Gå til innhold

Kjøpsloven på min side, men Dell nekter!

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har en dell pc. Og jeg har klaget til Dell om at systemet mitt er for varmt. Og dette kan medføre at harddiskene kan ta kvelden. Jeg sendte en mail for 2 uker siden. Og siden da har jeg ikke fått noen svar.

Derfor har jeg tenkt å benytte meg av kjøpsloven, paragraf 37. Men Dell, kommer ikke med noen svar. Hva kan jeg da kreve? 2 uker med ikke noe hjelp. Det er vel for lang tid folkens?Det er snakk om sensetive filer på harddisken, og den brukes til jobb sammenheng. Har ikke råd til å miste noen harddisker. Jeg har sendt dusiner med mail, men ingen tilbake melding.

Vennligst hjelp meg!

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

(2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med for varmt? (f.eks. ca. grader...f.eks. rundt 35 grader er absolutt ingenting å klage på)...for meg så virker det som et tynt grunnlag å klage på, med mindre det ikke er snakk om betydelig varme da.

Lenke til kommentar

Dell leverte et system på 2.2 ghz og kun en kabinett vifte som går via en funnel til cpu. Og jeg har over 700mb med rdram og 3x 120gb 7200 rpm harddisker. ++ andre pci kort, grafikk kort. og cpu har ikke noen vifte.

Har kun en 120mm vifte som blåser til cpu. Og dette blir meget varmt. Og jeg får ikke hjelp av dell. Da har jeg rett til å heve kjøp, p.g.a manglende avhjelp. Dessuten har jeg ikke muligheter til å flere viftere!

Lenke til kommentar

Men hvor varmt? Og har du satt i diskene selv? For da har du jo gjort endringer og da gjelder ikke kjøpsloven lenger. Men hvor mange grader er det? Og hvis du har sensitive filer, du er jo selv ansvarlig for backup:) Og alle vet jo at IBM disker er så som så:)

Lenke til kommentar

hvis temperaturen inne i kabinettet er over anbefalt temperatur for harddisken har han krav på at dell gjør noe med saken, hvis ikke så er det ikke noe i veien med pc'n. (forutsatt at maskinen står i et rom som holder temperatur som er innenfor normal pc-temperatur) Han har selvfølgelig ikke krav på noe som helst hvis harddisken med problemer er satt i av han selv...

Angående temperatur på hdd'r har en server her med noen 15000 rpm disker fra dell, var rimelig varme... men, men tviler på at det er noe problem, de er nok lagd for å tåle så høy temperatur.. (håper jeg) :smile: jaja.. hotswap og raid5 går nok bra samme hva :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ibm disker. Har kun wd. Men temp er meget høy. Har ikke eksakte tall. Men får feilmelding om at pc'en restarter p.g.a varme. og pc'en er meget ustabil.

Og dell leverer en pc, med muligheter for flere harddisker. Og da regner jeg med at det er bra nok kjøling. Kan dere ikke bare hjelpe meg. slik at jeg får hevet kjøpet. det er snakk om at dell ikke hjelper meg. og at jeg kan heve ettet paragraf 37!

Lenke til kommentar

jeg har sendt dem feil, og jeg har også tatt kontakt med forbuker rådet. En slik mangel ( for dårlig kjøling ) er meget viktig. Og da er ikke rimelig tid innenfor 2 uker. Da skal jeg ha svar med en gang!

Tror dere jeg kan saksøke dell, hvis de ikke foretar noen ting relativt kjapp?Og i verste fall jeg mister harddiskene mine?

Lenke til kommentar

..vel, mener nu uansett at du får kjappere svar med å ringe kundesupport enn å sende mail :wink: (svarer dem ikke på mailene, så må du jo nesten bare prøve å ringe).

...og tror selv ikke at du har noe særlig grunnlag for saksøking etter bare to ukers venting på e-post.

Lenke til kommentar

glem saksøkingen, men jeg kan heve kjøp, siden de ikke gidder å hjelpe. Dette er en haste sak. Og hvis jeg ringer får jeg ikke noe fornuftig svar fra dem.

Jeg kan mer enn dem om data. Tidligere i år hadde jeg problemer med dvd, og dell visste ikke engang hva dma er! De kan ikke en dritt. Hvertfall de jeg har snakket med. Dessuten koster telefon drit mye penger når man snakker med dell. Bruker 1 timer på å svare på bullshit. Det går ikke an!!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 16:57, Divxdude skrev:

Tror dere jeg kan saksøke dell, hvis de ikke foretar noen ting relativt kjapp?Og i verste fall jeg mister harddiskene mine?

LOL, Denne var god ja

Vinningen går opp i spinningen dessverre

Hvis du kjøper ny bil om sommeren (ca 30 -35 grader varmt) 10-15 grader varmere i bilen. Det blir tåpelig da å kjøre tilbake til forhandleren å klage på å det blir så varmt i bilen at det utgjør en sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar

Hvis du har satt inn 2 ekstra harddisker i en hjemmebygd maskin som ikke har kabinett blir det også for varmt der. WD1200jb eller bb diskene blir ganske så varme og krever god kjøling.

Jeg har aldri hatt problemer med dell sin kundeservice, og har fått svar innen 10 minutter. Hvis du kjøpte maskinen din over internett har du ingen selger du kan forholde deg til, og dermed bør du ringe sentralbordet og spørre om å snakke med en kundebehandler.

Jeg synes supporten fra dell er bedre enn fra hp og compaq, men man kan selfølgelig treffe på folk på supporten som ikke har en spesielt god dag, eller ikke kan nok om data.

Lenke til kommentar

Temparatur kan normalt sjekkes i BIOSen- sjekk den, og skriv temparaturen her inn i forumet. Og hvordan er du sikker på at temparaturen virkelig er for høy? - når du ikkje har sjekket den? Ustabilitet og låsing innen OSet kan jo også skyldes problemer innen OSet.

Hvis du kun har satt inn et par ekstra harddisker utfra det du har fått levert innen standardmodellen- har du krav på at Dell dekker en ekstra vifte (siden modellen deres ikke har hatt nok kjøling). Men synes denne historien stinker noe, siden jeg kjenner 3 stk. som har ulike Dell modeller- og de sier at temparatur har aldri vært noe problem.

Altså: Skriv ned temparaturen her i forumet!

[ Denne Melding var redigert av: macklett på 2002-07-15 17:51 ]

Lenke til kommentar

ALLE vet at Dell bruker lang tid på alt mulig. Retur, levering, reprasjon etc etc tar veeeldig laang tid.

Et eneste godt råd, istedenfor å bruke x antall timer ved telefonen og vente i mange dager/uker. Kjøp en eller to bra vifter for noen hundrelapper og du er kvitt problemet. Når du har lagt såpass mye penger inn i pcen, burde det være mulig å spandere på deg et par stille og bra vifter.

Skjønner ikke at du herjer så utrolig mye med kjøpsloven etc når det er en såpass liten fillesak. Du har heller ikke akkurat veldig sterke kort på hånden, ting fungerer så og si slik de skal (til tross for flere restarter). Vil ikke akkurat tro Forbrukerrådet setter alle mann i gang for å få Dell til å ordne opp i dette...

Dette er en fillesak, kjøp et par vifter mann...utrolig at du kan begynne å mase og herje så utrolig med dette...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-16 00:40, andrevr skrev:

Dette er en fillesak, kjøp et par vifter mann...utrolig at du kan begynne å mase og herje så utrolig med dette...

Da må man nok drive litt seriøs casemodding, kabinettene til ferdig-pc'er har sjelden plass til å sette inn kabinettvifter. Fram med Dremel'n isåfall :smile:

Men til divxdude: Med tanke på CPU'en er forsåvidt Dell sitt opplegg greit nok, vifta suger varmen direkte fra CPU og ut av kabinettet. Skulle heller tro det ville bli problemer med at harddiskene ble for varme siden det ikke er noen kabinettvifter der. Står det noe om temp. på cpu?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 16:50, Divxdude skrev:

Jeg har ikke ibm disker. Har kun wd. Men temp er meget høy. Har ikke eksakte tall. Men får feilmelding om at pc'en restarter p.g.a varme. og pc'en er meget ustabil.

Og dell leverer en pc, med muligheter for flere harddisker. Og da regner jeg med at det er bra nok kjøling. Kan dere ikke bare hjelpe meg. slik at jeg får hevet kjøpet. det er snakk om at dell ikke hjelper meg. og at jeg kan heve ettet paragraf 37!

Hvis du får feilmelding om at pc'en restarter pga varme så er det sikkert en innstilling i BIOS der du kan velge om pc'en skal slå seg av om CPU temperatur overstiger en viss verdi.

Hvis en slik innstilling finnes kan det hende at den feks står på 60 grader default.

Skjekk om du finner noe slikt i BIOS.

Når du først er i bios så kan du gjøre som andre har foreslått, se om du finner en meny der du kan lese av temperaturene i pc'en. (CPU og MB temp) Hvor høy er temperaturen?

Når Dell leverer en pc så står det sikkert (jeg vet ikke, men regner med det) i garanti papirene at inngrep i maskinen kun skal gjøres av Dell forhandlere eller noe liknende. Dette bør du skjekke hvis det er du selv som har satt inn HDD'ene.

Selv om Dell leverer en maskin med muligheter for flere harddisker så er det ikke sikkert at du bare kan sette inn dette uten å forbedre kjølingen.

Gå på HDD produsentens hjemmeside å se om dem har noe program som du kan bruke for å avlese HDD temperaturer. (Dette finnes til mange disker, evt. fest et termometer på disken selv for å måle) Finn også ut hvor høy temperatur dem anbefaller som maks.

Håper dette hjelper deg noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...