Gå til innhold

x800xl eller 6800 gt? Eller vente på Amr?

Anbefalte innlegg

Hei folkens, dette er min første post så hvis jeg gjør meg uttydelig si ifra. Men hoved dillemaet er jo da egentlig hvilket skjermkort jeg skal velge. Skal sette meg opp en spille pc og lurer på om jeg skal kjøpe x800xl kort eller ett 6800 kort. Når det kommer til dillemma to så har det med hovedkort og gjøre. Jeg har sett meg ut to hovedkort jeg liker, ett fra msi og ett fra asus, asus kortet har Sli og msi kortet har ikke, men spørmålet her er jo da om det lønner seg og vente på amr kortene? Jeg titta på anbefalingene til HW angående oppsett og det er "spilleren" oppsettet jeg har tatt utgangspunkt i, og der anbefales det asus hovedkortet og x800xl, men så vidt ejg har forstått så kan man ikke sette inn ett x800xl kort til, for SLI er nvidia sitt opplegg?

PS! jeg er nybegynner både på forumet her og på data, så alt av info jeg kan få er skikkelig fett!! :w00t:

mvh roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens, dette er min første post så hvis jeg gjør meg uttydelig si ifra. Men hoved dillemaet er jo da egentlig hvilket skjermkort jeg skal velge. Skal sette meg opp en spille pc og lurer på om jeg skal kjøpe x800xl kort eller ett 6800 kort. Når det kommer til dillemma to så har det med hovedkort og gjøre. Jeg har sett meg ut to hovedkort jeg liker, ett fra msi og ett fra asus, asus kortet har Sli og msi kortet har ikke, men spørmålet her er jo da om det lønner seg og vente på amr kortene? Jeg titta på anbefalingene til HW angående oppsett og det er "spilleren" oppsettet jeg har tatt utgangspunkt i, og der anbefales det asus hovedkortet og x800xl, men så vidt ejg har forstått så kan man ikke sette inn ett x800xl kort til, for SLI er nvidia sitt opplegg?

PS! jeg er nybegynner både på forumet her og på data, så alt av info jeg kan få er skikkelig fett!! 

mvh roger

Velkommen til forumet ! :)

Ang topic, vil jeg si at jeg selv har et Powercolor Radeon X800xl sammen med et Asus hovedkort (p5gcd-v) og dette funker knall :yes: opp til meg --> X800Xl :thumbup:

Lenke til kommentar

x800xl er billigere, så det gir vel kansje best ytelse pr krone...men 6800gt er raskest, men er litt dyrere. men er forresten tilbud på 6800gt på komplett nå. like billig som x800xl. jeg ville slått til på deg hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Skjønner greia her, men jeg er litt usikker på hva jeg skal slå til på. Har sett tester på begge disse kortene mot hverandre og det vant x800xl. Men for all del, det var jo ikke store forskjellene. Men dillemmaet mitt blir vel nesten egentlig hovedkort. Hva funker beste med tanke på videre oppgraderinger.. jeg er ganske så usikker på akkurat dette.. hehe

mvh. -roger

Lenke til kommentar
6800gt er raskest

nei, x800xl er raskere.

må jeg virklig dra fram testene mine for 3gang i dag :hrm:

javel! her er de! 6800gt, vinner en test, mens x800xl vinner resten.

jeg slår han i alt, bortsett fra hl2, der tar han meg såvidt

hvis jeg skal tro på dette, må du ha ganske mye bedre hardware i resten av pc'en enn han..

til trådstarter:

jeg ville gått for x800xl kortet og msi hovedkortet.

x800xl er et flott kort, som drar alle spill på veldig god grafikk

Lenke til kommentar
6800gt er raskest

nei, x800xl er raskere.

må jeg virklig dra fram testene mine for 3gang i dag :hrm:

javel! her er de! 6800gt, vinner en test, mens x800xl vinner resten.

jeg slår han i alt, bortsett fra hl2, der tar han meg såvidt

hvis jeg skal tro på dette, må du ha ganske mye bedre hardware i resten av pc'en enn han..

til trådstarter:

jeg ville gått for x800xl kortet og msi hovedkortet.

x800xl er et flott kort, som drar alle spill på veldig god grafikk

nei vi har helt lik hardware ellers faktisk....men altså, jeg bryr meg ikke om hva testene sier...så lenge jeg vet at kortet mitt er bedre en x800xl så er jeg fornøyd....forresten grunnen til at x800xl vinenr mange tester er på grunn av at standard igamge quality for ati kort er performance, mens på nvidia kort så står den på quality som default...har veldig mye å si for ytelsen. så da vet dere det ;)

Lenke til kommentar

I spilltester så er Nvidia best i openGL spill, og ATI på *husker ikke navnet* Men halv life 2 og slike spill. Så Nvidia er uansett bedre enn x800xl i doom 3, ivertfall når en sammenligner x800 serien mot 6800 serien.

Og Når skjermkort blir testet opp mot hverandre, så står jo ikke det ene på performance og det andre på quality, det stilles likt på begge. Så hva som er default der har nok ingenting å si. ;)

Ellers så mangler x800 kortene Pixel Shader 3 da, noe denne generasjons skjermkort burde hatt. 6800GT har det.

Ellers kan du jo titte over denne testen, selv om det er 6800Ultra vs. X800XT. [Link]

Her er X800XL testet ;)

[Link]

Endret av suprsid
Lenke til kommentar
nei vi har helt lik hardware ellers faktisk....men altså, jeg bryr meg ikke om hva testene sier...så lenge jeg vet at kortet mitt er bedre en x800xl så er jeg fornøyd

:roll:

jeg har prøvd begge kort, flere ganger og x800xl har ofte et lite overtak over 6800gt.

javel, men jeg vet ikke åssen du har testa jeg...men jeg har i hvertfall testa begge med maks image quality og da har 6800gt vunnet

Lenke til kommentar

Hentet fra hw.no sine skjermkort tester.

3.png

1.png

2.png

4.png

6800GT kortet er bedre i Pixal shader for det har støtte for ps.3.

Men dette er syntetiske tester, du må se litt på hva du skal spille.

Viss du skal spille doom3 bør du utvilsomt gå for 6800GT kortet, eller skal du spille

HL2 bør du gå for X800XL kortet. ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøre SLI med 6800GT kortet, eller vente på AMR som kommer i slutten av sommeren sikkert (kanskje lenger), kan ta litt tid før det kommer inn i butikkene, men der må du ha ett master kort, som trolig kan bli dyrt, men du kan kjøre med hvilket som helst slave kort.

SLI kan kjøpes og kjøres nå, Men da må du ha to identiske kort som er fra 6600 eller 6800 serien til Nvidia.

For begge deler er det PCI- Express som gjelder.

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Hvis det er windows og Direct3D-spill det er snakk om, velg ATI-kortet. Men hvis det skal brukes et annet OS enn Windows, GNU/Linux eller FreeBSD, så er GF6800GT det eneste rette valget av de to, da skjermkort fra nVIDIA har full 3D-støtte i GNU/Linux og FreeBSD.

Edit: det var på grunn av OS-støtten at jeg byttet fra et Radeon X800 Pro til et GF6800GT, da jeg bruker GNU/Linux og FreeBSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Gikk fra et Radeon X800 Pro til GF6800GT. Geforce-kortet var mer enn dobbelt så raskt som Radeon-kortet, og disse to kortene ligger på omtrent samme nivå ytelsesmessig i Windows. Linux-støtten til ATI er blitt en del bedre, men det er nok store forskjeller enda. I FreeBSD har ATI ingen ting å stille opp med mot nVIDIA, da ATI ikke har FreeBSD-drivere. Eneste som fins for ATI er open-source 2D-drivere, som ikke er garantert å fungere på de nyeste ATI-kortene. Skal man ha 3D-støtte i FreeBSD er nVIDIA et enda mer soleklart valg enn det det er i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
nei vi har helt lik hardware ellers faktisk....men altså, jeg bryr meg ikke om hva testene sier...så lenge jeg vet at kortet mitt er bedre en x800xl så er jeg fornøyd

:roll:

jeg har prøvd begge kort, flere ganger og x800xl har ofte et lite overtak over 6800gt.

javel, men jeg vet ikke åssen du har testa jeg...men jeg har i hvertfall testa begge med maks image quality og da har 6800gt vunnet

Hva har forkjellen mellom de kortetne vert?

Hadde vert litt artig å vite, gjerne fra flere test programmer. ;)

Lenke til kommentar
Gikk fra et Radeon X800 Pro til GF6800GT. Geforce-kortet var mer enn dobbelt så raskt som Radeon-kortet, og disse to kortene ligger på omtrent samme nivå ytelsesmessig i Windows.

Gf kortet var mer enn dobbelt så raskt i Linux/freeBSD?

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...