Gå til innhold

15 år, flytte hjemmefra

Ksungam

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg er drit lei moren min, jeg bor hjemme sammen med hun og søstra mi. Det går ikke en eneste dag uten at hun skal skrike og kjefte på meg, ofte kaller hun meg idiot og slikt siden jeg ikke gjør det bra nok på skolen som hun sier... (snittet ligger vel rett under 4)

Hun har også funnet ut at klokka 12 er passe tid og legge seg for en 15(snart 16)åring i helgene, om jeg ikke gjør som hun sier og skrur av pcen og legger meg da så bare skrur hun strømmen rett av.

Vanskelig å beskrive her hvordan hun er men det er helt jævlig i hvertfall, så jeg har vurdert å flytte hjemmefra.

Men det jeg lurer på, har en 15 åring lov å bo for seg selv? For noen år sida hørte jeg om en 15 åring som flytta til egen leilighet siden han ikke orka foreldrene sine mer, han fikk da betalt den av staten.

Går dette an for meg og?

Gi meg gjerne råd om hva jeg kan gjøre, siden orker ikke mora mi lengre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, 16 så kan en flytte fra foreldrene...

Men vist du er så ung så kan det være at barneværnet kommer inn i bildet et sted...

EDIT: Det vist ting virkelig er ille hjemme... :hm:

Stipend, tja...går vell ann å leve på...men ikke vet jeg, fikk aldri lov til å få stipend

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Hm.. Om du er 15, så skal du vel snart begynne på VGS, og da kan du vel søke en VGS som ligger langt nok borte, slik at du kan flytte for deg selv..

Aldri hørt om noen som fikk støtte av staten for å slippe foreldra sine, men det er godt mulig det er mulig.. :)

Lenke til kommentar
Du kan få stipend hvis du går på vgs, men dette avhenger av foreldres inntekt og formue. Og den skal være temmelig lav for å få ut noe...

Foreldrene dine må dessuten gå med på at du vil bo for deg selv, de har det siste ordet så lenge du er umyndig.

Det er flere faktorer, f.eks om foreldra bor sammen eller ikke. Det er også mulig å få stipend dersom foreldra bor sammen, men ikke er gift. Så utifra første post i tråden, så er det kanskje muligheter for å få stipend..

Lenke til kommentar
Vel, 16 så kan en flytte fra foreldrene...

Men vist du er så ung så kan det være at barneværnet kommer inn i bildet et sted...

EDIT: Det vist ting virkelig er ille hjemme... :hm:

Stipend, tja...går vell ann å leve på...men ikke vet jeg, fikk aldri lov til å få stipend

Er ikke sånn at hun slår meg liksom, er bare drit lei henne! :mad:

Lenke til kommentar

Hvis du flytter 20 mil eller mer hjemmefra får du borteboerstipend (usikker aldersgrense). Hvis foreldrene er skilt, er det også mye lettere å få stipend når du begynner på vgs.

Flytt inn hos en kompis/få deg dame og flytt inn hos hu?

Edit: Dessuten tror jeg uansett du ville slite noe sykt økonomisk i så lav alder. 15 åringer har ikke akkurat de høyeste lønningene...

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Sånn er det helt vanlig å ha det i den alderen. Uansett broren min flytta da han var 16 fikk stipend og bor på relativt fint internat...

Ser du problemene som store og umennskelige snakk med moren din med en nøytral 3 person. Ordner seg sikkert:)

Lenke til kommentar
Flytt til pappan din?

Prøv å hold ut noen år til.

Pappa bor i Tyskland... :hrm:

Si til din mor at du kunne tenke deg å flytte til han (hvis du ser på det som et alternativ). Etter fylte 12 år skal du vel ha noe å si når det skal bestemmes hvilken av foreldrene du skal bo hos.

Lenke til kommentar

Her i fylke(distriktet) får man borteboerstipend hvis det er mer enn 4 mils tur til skolen du går på. I tillegg får man et tillegg hvis foreldrenes inntekt samlet er under en viss inntekt (brutto). Hvis du da bor hos en forelder gjelder kun den forelderens inntekt, og hvis ikke mora di er riking så går nok det bra. Men du skal nok slite med å få stipend før i Juli :(

Lenke til kommentar

Hey. hør på meg nå.

Det er ikke bare bare å flytte ut... Det går jævlig mye penger, vet ikke hvordan det er med leie i tønsberg, men fortsatt så er det mye penger som går... Noe jeg tror en 15åring kan glemme... Jeg er 18 år, tenkte å flytte ut snart, tipper jeg kommer til å tjene rundt 25k i mnd og er fortsatt beskymra for å leve. Har du en plan og en trygg økonomisk inntekt, så kan du gå for det. Men hvis det beste du kan gjøre er avisbud, hold deg langt unna, kjøp heller en lås til døra di og noen jævlig lydisolerende høretelefoner.

Last resort: Hvis du føler at du blir behandla for jævlig, ring barnevernet... de er der for å hjelpe deg, ikke ødelegge familien din...

Lenke til kommentar
Hey. hør på meg nå.

Det er ikke bare bare å flytte ut... Det går jævlig mye penger, vet ikke hvordan det er med leie i tønsberg, men fortsatt så er det mye penger som går... Noe jeg tror en 15åring kan glemme... Jeg er 18 år, tenkte å flytte ut snart, tipper jeg kommer til å tjene rundt 25k i mnd og er fortsatt beskymra for å leve. Har du en plan og en trygg økonomisk inntekt, så kan du gå for det. Men hvis det beste du kan gjøre er avisbud, hold deg langt unna, kjøp heller en lås til døra di og noen jævlig lydisolerende høretelefoner.

Last resort: Hvis du føler at du blir behandla for jævlig, ring barnevernet... de er der for å hjelpe deg, ikke ødelegge familien din...

Det skal eg gjere takk får tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...