Jeg kan sammenlikne med f.eks. at om filmer hadde blitt laget for portable dvd spillere med kun stereo. Så hadde man ikke kunnet oppdrive filmer med 5.1 spor. Dette symboliserer da altså det samme kvalitetstapet. Og det synes jeg er synd for SPILLET eller FILMEN sin skyld. Jeg forstår at Bungie trenger penger, og klandrer dem egentlig ikke. Kan egentlig heller ikke klandre microsoft så mye, de vil jo såklart bare tjene penger. Men skulle ønske folk hadde litt moral selvom de vil tjene penger, og f.eks. da komme til en løsning hvor de kunne sluppet 2 omtrent identiske varianter av spillet samtidig og heller utsatt utslippsdatoen noe for så å sikre både pc gamere og konsoll gamere. Du vil sikkert argumentere at dette er urealistisk, og det er det kanskje. Jeg vil også legge til at det er _mange_og kanskje de fleste av de som har f.eks. xbox som også har pc, hvorfor ikke da bare boikotte halo til det kommer til pc? Tenke som meg? hehe Dette hadde sikret at bungie neste gang ikke hadde "ødelagT" spillet på samme måte =) Derimot. Spill som f.eks. baserer seg på 3. person eller 2d osv. kan for min del helt utelukkende gis ut på konsoller da de definitivt er morsomst der. =) Dont hate the player, hate the game! (noe som forsåvidt blir litt feil i denne sammenhengen da det er utgiverne og spillet som er "the player" og markedet som er "the game". ) Men skulle ønske folk hadde litt moral selvom de vil tjene penger, og f.eks. da komme til en løsning hvor de kunne sluppet 2 omtrent identiske varianter av spillet samtidig og heller utsatt utslippsdatoen noe for så å sikre både pc gamere og konsoll gamere. Det er som du sier selv, helt urealistisk. For det første, ble det holdt igjen for pc pga at det skulle være en lanseringstittel til xbox. En samtidig release til pc ville ført til at mange IKKE kjøpte xbox for å spille halo. For det andre måtte ressursene i utviklerteamet deles opp, slik at ene delen jobbet med xboxversjonen og den andre jobbet med pcversjonen. Da måtte de brukt mye lengre tid på å utvikle begge spillene. Så da måtte folk ha ventet på spillet uansett. (Det ville jo seff ikke vært konsollpreg over pcversjonen da.) Om de skulle gjordt det sånn, ville spillet aldri vært klart til launch-datoen til xbox. (Du ville sikkert ikke kost deg noe med et spill som har blitt gjordt ferdig i hui og hast for å rekke en utgivelsesdato...) De brukte hele utviklerteamet til å lage det beste konsollspillet de kunne, og det klarte de bra. Pcgamerne satt igjen med de dårligste kortene på hånden denne gangen, men det kom da i det minste til pc, det er da NOE. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Liker ikke å spille på konsoll jeg, bare fotball spill Ble veldig sint da Third Age ikke kom på PC! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå