Gå til innhold

15 år, flytte hjemmefra

Ksungam

Anbefalte innlegg

Flytte ut på grunn av en slik filleting?

Er også 15, har et snitt på 4 (tror det blir høyer denne våren :) ) og det hender jeg krangler med min mor på grunn av at jeg er imot hjemmelekser og får ikke alltid toppresultat i norsk (skrivestilen og formuleringen min er ikke på topp som dere kan se her.)

Men det jeg gjør da er og sette meg forran pc'en her på rommet mitt eller setter meg ned med henne og diskuterer grunnen til at hun er sur :)

En faktor som ofte gjør foreldre sure er stress! Etter at vi fikk en Aupair (aner ikke hvordan det skrives) har krangel og irritasjonsnivået i fammilien falt dramatisk :)

TIPS: Rydd og vask mye i en periode, ikke la din mor stresse med husarbeid. Se da om hvor mye midre krangling det blir :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har seg sånn at jeg er drit lei moren min, jeg bor hjemme sammen med hun og søstra mi. Det går ikke en eneste dag uten at hun skal skrike og kjefte på meg, ofte kaller hun meg idiot og slikt siden jeg ikke gjør det bra nok på skolen som hun sier... (snittet ligger vel rett under 4)

Hun har også funnet ut at klokka 12 er passe tid og legge seg for en 15(snart 16)åring i helgene, om jeg ikke gjør som hun sier og skrur av pcen og legger meg da så bare skrur hun strømmen rett av.

Vanskelig å beskrive her hvordan hun er men det er helt jævlig i hvertfall, så jeg har vurdert å flytte hjemmefra.

Men det jeg lurer på, har en 15 åring lov å bo for seg selv? For noen år sida hørte jeg om en 15 åring som flytta til egen leilighet siden han ikke orka foreldrene sine mer, han fikk da betalt den av staten.

Går dette an for meg og?

Gi meg gjerne råd om hva jeg kan gjøre, siden orker ikke mora mi lengre...

Gi meg en kniv, et solid alibi og adressen til deg og moren din så skal nok dette løse seg det skal du se :devil:

Jeg skjønner godt at du vil flytte ut under slike omstendigheter! Hadde aldri klart å leve slik selv i allefall :no:

Lenke til kommentar
Gi meg en kniv, et solid alibi og adressen til deg og moren din så skal nok dette løse seg det skal du se :devil:

Jeg skjønner godt at du vil flytte ut under slike omstendigheter! Hadde aldri klart å leve slik selv i allefall :no:

Hehe, ja det hadde vært no... (neida) :p:innocent:

Lenke til kommentar

Jeg flytter som 16-åring så langt bort fra familien min som fylket tillater for å gå musikklinja, ikke for jeg mistrives med familien min, men fordi det er absolutt ingen framtid for noen på denne plassen, enten kan man jobbe på bensinstasjon eller filetère fisk, ellers så kan man sitte dagen lang å kose seg med kokain.

Jeg må si jeg gleder meg veldig til å stå på egne bein, økonomien blir ikke et problem for det er et veldig rikt bandmiljø og lett å få spillejobber.

Mine venner gir jeg fyken i, folk som ikke bryr seg om sin framtid er ingenting å samle på, gleder meg til å omgås ressursterke mennesker for en gangs skyld!

Viss du føler at du kan takle det og vil vekk (ikke bare fra moren din, men stedet du bor) så flytt på hybel!

Er for sent å søke noe VGS nå siden fristen gikk ut 1. Mars, så det alternativet er ikke aktuelt desverre.

Lenke til kommentar

Øhh, dette henger ikke på greip da! Du får bare være oppe til 12 i helgene, men poster klokken 5 om natta :hmm: ?

Lenke til kommentar
Altså, jeg tror han mente at han fikk være ute til tolv.
Hun har også funnet ut at klokka 12 er passe tid og legge seg for en 15(snart 16)åring i helgene, om jeg ikke gjør som hun sier og skrur av pcen og legger meg da så bare skrur hun strømmen rett av.
Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Ofte jeg sitter oppe til klokka 2, men noen ganger er det faktisk natta klokka 10! Jeg merker lett selv at mamma blir fort sur og sånt hvis hun er stresset eller har mye å gjøre, jeg har en lillesøster som roter konstant...hvis jeg hjelpertil og rydder eller passer henne osv.

merker jeg med en gang at mamma slapper mer av...

Kanskje det er det moren din trenger, jeg sier ikke at du ikke hjelper til, det har jeg ingen anelse om, men enda mer hjelp, eller at du ikke bare sitter foran PC'en, men ser på TV sammen med søstra og mora di osv....

lissom at du er med familien mer, at f. eks. hele familien rydder av middagsbordet, eller lager mat sammen eller hjelper hverandre litt mer....?

Samme hva du gjør så lykke til , det går nok bra! :thumbup:

Endret av [KingNorthGarden]
Lenke til kommentar

Skal fortelle dere om en strategi som fikk foreldrene mine til å holde kjeft om databruket mitt...

Jeg fikk selvfølgelig mye pepper for å sitte 6-12timer foran maskiner av og til. Selvfølgelig er dette ille. Men av og til var det ikke så mye annet å gjøre. Etter å hatt en stor krangel med faren min, "forsvant" jeg... Jeg begynte å overnatte hos kompiser uten å fortelle om det + skru av mobilen. Selv om jeg fikk "husarrest" så bare stakk jeg av... Bruttern er en partyboy og var for meste av tiden aldri hjemme heller. Dermed var to av sønnene dems aldri hjemme, og de brukte masse av tida til å beskymre seg over hvor vi var. (I realiteten var jeg bare borte og spilte Red Alert med kompiser.) Når jeg til slutt kom hjem, og ble hjemme, så holdt de for det meste kjeft, vitende at hvis de kjefta på meg, så bare forsvant jeg...

Og jeg tipper at de var glad å vite at jeg var hjemme foran en data enn å ikke vite hvor jeg var, kanskje jeg drakkk, kanskje jeg drev med dop... 10hi... Jeg er slem :D

Lenke til kommentar
Og jeg tipper at de var glad å vite at jeg var hjemme foran en data enn å ikke vite hvor jeg var, kanskje jeg drakkk, kanskje jeg drev med dop... 10hi... Jeg er slem :D

Samma taktikken brukte jeg for et par år siden også :p Forskjellen nå er at jeg sitter bare et par timer ved pcen om dagen, og når jeg stikker av så ER det for å drekke og finne på faenskap :p

Lenke til kommentar
Folkehøyskole er etter min mening bare sløsing med tid.

Dårlig tid for hva? Dårlig tid til å bli voksen? Komme seg inn i jobb fort som mulig 9-4 hverdag... Hvis man måler livets verdier i penger vil man ikke ha noe særlig flott liv... På folkehøyskole er det ungdom på samme alder festing puling osv... Hvis det er noe man har lyst er det ikke noe å tenke på. Man sløser uansett ikke med tiden frem mot å bli voksen...

Lenke til kommentar

Ta en alvorsprat med moren din hvor du presenterer at du er lei, og vurderer å flytte hjemmefra.. Se hvordan hun reagerer. Fortsetter tingene så gjør du alvor av sakene..

Men jeg må si deg.. Det er DYRT å flytte hjemmefra..

Borteboer-stipend er vel på max 3500 kr. i måneden eller noe.. Da er det ikke mye igjen når du har betalt husleie og faste utgifter.. Snarere tverdt imot ingenting.. Du blir altså avhengi av å ha en deltidsjobb vedsiden hvor du er nødt til å tjene opp mot 5000 kr. i måneden.. I tillegg til skole.. Og det blir stress. Det skal jeg love deg..

Så jeg ville tenkt litt mer om, og heller prøvd å få moren din til å forstå at hun er for streng.. f.eks ved å bruke andre jevnaldrede som eksempler..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Øhh, dette henger ikke på greip da! Du får bare være oppe til 12 i helgene, men poster klokken 5 om natta :hmm: ?

Jeg var sur på henne i hele går, og sa ikke så mye som et ord til henne. Kansje det fikk henne til å tenke seg litt om, i hvertfall sa hun ikke noe om at jeg skulle legge meg.

Men faktisk så pleier hun å være strengere med leggetid om jeg sitter på data'en enn om jeg er ute, ikke at jeg tror hun vet jeg drikker... Men tror hun missliker pc'en min sterkt! :mad: Møkka kjerring... :ermm:

Hun kaller den idiot boksen, og herav har jeg også blitt kalt idiot og dum, noe som er lite gøy å høre fra sin egen mor...

Endret av ZiroN
Lenke til kommentar
Folkehøyskole er etter min mening bare sløsing med tid.

hmmm..... kanskje det bør nevnes at man faktisk får tre tilleggspoeng for å gå på folkehøgskule?? Det er jo et godt argument for å gjer det! 3 poeng er ganske masse og folkehøgskule blir jo av dei fleste sett på som nermast et friår der du bur på internat med javngamle ungdommar, feste, har "skule" i noke du like, og (så sant det ikkje er ein veldig dyr skule) får det mesta av dei grunnleggande utgiftene dekka av stipend..!

Absolutt verdt de vil eg sei! Eg ska jaffal på det når eg blir ferdig med VGS!!

Lenke til kommentar

Jeg var sur på henne i hele går, og sa ikke så mye som et ord til henne. Kansje det fikk henne til å tenke seg litt om, i hvertfall sa hun ikke noe om at jeg skulle legge meg.

Men faktisk så pleier hun å være strengere med leggetid om jeg sitter på data'en enn om jeg er ute, ikke at jeg tror hun vet jeg drikker... Men tror hun missliker pc'en min sterkt! :mad: Møkka kjerring... :ermm:

Hun kaller den idiot boksen, og herav har jeg også blitt kalt idiot og dum, noe som er lite gøy å høre fra sin egen mor...

Idiot er ikke noe hvis man er nord-norsk.. Tro meg, jeg er 15 og har det mye verre enn deg..

Tror det ikke er et ord i ordboka jeg ikke er blitt kalt..

Men hvis hun kjefter steng deg inne på rommet/kjellern i dager.

Dagevis! Og stikk ut med venner etter klokka 12 når du ikke får sitte med pcen.

Jeg må slå av pcen klokka 01:00..

Etter det så er jeg som oftest ute med venner og finner på faenskap og diverse.

Eller byr inn noen kamerater i kjellern osv..

Oppfør deg JÆVLIG i et par måneder.

Og start med psykisk krigføring.

Kan ikke være sur på henne en dag og få bedre utetider osv?

Da er moren din lett påvirkelig..

Og snakk med hun og be hun bry seg mindre om deg, virker før meg.

Noen ganger bryr foreldre seg for mye..

For eksempel. Kom hjem drita eller i verre tilstander.

Lag noen rettsaker, bank opp noen folk.

Vær badass!

Hvis du skal flytte for deg selv, ikke gjør det.. Flytt in til en kamerat eller dama eller noe..

Tro meg, økonomien sliter på deg hvis du er 15. Kanskje hvis du har rike foreldre som gir deg masse penger=flytt alene.

Men siden du tydeligvis ikke har noen far og moren din er alenemor så kan økonomien slite..

Ps: Noe var ironi :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...