Gå til innhold

Hvorfor brannmur? Pappa er vrang

Anbefalte innlegg

Hei, diskuterer med pappa og han lurere på hvorfor jeg vil vi skal ha brannmur, siden han ikke tror på meg så hadde det vært fint om dere kommer med noen argumenter om hvorfor vi skal ha det. Kan dere gjøre det?

Hadde vært veldig fint om dere kunne gjort det for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten brannmur er maskinen åpen for alt av virus, spyware og dritt. Maskinen blir som tidligere nevnt brukt som spam og virusserver. Dette kommer nettleverandøren til å merke, så da vil abonnementet stenges eller begrenses betraktelig. Tror ikke faren din er så hypp på en pc full av dritt og å måtte krangle med ISP i tillegg for å få åpne linja igjen.

Lenke til kommentar

Er vell ganske enkelt å overtale han.

Uten brannmur er man totalt ubeskyttet mot virus, hackere, spyware og alt det der negative.

Vil han virkelig ha maskinen sin full av virus, spyware/ads osv.? Har man heller ikke en bra brannmurkan spyware sende ut massevis av informasjon uten at man får med seg noe.

Kanskje han liker å rydde på pc'en? :p

Lenke til kommentar

Argument 1: Uten brannmur vil pcen vår være så og si ubeskyttet mot infeksjoner og ting som sniker seg inn uten at man merker det.

Argument 2. Om så vil skje, koster det 600,- til 1000,- per TIME å fikse et softwareproblem på en maskin som er infisert.

Argument 3. 9 av 10 pcer i norge i dag har problemer med ting som brannmurer normalt hjelper mot.

Argument 4. Hva er billigst av å kjøpe brannmur og å håpe det beste så lenge?

Lenke til kommentar
Argument 2. Om så vil skje, koster det 600,- til 1000,- per TIME å fikse et softwareproblem på en maskin som er infisert.

Argument 4. Hva er billigst av å kjøpe brannmur og å håpe det beste så lenge?

Argument 2: Man slipper jo å dra til noen som kan det og i tilleg betale så mye. Det beste og lureste er å prøve selv, og så er det å dra til noen, som kan det, en nødløsning.

Argument 4: Man slipper å kjøpe brannmurer, man klarer seg fint med en gratis en. Sygate Personal Firewall f.eks. Holder i massevis + at den er en av de bedre jeg vet om.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å si det enkelt:

En PC uten noen form for brannmur, er det samme som et hus med alle dører og vinduer på vidt gap, til enhver tid. Bare å spasere rett inn..

Spør han hvorfor han låser ytterdøra i heletatt.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

jeyjey88: har du spurt han om hvorfor han ikke vil at dere skal ha brannmur da? kunne jo vært greit å vite hvorfor han ikke vil ha brannmur også. han trenger vel ikke Antivirus heller han da? :p har dere Router så har dere jo en brannmur fra før da.

jeg vil ikke akkurat si at en brannmur beskytter mot Spyware. Brannmur stopper hackere, ormer og trojanske hester. for å beskytte mot spyware så bruker man jo seff Ad-aware og kan slå på realtime protect. og andre programmer som passer på maskina mot spyware.

Lenke til kommentar
Uten brannmur er man totalt ubeskyttet mot virus, hackere, spyware og alt det der negative.

Vil han virkelig ha maskinen sin full av virus, spyware/ads osv.? Har man heller ikke en bra brannmurkan spyware sende ut massevis av informasjon uten at man får med seg noe.

Kanskje han liker å rydde på pc'en? :p

Jeg lar meg ikke friste, eller jo, kanskje jeg gjør det likevel.

Skivebom. Du er ikke totalt ubeskyttet uten brannmur, og jeg har selv kjørt PCer uten brannmur, det er ikke noe problem. Det du presenterer her er en totalt vrangforestilling av hva datasikkerhet dreier seg om, og i ditt tilfelle vil sannsynligvis brannmuren være en falsk trygghet. Hvis man skal se litt overordnet på det så forhindrer ikke en brannmur noe som helst, men den begrenser trafikk. Du må likevel regne med at noen vil kunne komme seg forbi brannmuren din (f eks en trojaner), og da blir du tatt på senga (for å si det pent, uttrykket jeg ellers bruker egner seg ikke her) dersom sikkerheten din baserer seg på en brannmur.

Sikring av PCer dreier seg om oppdatering, fjerne tjenester og programvare man ikke bruker, slå av funksjonalitet man ikke bruker (eller har behov for) og så videre, samt ikke minst opplæring av sluttbruker. Dersom sluttbruker ikke har fått et minimum av opplæring ang sikkerhet, så vil ingen kombinasjon av brannmur/antivirus/antispyware i verden kunne sikre PCen.

Nå mener jeg ikke at en brannmur er totalt uhensiktsmessig, men sikkerheten i nettverket må ikke basere seg på at brannmuren (eller antivirus-programvaren) tar støyten. Dette mener jeg også for hjemme-pcer, selv om det blir litt sterk kost for enkelte.

Puh, det var godt å få det ut :)

Lenke til kommentar
Næmen. Er ikke ofte vi ser et smil fra deg roac :) . Det er jo også riktig som du sier, men en brannmur er et hakk lenger mot en sikrere maskin. Kanskje ikke et veldig stort hakk, men det hjelper.

He he, en gang må jo være den første, ikke sant? Jeg vet ikke om jeg vil si at PCen blir noe sikrere hvis brannmuren blir en hvilepute med tanke på sikkerheten, jeg er fristende til å si at den faktisk blir mer sårbar, fordi brukerene kanskje godtar mer enn de ville gjort ellers, men som en del av et totalforsvar er den i hvert fall med som en brikke i spillet.

Når det er sagt så kan sikkerhet få folk til å fly på veggen eller noe sånt. Meg også. Noen ganger lurer jeg på om jeg burde dratt til en herre i hvit frakk for å sjekke om det er tegn på paranoia :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...