Behydro Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 (endret) Nr 100 Som jeg lovet "hensla" så har jeg laget en enkel viftestyring. Enklere enn dette blir det nokk neppe (sett bort fra Rheostat som er dyr og kan kun regulere en vifte). Jeg har brukt komponenter som jeg har hatt slengende rundt omkring - Kjøleribbe fra gammelt HK - 2 stk motstander på 180 ohm - Pot meter (variabel motstand) på 100 ohm - Noe ledningsrester - 5V spenningsregulator Class Pakken med spennigsregulator inneholder 3 stk så en koster 8.50kr så dette er ikke dyrt Vanligvis så skal denne spenningregulatoren gi en konstant spenning på 5V i forhold til minus/ 0V. Det er her reguleringen kommer inn, jeg forandrer på potensialet på 0V ved hjelp av en spenningsdeler. Den består av to motstander i serie, den ene variabel. Motstandene er koblet mellom +12V og 0V. Når pot meter er stilt helt ned på 0 ohm, vil regulatoren gi ut en spenning på 5V i forhold til 0V. Men når man stiller pot meteret oppover så flytter man 0V på regulatoren oppover mot 12V og ut spenningen stiger. Denne regulatoren vil ikke komme helt opp til 12V, men stopper på ca 11.5V. Dette er på grunn av spenningsreguatoren "trenger" ca 0.5V for å fungere. Om du ikke fattet noe av dette så spiller det ingen rolle Det er bare å koble opp etter skjemaet og det vil fungere. Man kan bruke ett pot meter om er høyere en 10ohm, men det var det jeg fant i farten. Jeg parallell koblet motstandene for at de skulle tåle strømmen igjennom spenningsdeleren. HUSK!!!!! Kjøleribbe på spenningsregulatoren, denne kan lett bli varm. Og Kjøleribben (baksiden på spenningsregulatoren) må ikke komme i kontakt med kabinettet eller noen andre elektrisk ledende deler i pcen. 0V på spenningregulatoren er koblet til kjøleflaten på baksiden av ICen. Regulatoren tåler en strøm på 2 Ampere så den skal nokk kunne drive en del vifter :cool Jeg er klar over at der er mange andre og bedre måter å gjøre dette på, men denne her skulle være så enkel at til og med bestemudern kan lage den. Men tar gjerne mot tips til forbedringer. Om jeg får tid en dag, skal jeg gjøre denne dynamisk slik at den blir temp styrt Endret 21. mai 2005 av Behydro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå