Gå til innhold

Overbetalt porto! Hva er sier loven?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Ja ja.. Da har jeg fått svar fra QXL, og som en eller flere brukere her på forumet sa, ville de se gjennom fingrene på denne type opplegg.

Her er svaret fra QXL:

Hei !

Vi noterer oss din tilbamelding. Det vi også noterer oss er at selger informerer

hvor mye det koster. Når han sender pakken så er det på egen risiko. Ved a-post

så er det ikke forsikret! Det kan hende at han tar en kalkulert risiko ved å

sende den uregistrert til kundene.

Vennlig hilsen

Erlend QXL.NO

Endret av Tommy Joe
Lenke til kommentar

Det irriterer meg grenseløst med sånn selgere på QXL.

Billig vare for å unngå høy salgsprovisjon på QXL, deretter legges det på porto (så klart), emballasjekostnad og ekspedisjonsgebyr, oppmot 200 kr som QXL ikke hever salgsprovisjon av, dvs rett i lomma til selger.

Kjennetegnet for de som driver dette stort, er du ofte finner det samme produktet i 12 forskjellige kategorier, til forskjellig pris. Dette er meget irriterende, da QXl har retten og plikten til å holde ting nogenlunde organisert.

Selger som dette

Her slutter to auksjoner om 3 timer; to stk 4 porter utvidelseskort til laptop, ett i "Bærbare maskiner" til 149, og ett i "Annet" til 69. Irriterende, unødvendig, frekt og rotete.

Jeg har nettopp selv måtte avbryte auksjon med en kjøper som ikke betalte, og har ikke møtt noen som helst villighet fra QXL til å få refundert selger-utgifter, samt at jeg gikk glipp av et salg. Jeg begynner å bli rimlig lei av QLX selv, og handler mest på Ebay, både fra USA og Nederland. Det går ting ordentilg for seg.

Mye off-topic her, og jeg beklager det.

Til trådstarter : Bring him down !

Lenke til kommentar

QXL er for useriøst.

Har akkurat gikk et lass negative karakterer og avbrutt flere handler da kjøpere byr men ikke betaler. Det er 2 stk jeg har gitt frist til mandag på betaling, men jeg tviler. Da blir det mer negative karakterer og avbrutte handler.....

Lenke til kommentar

Til Ulkesh: Dette er ikke off-topic for min del.. Fint å få vite andre sine erfaringer med QXL! Må si jeg begynner å bli rimelig forbannet jeg også på den gjengen der!

Har en del avbrutte kjøp og folk som ikke har betalt på listen min jeg også, og det jeg har gjort er å sende de regning på anonseutgiftene mine. Når de ikke blir betalt blir det sendt ut purring, hvor det blir lagt på 54,- i purregebyr. Da bergner jeg også renter etter gjeldene sats ihht forsinkelsesrenteloven §3. Betales det ikke da sendes jeg hele shjiten til inkasso! Kansje det er drøyt av meg å gjøre det, men de fleste betaler anonseutgiftene dine når trussel om inkasso kommer,. :mad:

Jeg mener, QXL refunderer jo ikke anonseutgiftene dine... :whistle:

Jeg tar KUN betalt for portoen som det virkelig koster og sende den respektive varen, og jeg tar heller ingen dyre gebyr. Hvis jeg har noe sensitivt som må sendes i spesiell embalasje kan jeg være så "frekk" at jeg tar betalt for embalasjen, men da det embalasjen virkelig koster meg. En realutgift for å si det sånn! :roll:

Lenke til kommentar
Det irriterer meg grenseløst med sånn selgere på QXL.

Billig vare for å unngå høy salgsprovisjon på QXL, deretter legges det på porto (så klart), emballasjekostnad og ekspedisjonsgebyr, oppmot 200 kr som QXL ikke hever salgsprovisjon av, dvs rett i lomma til selger.

Ja, men selger må jo få dekket de indirekte kostnadene sine, og da er det jo helt naturlig at det legges på ekspedisjonsgebyr, fraktgebyr osv...

For eksempel så koster det mye mer for en selger å sende en vare enn bare porto. La oss si at han bruker 15 min av sin tid på å få sendt deg pakka di, tenker da på tur/retur posten, postlegge hos posten osv. Da er det jo bare rett og rimelig at selger fakturerer deg for den tiden han brukte på pakka di. Merkelig nok så er det faktisk enkelte som ikke klarer å få det inn i hue.

Så egentlig kan jeg ikke se hva som er problemet. Er man missfornøyd med alle de gebyrene, så ikke legg inn bud. Verre er det ikke...

Til de som kommenterer det med at man snylter unna provisjonsgebyrer på qxl når man ilegger slike gebyrer. Hvorfor mener dere at selger må betale provisjon av kostnader som ikke kan knyttes direkte til varen?

Lenke til kommentar

Har solgt diverse ting på QXl og andre steder, men har aldri tatt mer i porto og fraktkostnader enn det jeg selv har betalt hos Posten. Tar heller ikke betalt for emballasje, men så bruker jeg kun gråpapir også.

Endret av nilsvn
Lenke til kommentar

robini: Det er faktisk normalt å legge inn disse kostnadene i prisen på varen. Hvis ikke så kan det i alle fall stå spesifisert at disse kostnadene kommer i tillegg - ikke skrive at det er postens avgifter og på den måten lure bruker til å tro at det er postens skyld til at det koster mye.

Lenke til kommentar

I annonsen jeg snakker om, kom det frem at det var porto kr. 89,- (Altså nesten tilsvarende liten norgespakke.) pluss ekspedisjonsgebyr på kr.49,-

Tilsammen kroner 138,-

Hadde personen jeg handlet med på QXL send den som liten Norgespakke hadde jeg heller ikke klaget. Problemet er at han sendte den som A-Post kr.22,- i en boblekonvolut som koster kr. 15,- hvis man kjøper en stk på posten!

Det vil si at denne personen fikk 101,- i "lønn" for sine 15 minutter brukt tid...

Noe jeg syns er rett og slett sleipt....

Lenke til kommentar
QXL er for useriøst.

Har akkurat gikk et lass negative karakterer og avbrutt flere handler da kjøpere byr men ikke betaler. Det er 2 stk jeg har gitt frist til mandag på betaling, men jeg tviler. Da blir det mer negative karakterer og avbrutte handler.....

Karaktergivningen på QXL er idiotisk.

Du vil nok mest sannsynlig få negative karakter tilbake som en hevn.

Det har jeg opplevd selv. Jeg klaget til QXL,men de gjorde ikke en drit med det.

Lenke til kommentar
QXL er for useriøst.

Karaktergivningen på QXL er idiotisk.

Du vil nok mest sannsynlig få negative karakter tilbake som en hevn.

Det har jeg opplevd selv. Jeg klaget til QXL,men de gjorde ikke en drit med det.

Jeg ga personen det er snakk om Nøytral karakter fordi rett og slett pga denne måten å ta betalt for, og fikk en nøytral tilbake. Den nøytrale karakteren ble begrunnet slik

Nøytral karakter:  Betalte raskt, men klager på frakt/ekspedisjon selv om det er opplyst 2 steder i annonsen hva som kommer i tillegg.

Jeg la til; under denne karakteren:

: Jeg hadde forstått prisen om den hadde blitt sendt som liten norgespakke, ikke som brev til 22kr i boblekonvolutt til 15kr. Står ingenting om hvordan den sendes i annonsen.
Lenke til kommentar
Opplyst i annonsen står det at han i tillegg tar kr.89 i frakt/distribusjonsgebyr, og et ekspedisjonsgebyr på kroner 49,-.

Tja, dette er jo en QXL-klassiker...

Problemet for deg oppstår der selger satte en skråstrek å skrev distribusjonsgebyr samt ekspedisjonsgebyr Hadde han bare skrevet "frakt kr 89,-" pluss evt 49,- for ekspedisjon så hadde du kanskje hatt en sak.

Lenke til kommentar

Jeg ga personen det er snakk om Nøytral karakter fordi rett og slett pga denne måten å ta betalt for, og fikk en nøytral tilbake.

Men, for fader. Så lenge alle kostnadene står oppgitt, og du da legger inn bud, så kan du jo ikke forvente noe annet. Det er faktisk sånne som deg som ødelegger hele qxl sitt karaktersystem.

Det er jo akkurat det samme om selger sender gjenstanden med express bud eller i en konvolutt via posten, så lenge frakt og andre gebyrer er det som ble oppgitt i auksjonen...

Endret av robini
Lenke til kommentar
Poenget er at han lurer folk til å tro at det er Posten som er dyr, mens varen hans er utrolig billig.

Han lurer jo ingen til å tro at posten er dyr. Hadde det stått Porto i følge postens satser og de summene hadde han lurt folk til å tro det.

Frakt kan være så mangt,ikke nødvendigvis bare fra hans postkontor til kjøpers postkasse. Varen må nødvendigvis FRAKTES til postkontor også. Dette tar tid,og tid er som kjent penger...

Overpris JA Svindel NEI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...