Gå til innhold

trenger navn på kattunge

pus1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kastrering er vel strengt tatt hankatter forbeholdt? Meiner det er sterilisering du skal fram til, siden det er ei jente.

Men du har sjølsagt heilt rett holdning angående dette :)

Jeg mener kastrering ja.

Kastrering=inngrep som fjerner kjønnsproduserende kjertler, dvs eggstokk (og ev livmor) fjernes hos hunnkatt, hos hannkatt fjernes testikler. Gjør katten steril og endrer (som regel) kjønnsspesifikk adferd.

Sterilisering= inngrep som gjør at katten ikke lenger er forplantningsdyktig, men vil opprettholde all kjønnslig adferd, inkl slossing, løpetid, parring og markering. Eggleder hos hunnkatt kuttes, sædleder hos hannkatt kuttes over.

Vet det i dagligtalen er vanlig å si "sterilisering" om hunnkatter, selv om man egentlig mener en kastrasjon. De siste årene er det imidlertid enkelte som har valgt å utføre sterilisering på både hannkatter og hunnkatter, så katten fortsetter å ha hormonproduksjon. Dette er sterkt fraråderlig med tanke på smittefaren kattene fortsatt er utsatt for som ukastrerte (særlig katteaids). Derfor sier jeg helt bevisst kastrering om begge kjønn, så man unngår noen misforståelser. Det er menensker som steriliserer seg, dyr skal etter min mening kastreres!

Litt OT dette her, men benyttet anledningen til å drive litt opplysningsarbeid ang forsvarlig kattehold her :)

hmm, kattenavn. Hva med Lisa eller Felicia?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...