phax Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Hei, har satt sammen en budsjettspc til en kompis, brukt litt nye og gamle deler om en annen, og nå har han problemer med at maskinen skrur seg av av seg selv når den blir stående på noen timer. maskinen er alltid avslått når han står opp om morgenen. det er ikke noe strømsparings greier påskrudd.. jeg har ikke mulighet til og dra å se på maskinen og han har ikke peiling på pc så er vanskelig og finne ut problemet. tenkte kanskje det var varmeproblemer men da burde den jo slå seg av under bruk og ikke idle, og det er boxed kjøling uansett så burde jo ikke være noe problem. maskinvaren er som følger: - Asrock Mainboard Socket-A SIS 741 mATX VGA Audio LAN USB2.0 Retail - AMD CPU Sempron 2400+ Socket-A 1.667GHz (Boxed) - Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V - Samsung Harddisk 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" Noise Guard - gammelt atx kabinett med 250watts psu, ukjent merke - gammel cd-rom, ukjent merke - gammel floppy, ukjent merke OS: Windows XP SP2 engelsk setter stor pris på all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Høres litt merkelig ut ja. Slår maskinen seg av til andre tider enn natten, hvis den får stå i ro noen timer? Hvis ikke, prøv å sjekk om dette skjer til samme tid hver natt. Dette kan f.eks gjøres ved å skrive til en loggfil hvert tiende minutt. Hvis dette skjer til samme tid hver natt, så tyder dette på en programstyrt avslåing. Vedlagt zip-fil med batchfil og utilities som kan gjøre loggingen. TIDSLOG.ZIP Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 hei, nå har jeg fått sjekket litt mer, via telefon. pc'n slår seg av hele tiden egentlig. virker ikke som det er noe bestemt tid eller noe slikt. noen ganger skrur den seg av etter bare en halvtime og noen ganger etter noen timer. han får blåskjerm på maskinen når det skjer, noe jeg synes høres veldig rart ut. husker ikke nøyaktig va det står der, men det er noe slikt at det har skjedd noe feil med maskinvare eller program bla bla og windows må stenge for og forhindre feil bla bla. typisk båskjerm pjatt. jeg har så og si aldri opplevd blåskjerm på xp så dette er litt nytt for meg. tror dere det er programvare eller hardware feil? Lenke til kommentar
Turd_Ferguson Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) leste ikke posten nøye nok. Ville prøvd å innstallere hovedkort driverne og eventuelt testet med en større psu... Endret 24. mai 2005 av Turd_Ferguson Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Tja, da må man nok begynne å å teste. Det enkleste vil være å begynne med en Memtest86. Ellers er 250W strømforsyning ganske lite for dagens maskinstandard, selv om det er en ganske beskjeden maskin. Du nevnte selv varme. Det hjelper ikke med kjøling på prosessoren, hvis kabinettet ikke har tilstrekelig gjennomlufting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå