Gå til innhold

Piratshoppen, trygt å forskuddsbetale?


Anbefalte innlegg

Fant også en pressemedling hvor det hevdes at pressen bør ha tilgang til personnummer gjennom Folkeregisteret..for blant annet å kunne skaffe seg informasjon fra Brønnøysundregistrene.. Klarte ikke å oppdrive hva som faktisk pr idag står i lovbestemmelsene, men dersom det er tilfelle er faktisk personnummer offentlig tilgjengelig for alle på lik linje med Navn, adresse og fødselsdato.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det med personnr. er vel en liten svensk ting har jeg funnet ut. Samme skjer når man skal bestille filmer fra dvdstrax i danmark, alle svenske kunder må oppgi personnr. Resten av oss slipper unna.

 

Så der vel en eller annen som har funnet ut at alle svensker er kjeltringer, og de kan man ikke stole på :p

 

Men jeg hadde aldri oppgitt personnr. til den type sider eller noen andre for saken skyld.

Det er antakelig 2 hovedgrunner til denne forskjellen med Sverige:

 

1. Personnummeret er ikke OPPFATTET som sensitiv informasjon på samme måte som i Norge..

 

2. Nettbutikkene f.eks. har (av en eller annen grunn!?) større interesse av å vite at de som handler er akkurat den de gir seg ut for..

Lenke til kommentar

Bruken av personnummer kan jo være en ekstra forsikring mot svindel, siden svenske bankkort ikke fungerer som gyldig legimitasjon, og du derfor alltid må ha med f. eks førerkort. Husk det nest egang du tar med Skandiabankenkortet ditt til söta bror.

 

En slags dobbeltsjekk. Litt søkt kanskje...

Lenke til kommentar
Husk det nest egang du tar med Skandiabankenkortet ditt til söta bror.

OT, men jeg vil bare presisere at du skal ha et ganske gammelt Skandiabanken-kort dersom det skal være gyldig legitimasjon noe som helst sted. Det er ganske lenge siden Skandiabanken delte ut kort med bilde på.

Lenke til kommentar

Vet om flere som har kjøpt t-skjorter fra piratshoppen..:p Ikke noe stress i del hele tatt! Kjør på!! Tror ikke heller at du behøver å bekymre deg over at du får person nr ditt.. er ikke nå stress...bare å "mode" det litt...De har neppe tilgang til norske folkeregistret...

Lenke til kommentar

Det der hysteriet i Noreg ang personnr. er litt snålt for "utenforstående". I mitt heimland, Island, lå folkeregisteret søkbart på nettet. Søkene var begrenset til 100 treff. Så en kunne søke på alle som hadde fornavet(*) "Ólafur" og få fullt navn, addresse og persnummer på de 100 første (sortert etter fødselsdato...)

 

En kunne også søke på addresse, gi opp addressen "Noregur" og få dermed en pekepinn på hvormange islandske statsborgere opphold seg i Noreg.

 

Nå har de halveis stengt siden. En må indentifisere seg til å kunne søke. Som f.eks når du har logget deg inn i nettbanken din.

 

 

vmlinuz

 

(*) Ja vi sorterer på fornavn, etternavnet hos oss er jo bare fornavet til faren og dermed mye mindre interessant en fornavnet...

Lenke til kommentar

"Etter folkeregisterloven er hovedregelen at opplysninger i folkeregisteret om en persons private forhold er undergitt taushetsplikt. Opplysninger om personers navn, adresse, fødselsdato, PERSONNUMMER, fødested og eventuell dødsdato er ikke å regne som private forhold. Slike opplysninger er derfor ikke undergitt taushetsplikt. Tredjemann har likevel ikke noe ubetinget krav på å få utlevert slike opplysninger. Ikke-taushetsbelagte opplysninger kan utleveres når de er nødvendige for å ivareta lovmessige rettigheter eller plikter. Det foreligger altså for det første et grunnvilkår for utlevering om at opplysningene kan sies å være nødvendige for å ivareta søkerens lovmessige rettigheter og plikter. Dersom dette vilkåret er oppfylt, må det vurderes om en skal benytte taushetsretten, bl.a. ut fra hensynet til at folkeregistrering først og fremst skal tjene offentlige formål og at registerets behov for korrekte opplysninger til enhver tid er avhengig av at befolkningen har tillit til måten opplysningene blir behandlet på.

 

3.2 Utlevering av opplysninger om enkeltpersoner

 

Folkeregisteret får en rekke enkelthenvendelser om utlevering av opplysninger, blant annet om fødselsnummer eller adresse til navngitte personer.

 

!!!

I praksis blir normalt slike opplysninger gitt ut når en saklig grunn påberopes, for eksempel at en skal bruke opplysningene i forbindelse med søk i Brønnøysundregistrene.

!!!

 

 

For å få utlevert opplysninger om en person, må alltid vedkommendes etternavn oppgis. I tillegg må den som henvender seg kunne oppgi enten vedkommendes fornavn, fødselsdato, personnummer, kjønn, adresse, postnummer eller kommune, slik at det er mulig å identifisere vedkommende. Det kreves med andre ord at den som henvender seg har nok opplysninger til at det kan foretas et entydig søk."

 

Les resten her:

 

http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/hoeringer.../ram003-bn.html

 

Dette betyr at i praksis hvem som helst kan få tak i et personnummer via folkeregisteret..

 

Det jeg vil fram til er ikke at det er smart å spre rundt seg med personnummeret over alt, men man bør ikke være mer redd for å oppgi det enn å oppgi full adresse etter min mening..

 

PS Til Jankee: Anser siste poster som respons til din PM, da det ikke fungerte å sende direkte svar da jeg forsøkte

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

Så da kan vi konkludere med at forskuddsbetaling ikke er nevneverdig stress og at svensker bruker personnr mer enn oss, at de svenske har ti siffer, ikke elleve, og at det heller ikke er noe jeg burde stusse veldig over (og at det heller ikke er en sensitiv personopplysning), og bare skrive inn mine ti første, evt. bare noen random tall?

 

Eller?

 

Edit: Jeg ville ikka ha hatt personnummeret mitt i databasen til noen som driver med tvilsom virksomhet i tilfelle de blir raidet :D

 

Er det tvilsomt å selge skjorter, nå? :)

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar

Jeg har i dag på meg min t-skjorte som jeg for et par uker siden forhåndsbetalte, så jeg vil påstå at Piratshoppen er pålitelig :-)

 

Anng. personnummer så oppga jeg bare et helt fiktivt nummer, da de ikke trenger dette for andre enn svenske kunder. Jeg møtte ingen problemer med denne fremgangsmåten. Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Medrakil: jeg kjøpte den svarte, mens en kamerat kjøpte hvit. Ser egentlig ut som forventet :)

 

Man betaler egentlig via postgiro, men siden det kan by på litt problemer å betale med postgiro til Sverige (da et postgironummer kun inneholder en referanse til kontonummeret), sendte trykkeriet meg konto- og IBAN nummer. Da gikk alt på skinner.

 

 

phax: jeg vil si at størrelsene var fine, tettsittende, men noe lange. Jeg kjøpte en small, som jeg vanligvis bruker ellers også, men denne var litt mer "posete" nederst og fort 4-5 cm. lengre enn jeg er vant med. Men alt i alt, fine størrelser. Som sagt i forumet deres, er størrelsene store, min small føles egentlig som en hybrid mellom small+ og medium :-)

 

Litt lodden forklaring, men jeg håper da det hjalp noe :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...