Tommy Joe Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg har handlet med aliaset Microtech på QXL.no, hvor jeg kjøpte en Terminator Dongle til kr.99,- Opplyst i annonsen står det at han i tillegg tar kr.89 i frakt/distribusjonsgebyr, og et ekspedisjonsgebyr på kroner 49,-. Tilsammen kroner 237,- Da jeg mottar pakken, får jeg den som brev A-Post som koster kr.22,- i porto og en boblekonvolutt som koster kr.15,- på postkontoret. Med andre ord 37,- kroner tilsammen. I henhold til matematikk skulle det bli ned nette sum av kroner 136,-. Det vil si at han har krevd kr.101,- mer enn den faktiske kosnad med pris på produktet. Hva sier loven om dette? Kan han "overcharge" på denne måten? Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg har handlet med aliaset Microtech på QXL.no, hvor jeg kjøpte en Terminator Dongle til kr.99,- Opplyst i annonsen står det at han i tillegg tar kr.89 i frakt/distribusjonsgebyr, og et ekspedisjonsgebyr på kroner 49,-. Tilsammen kroner 237,- Da jeg mottar pakken, får jeg den som brev A-Post som koster kr.22,- i porto og en boblekonvolutt som koster kr.15,- på postkontoret. Med andre ord 37,- kroner tilsammen. I henhold til matematikk skulle det bli ned nette sum av kroner 136,-. Det vil si at han har krevd kr.101,- mer enn den faktiske kosnad med pris på produktet. Hva sier loven om dette? Kan han "overcharge" på denne måten? Han kan nok desverre det... "distribusjonsgebyr" og "ekspedisjonsgebyr" henviser vel hhv til selgers utgifter til innpakking og sending. Personlig synes jeg fraktkostnaden bør være realkostnader selger har og heller selge produktet litt dyrere for å dekke andre kostnader ved salget. Kan forøvrig anbefale å heller bruke ebay da det meste er billigere der! Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Han er isåfall ikke den første som svindler med portosatser, begynner å bli skummelt vanlig det der. Oppgir han feil portosats, skylder han deg penger. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Har du godkjent betingelsene til selger (noe du gjør ved å by på varen), har du akseptert prisene for å få varen sendt til deg. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Ta kontakt med QXL å be de ta kontakt med selgeren,så det blir en slutt på at han svindler til seg penger på denne måten. Sett en negativ karakter på han i tillegg der du advarer andre om dette. Ser at Microtech har 4407 i karakter. La oss si at han har lurt 1000 stykker på denne måten. Det blir 100000 kr!!! Lenke til kommentar
Tommy Joe Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Har du godkjent betingelsene til selger (noe du gjør ved å by på varen), har du akseptert prisene for å få varen sendt til deg. Joda, jeg skjønner at jeg har godtatt dette. Men du kan si at jeg godtok betingelsene fordi jeg faktisk tenkte realkostnader ifb. med forsendelsen. (F.eks. Norgespakke) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Du godtok prisen for å få varen fraktet til deg. Enkelt og greit. Men, joda, det er en prima måte å øke fortjenesten på. Litt snuskete, men absolutt ikke ulovlig. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Forøvrig skal fakturaen inneholde alle kostnadspostene, slik at du kan se og skjekke om allt stemmer. Distribusjonsgebyr, hva i svarte er det, høres tvilsomt ut. Det er dessverre blitt veldig vanlig på QXL at selgere "finner på" gebyrer for å dekke kostnadene til QXL og for å tjene mer penger, disse "gebyrene" faller utenfor salgssummen og er derfor "ren" fortjeneste. En selger som selger deg en ting til 50kr. og så legger til "gebyrer" for 100kr. til sammen 150kr. skal betale 5% av salgsummen til QXL. De 5% blir da av 50kr. som er salgsummen. Annbefaler deg å styre unna slike selgere! Lenke til kommentar
Tommy Joe Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Forøvrig skal fakturaen inneholde alle kostnadspostene, slik at du kan se og skjekke om allt stemmer. hmmm.. Der sa du noe. En faktura fulgte ikke med dette produktet. Med tanke på at produktet er nytt, og omfanget av salg denne personen har, vil jeg tro at han bør registrere seg i fortaksregisteret og betale MVA av salgene. Så fort en bedrift har tjent med en 30.000,- ved salg av produkter skal bedriften registrere seg i momsmantalet, og betale moms. Lenke til kommentar
sKRud Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 ser det er mange her som synes dette er svindel, men mye av dette er hovedsaklig QXL sin skyld. De tar blod priser for salg gjennom sine nettsider. Å dette er en av måtene av å få dekt inn noen av disse kostnadene. Det er lettere å få solgt et produkt som koster 99kr enn et produkt som koster 159kr. Derfor tar han de ekstra kronene inn på denne behandligs avgiften. Dette har han også fulgt lov til. Meeen... Det er opp til kjøperne å lese hele auksjonen. Hvis dette ikke er oppgitt i auksjonen har han ikke lov til å kreve dette i ettertid. Husk på at kjøp over qxl og andre steder er en bindene kontrakt. Men denne synes jeg ver litt i meste laget..... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Så fort en bedrift har tjent med en 30.000,- ved salg av produkter skal bedriften registrere seg i momsmantalet, og betale moms. Den grensen er øket til 50 000,-. Link. Sorry - off topic. Geir Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Der sa du noe. En faktura fulgte ikke med dette produktet. Med tanke på at produktet er nytt, og omfanget av salg denne personen har, vil jeg tro at han bør registrere seg i fortaksregisteret og betale MVA av salgene. Så fort en bedrift har tjent med en 30.000,- ved salg av produkter skal bedriften registrere seg i momsmantalet, og betale moms. Ikke nok med det, siden vedkommende har importert produktet fra utlandet, skal han i tillegg til å være registrert i enhetsregisteret/brønnøysundsregisteret også være registrert i foretaksregisteret. Dessverre er det slik at steder som QXL gjør at hvem som helst kan tjene gode penger på å selge ting, uten å betale en krone i skatt eller i moms eller bry seg om andre ting i Norges lover (markedsføringslov, angrerett etc.). Utrolig kjipt for oss som forsøker å drive seriøs business, siden vi ikke har mulighet til å matche prisen til disse storselgerene på qxl. (jeg driver tilfeldigvis med salg av akkurat samme produkt) Og bare for å konkludere: Ja, du ble lurt. Den varen der går vel normalt for rundt 250kr, så her er det en "luring" som fant ut en lur måte å ta inn igjen disse pengene. Endret 21. mai 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Ta kontakt med QXL å be de ta kontakt med selgeren,så det blir en slutt på at han svindler til seg penger på denne måten. Ved å ta kontakt med QXL er sjansen større for at du selv blir utestengt, enn at han blir utestengt. QXL gir fullstendig blaffen i hvilke auksjoner som ligger ute, siden de tjener penger på dette. Storselgere som microtech, er jo storkunde hos QXL, så det er rimelig usannsynlig at QXL gjør noe med det. Endret 21. mai 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Cera Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Ta kontakt med forbrukerrådet, husker de hadde en sak ang. netthandelen som drev på samme måte, disse endret etterhvert praksisen sin. Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Ta kontakt med skattetaten og tips dem om at det muligens er noe muffins her. Hvis du ikke fikk faktura fra firmaet så har de heller ikke noen faktura på at de har solgt produktet til deg. Ergo så prøver de å lure seg unna både MVA og skatt på overskudd. Trur Skatteetaten hadde blit meget glad for å få vite dette Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 off-topic: De tyske myndighetene overvåker tyske e-bay salg for å ta tyske storselgere som selger uten å registrere salget (for å unngå moms/skatt og dermed tjene mer). Enig: QXL er DYRT!! har betalt flere tusen til QXL selv - og det er ikke så allverdens my e jeg selger. Enig: Det er enklere å selge en vare til 1,- og ta 98,- ekstra i gebyr enn å selge en vare til 99 uten gebyr. Enig: å svindle på porto burde være ulovlig - om selgeren velger å ta ekspedisjonsgebyr i tillegg får være opp til selger, men portokostnadene bør være reelle. Selv tar jeg postens priser i porto. Noen ganger tar jeg 10-15 kroner i emballasje hvis jeg har ekstra utgifter på emballasje. Eksp. gebyr osv tar jeg aldri. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hvis man vil være litt slem kan man si til selger at pakken ikke kom frem. Med A-post er det umulig å sjekke om den er levert. Men pakker derimot kan man sjekke om er utlevert til mottaker. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hvis man vil være litt slem kan man si til selger at pakken ikke kom frem. Det er faktisk en ganske god idé. Siden trådstarter har betalt for en registrert pakke ligger alt ansvaret på selgeren. Så det er jo verdt et forsøk å ta kontakt å spørre når pakken kommer? Om han har sporingsnummer? Kan jo bli interessant om han innrømmer at pakken ble sendt som A-post til tross for at det ble betalt for noe annet. Lenke til kommentar
Tommy Joe Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Hvis man vil være litt slem kan man si til selger at pakken ikke kom frem. Det er faktisk en ganske god idé. Siden trådstarter har betalt for en registrert pakke ligger alt ansvaret på selgeren. Så det er jo verdt et forsøk å ta kontakt å spørre når pakken kommer? Om han har sporingsnummer? Kan jo bli interessant om han innrømmer at pakken ble sendt som A-post til tross for at det ble betalt for noe annet. hehe.. Her kom det frem mange gode forslag.. Men jeg har gjort det enkelt... Jeg har nå kontaktet Oslo Kemnerkontor som vil forfølge saken. De spurte om jeg var villig til å overlevere papirer jeg hadde på kjøpet og eventuellt vitne om det skulle være nødvendig. Noe jeg da svarte ja på. Kansje dette er litt "drastic measures" for 101,- kroner, men dette har blitt en prinsippsak for meg. Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Flott. Er jo mulig han har ting i orden. Men tviler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå